یبوست چیست؟

یبوست یبوست


در جریان هظم غذا مواد مفید و قابل استفاده در روده کوچک جذب می شود و بخش نا چیزی به صورت غیر قابل جذب وارد روده بزرگ می شود . این بخش غیر قابل جذب عمدتاً مواد فیبری و منشا آن ها دانه غلات و حبوبات است . در روده زرگ عمدتاً آب واملاح جذب می شود و آنچه نهایتاً دفع می شود در یک فرد سالم معادل 400-200 گرم  مدفوع در بیست و چهار ساعت است.نزدیک به نیمی از افرادیکه با شکایت یبوست به پزشک مراجعه می کنند اما  طبق تعریف ، یبوست ندارند اغلب این افراد از میزان و یا  نحوه دفع مدفوع شکایت دارند. تعداد دفعات اجابت مزاج درافراد  مختلف متفاوت است و ازسه بار در روز تا سه بار در هفته محدوده طبیعی تلقی می شود.

علائم یبوست
  • احساس پری در معده
  • احساس نفخ و گاز
  • احساس نیاز به دفع فوری مدفوع  اما عدم توانایی در دفع کامل
  • درد شکم و گرفتگی عضلات شکم
  • تهوع
علل یبوست
یکی از علل اصلی یبوست مصرف غذای کم فیبر و کم آب است. درمسافرت که معمولاً رژیم غذایی عادی شما عوض می شود، می تواند یبوست ایجاد کند. خانم های باردار اغلب یبوست پیدا می کنند. علل دیگر یبوست عبارتند از: کم تحرکی ، استفاده نادرست از مسهل ها ، مصرف داروهای خاص  یا عدم اختصاص وقت کافی برای عمل دفع مدفوع  می باشد. بیماری هایی نظیر دیابت و کم کاری تیروئید نیز ممکن است باعث یبوست شوند.

درمان یبوست

یکی از بهترین راه های درمان یبوست مصرف غذاهای پر فیبر است . بهترین منبع فیبر، غلات و حبوبات است. سبزیجات نیز دارای فیبر قابل توجهی هستند. مواد فیبر دار حجم مدفوع را زیاد و دفع آن را ار روده بزرگ تسریع می بخشد . نوشیدن مایعات کافی  وانجام ورزش بیشتر و پرهیز از مصرف زیاد از حد مسهل ها ویا قطع داروهای  غیر ضروری هم  توصیه می شود. ورزش منظم  به بهبود کار روده بزرگ و رفع یبوست کمک می کند . مسهل ها  روده بزرگ را تحریک می کنند  تا سریع تر کار کند. مصرف مداوم مسهل ها می تواند  سبب کش آمدن و ضعیف شدن روده بزرگ گردد و نهایتاً ممکن است روده بزرگ بدون آن ها اصلاً کار نکند.

پیشگیری
مصرف مواد غذایی زیر حاوی فیبر هستند و در پیشگیری یبوست می توانند موثر باشند.

یبوست یبوست

  • غلات پر فیبر
  • حبوبات ، سبوس ، سبوس گندم و جو
  • سبزیجات
  • میوه های تازه به خصوص سیب ، و میوه های خشک مانند کشمش و برگه زرد آلو
  • گردو و فندق ، بادام و غلات
  • استفاده روزانه  از سالاد و کاهو همراه با یک قاشق غذا خوری  سبوس گندم  به علاوه روغن زیتون و آب لیمو کمک کننده است.
  • مصرف برنج محدود شود و به جای آن نان جو و یا سنگک استفاده شود.
منبع : نون وآب