کدو سبزكدو  سبز            Zucchini
نام علمی   Lagenaria vulgaris

 خواص و مضرات کدو سبز:
كدو گياهي است يكساله و خزنده كه برگهاي آن بشكل قلب و پهن و پوشيده از كرك ريز مي باشد . گلهاي آن زرد رنگ است و گل نر و گل ماده آن روي يك پايه قرار دارد . ريشه آن بايرك و بلند، كمي شيرين و خوردن جوشانده آن مستي آور است. كدو انواع مختلف دارد مانند كدوي حلوايي، كدوي تنبل يا كدوي زرد، كدوي خورشي يا كدوي سبز. کدو از نظر علم گیاه شناسی یک میوه ی تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود که ارزش تغذیه ای زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است.

تركيبات شيميايي:
در 100 گرم كدو مواد زيرا را مي توان يافت :
كالري :
18slide_229820.gif آب : 94 گرم
پروتئين : 1/1 گرم
چربي : 0/1 گرم
نشاسته : 3/6 گرم
كلسيم :
28 ميلي گرم
فسفر : 30 ميلي گرم
آهن : 0/5 ميلي گرم
پتاسيم : 2/2 ميلي گرم
ويتامين آ : 400 واحد
ويتامين ب 1 : 0/05 ميلي گرم
ويتامين ب 2 : 0/09 ميلي گرم
ويتامين ب3 : 1 ميلي گرم
ويتامين ث : 20 ميلي گرم

خواص و مضرات کدو سبز :
1- كدو اثر ملين و مدر دارد و باعث رفع يبوست و سوء هاضمه می شود. (خوردن 150 گرم کدو در روز نیاز بدن به فیبر را تأمین می کند.)
2- تب را پایین می آورد و برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی غذای مناسبی است.
3- كدو خونساز است و برای جذب آهن بهتر است آنرا همراه با آب لیمو، آب غوره و يا سركه در روغن زيتون پخت و مصرف نمود.
4- قرقره آب کدو برای رفع دندان درد مؤثر است.
5- براي درمان گوش درد چند قطره آب كدو در گوش بچكانيد.
6- براي برطرف كردن التهاب معده، كبد و كليه كدوي پخته را روي اين اعضاء بگذاريد.
7- پوست كدو را خشك كنيد. خوردن آن درمان بواسير و خونريزي معده  و روده است.
8- مصرف تخم کدو براي زخم روده، مثانه و سوزش مجراي ادرار مؤثر است.
9- كدو و تخم كدو هر دو براي پيشگيري سرطان مفيد مي باشند.
10- كدو و تخم كدو در پيشگيري سرطان ريه بسيار موثر است و اشخاص سيگاري و حتي کسانیکه با اين اشخاص زندگي مي كنند و باصطلاح سيگاري دست دوم هستند براي اينكه مريض نشوند بايد از كدو استفاده كنند .
11- كدو از لحاظ طب قديم ايران سرد و تر يعني خنك كننده و مرطوب كننده است و از لحاظ شيميايي بدن را قليايي مي كند.
12- خوردن كدو در مناطق حاره و گرم سير بسيار مفيد است و بدن را سالم نگاه مي درد .
13- كدو هم مانند بادمجان  چون داراي كالري است بنابراين مهمترين غذا براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند.
14- کدو خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به وسیله ی کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد.
15- کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره ی رگ های خونی می باشد جلوگیری می کند.
16- کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است.
17- آنتی اکسیدان های موجود در کدو موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان 40 درصد می شود.
18- بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا 3 جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.
19- کدو سبز حاوی بیش از 95 درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند.
20- کدو سبز حاوی کالری کمی است، به طوری که هر 100 گرم آن فقط حدود 25 کالری دارد. علاوه بر این متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.
21- مصرف كدو براي كسانيكه طبع سرد دارند و يا در مناطق سردسير زندگي مي كنند خوب نيست زيرا ايجاد نفخ وسنگيني و درد معده مي كنند .و بنابراين اشخاص اگر بخواهند كدو بخورند حتما بايد آنرا با ادويه هاي گرم مانند خردل و سير و فلفل و نعناع بخورند .

کدو سبز

 

منبع : نون و آب