اسفناج منبع بسیار خوبی از آهن، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم، روی Spinach

اسفناج گیاهی است سرشار از آهن، منیزیوم، فسفر، پتاسیم ، ید و ویتامین های A , C , D , E   و ویتامین های گروه B و مواد معدنی همانند آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، روی و مواد دیگر است به همین دلیل از آن به عنوان " عناصر قلیل" نام می برند. و به دلیل داشتن کلروفیل و پروتئین به عمل هاضمه و تحریک ترشحات معده، کبد، لوزوالمعده و غدد داخلی کمک می کند.

اسفناج اسفناج

 

تاریخچه اسفناج

اسفناج  گیاهی یکساله  و گیاه بومی ایران است و چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است، طوریکه از اوائل قرن اول میلادی به نقاط دیگر دنیا راه یافت و در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت شد . کشت اسفناج در سال 1806 در آمریکا شروع شد .
اسفناج گیاهی است دارای برگ های پهن و ساقه ای سست و نازک دارد. گل هایش ریز، سبز رنگ و خوشه ای بوده و بلندی آن بین 8 تا 10 سانتی متر متغیر است و ساقه ای راست به ارتفاع تقریباً نیم متر دارد که برگهای آن پهن و فرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد . در هنگام خرید، اسفناج جوان با ساقه کوتاه را انتخاب کنید، زیرا اسفناج با برگ پهن و ساقه بلند لطافت ندارد. به هر حال اگر اسفناج جوان در دسترس نبود ساقه بلند و خشن اسفناج را جدا کرده برگ اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است . دو نوع اسفناج وجود دارد که بنام پائیزه و بهاره نامیده می شود . اسفناج بهاره در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است . نوع پائیزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد در پائیز کاشته می شود . اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است .

مزرعه اسفناج مزرعه اسفناج

 

ارزش غذائی اسفناج

اسفناج دارای مقادیر فراوانی از ویتامین هایی شامل A , B1 , B6 , C , D , E  و مواد معدنی همانند آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، روی و مواد دیگر است.

خواص داروئی اسفناج

- اسفناج منبع بسیار خوبی از اسید فولیک بوده، کلسترول خون را پایین می‌آورد.
- اسفناج منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3  می‌توانند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنند.
- اسفناج دارای ترکیبات فلاوونوئید می باشد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ضد التهاب و ضد سرطان است.
- اسفناج بهترین و مؤثرترین سبزی برای پیشگیری ازسرطان پروستات می باشد.
- اسفناج تقویت کننده چشم است.
- کارتنوئیدهای موجود در اسفناج از چشم در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند آب مروارید و تخریب لکه زرد (دژنراسیون ماکولار) محافظت می‌کند.
- ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج عضلات واستخوان‌ها را تقویت می کند.
- اسفناج بدن را قلیایی می كند.
- اسفناج خنك كننده است و تب را پائین می آورد.
-  اسفناج ورم روده كوچك را رفع می كند.
- اسفناج برای ورم ریه مفید است.
- اسفناج خاصیت ملینی دارد و یبوست را برطرف می كند و روده بزرگ را تمیز می كند.
- اسفناج برای لاغر شدن وکاهش وزن مفید است.
- خوردن اسفناج در رفع تشنگی مؤثر است.
- اسفناج برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.
- اسفناج بهترین دارو برای كسانی است كه مبتلا به كم خونی هستند .
- اسفناج ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد.
- اسفناج اعصاب را تقویت می کند.
- اسفناج بیماری آسم و گرفتگی صدا را برطرف می کند.
- اسفناج رماتیسم و نقرس را درمان می كند.
- اسفناج برای زیاد كردن شیر در مادران شیرده مؤثر است.
- تخم اسفناج ملین و خنك كننده است.
- تخم اسفناج برای برطرف كردن ورم كبد و یرقان مفید است.
- اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد.
- اسفناج در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و معده مؤثر است.
- اسفناج در پیشگیری از سرطان حنجره مؤثر است.
- اسفناج  در پیشگیری از سرطان رحم مؤثر است.

مضرات اسفناج

اسفناج برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای كلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً کسانیکه سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل میل نمایند.

شیوه استفاده اسفناج

- اسفناج را خوب بشوئید، سپس خرد کرده و در ظرف مورد نظر بر روی حرارت قرار دهید و در ظرف را ببندید.
- برای آب پز کردن اسفناج لازم نیست که به اسفناج آب اضافه کنید، زیرا اسفناج روی حرارت آب پس می دهد. پس از تبخیر آب، به آن نمک زده و مصرف کنید.
- بهتر است اسفناج خرد شده را در مقداری کره یا روغن تفت دهید واستفاده کنید. قبل از آنکه رنگ اسفناج به تیرگی برود آن را از روی حرارت بردارید.
- برای تهیه سالاد می توان از اسفناج استفاده کرده و میل كنید.
- برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی آش اسفناج با گشنیز بسیار مفید می باشد.
- مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا 1/6 پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند.
- برای رفع یبوست  5 گرم تخم اسفناج را در یك لیوان آب به مدت 20 دقیقه دم‎كرده سپس میل كنید.
- برای درمان سوختگی، جرب و زخم‎های جلدی اسفناج را در روغن زیتون تفت داده و روی زخم بگذارید.

برگ اسفناج برگ اسفناج



منبع : نون و آب