ترانه عليدوستی بازيگر مطرح سينمای ايران كه از خانواده ای هنری و ورزشی به سينمای ايران وارد شد ، اولين حضور خود را در فيلمی تجربه كرد كه باعث شد تا لقب دختر سيمرغی را به او بدهند ، ايشان با هنرمندی در فيلم من ترانه پانزده سال دارم صدر عاملی زندگی هنری خود را آغاز كرد ، به گفته خودشان به اسرار خودش در اين فيلم  نقش آفرينی كرد.

ايشان كه متولد سال 1362 است ، استارت شروع فعاليت بازيگری خود را با ثبت نام در کلاسهای آزاد بازیگری زیر نظر  امین تارخ  آغاز كرد،عليدوستی به عكاسی و موسيقی هم علاقه خاصی داشت ومدرك  تحصيلی خود را در زمينه عکاسی دريافت ميكند ، او علاقمندی خود به سينما و فيلم را شايد مديون پدرش حميد عليدوستی باشد ، پدر ترانه كه از فوتباليستهای به نام كشور است ، علاقه خاصی به ديدن و جمع كردن آرشيو فيلم دارد ، مادر ترانه نيز از هنرمندان بنام در رشته مجسمه سازی‌ به شمار ميرود.

ترانه قبل از ورود به كلاسهای بازيگری در دورهٔ راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد ، او در آن زمان به زدن سازهای پيانو و كلارينت علاقه خاصی داشت ، ايشان پس از تحصيل در رشته علوم تجربی با مدرك  كامپيوتر  دیپلم گرفت.

انتخاب سر نوشت ساز ترانه

پس از ثبت نام در كلاسهای بازيگری تارخ در سال ۱۳۷۹مشغول يادگيری در اين كلاسها بود كه آقای صدر عاملی برای نقش ترانه پرنيان در فيلم من ترانه پانزده سال دارم بوسيله آقای تارخ به دنبال بازيگری به همين سن   می گشت كه ترانه برای بازی در اين نقش پيشنهاد شد ولی پس از صبحتها يی بين تارخ و صذرعاملی تشخيص دادند كه عليدوستی برای بازی در نقش و مخصوصا" نقش ترانه پرنيان هنوز پخته نيست ولی به اصرار خود ترانه عليدوستی مبنی بر بازی در اين نقش با موافقت صدرعاملی نقش سخت ترانه پرنيان به او سپرده شد.

حمايت پدراز دخترش ترانه برای بازی در نقشی خاص
نقش ترانه پرنيان دختری پانزده سال را روايت ميكرد كه پس از ازدواج كوتاه و ناموفق از نامزدش بچه دار ميشود و مسير زندگی خود را تغيير ميدهد ، اين فيلم اگرچه يك داستان است و ترانه عليدوستی ميبايست تنها بايد نقش ترانه پرنيان را بازی ميكرد ولی موضوع داستان شايد برای دختری به سن عليدوستی در آينده و در زندگی شخصی و هنری خود مشكل ساز ميشد.

ولی پدر ترانه ، حميد عليدوستی همانند پدران هم نسل خودش عمل نكرد و با اين طرز تفكر به جلو نرفت و از هنرمندی دخترش  در اين نقش سخت استقبال كرد و به او اين فرصت را داد تا ديده شود و با طرز فكر روشن پدر ترانه مسير زندگی دخترش را تغيير داد ، شايد اگر ترانه پدری همانند خيلی از پدران با طرز فكر سياه و تاريك داشت به  افتخاراتی كه در زندگی هنری خود داشت نميرسيد.

فيلم شناسی ترانه عليدوستی
ترانه عليدوستی پس نقش آفرينی در فيلم من ترانه پانزده سال دارم به پيشنهاد اصغر فرهادی در فيلم شهر زيبا اوج بازيگری و هنرمندی خود را به رخ كشيد ، ترانه بعد از اين همكاری با فرهادی را ادامه داد و در فيلم چهارشنبه سوری در نقش روحی يك نظافتچی به فعاليت هنری خود را ادامه داد ، اين فيلم برای ترانه عليدوستی خاطره بدی هم بجا گذاشت كه همه را شوكه كرد ، برادر ترانه عليدوستی ،پويان عليدوستی در حين مراسم چهارشنبه سوری دچار حادثه شد و از دنيا رفت ، اين اتفاق شوك بزرگی به ترانه وارد كرد ولی او بعد از چند روز در حالی كه از لحاظ روحی شرايط خوبی نداشت در محل فيلمبرداری حاظر شد وادامه نقش خود را با هنرمندی خوب خود ادامه داد.

عليدوستی پس سه سال و بعد از نقش آفرينی در فيلم  فيلم چهارشنبه در هيچ فيلمی را نپذيرفت تا مانی حقيقی پيشنهاد حضور در فيلم كنعان و در نقش مينا را به او داد ، نقش مينا نقش حساسی برای او به حساب می آيد چون فراتر از سن واقعی او بود و اين اولين تجربه عليدوستی در فيلمی بود كه بيشتر از سن خودش در آن نقش آفرينی می كرد او در فيلم در كنار محمد رضا فروتن هنر خود را نشان داد.

بعد نقش آفرينی ترانه در اين فيلمها كارگردانهايی به او پيشنهاد همكاری را ارائه ميكردند كه ترانه بيشتر با كارگردانانی همكاری ميكرد كه با آنها تجربه قبلی را داشت ولی پيشنهاد واروژ كريم مسيحی را رد نكرد و در فيلم ترديد با ترديد نقش آفرينی كرد.

اوج هنرمندی ترانه عليدوستی در همين سال یعنی 1387 اتفاق افتاد و اصغر فرهادی برای بار سوم به او پيشنهاد نقش آفرينی در فيلم الی را به داد و عليدوستی با كمال ميل اين نقش الی فرهادی را پذيرفت ، انگار او ميدانست اين فيلم سكوی پرتاب دوباره ای برای او خواهد بود، ترانه عليدوستی در اين فيلم هنرمندی كرد تا جايی كه هنوز هم الی را بهترين فيلم خود ميداند.

زندگی با چشمان بسته فيلمی بود كه ترانه با حامد بهداد برای صدر عاملی شخصی كه ترانه حضور خود را در دنيای سينما را مديون او است ايفای نقش كرد، قبل از اين فيلم ترانه  سينمای كودك و نوجوان را هم تجربه كرد و فيلم راز دشت تاران را در كارنامه هنری خود ثبت كرد.

بعد از زندگی با چشمان بسته عليدوستی نقشی را پذيرفت كه حتی كمترين هوادارانش هم فكر نقش آفرينی وی را در اين فيلم نمِكردند ، هرچه خدا بخواهد تجربه ای در ژانر طنز بود كه عليدوستی آن را پشت سر گذاشت تا به فيلم انتهای خيابان هشتم برسد و نقش نيلوفر را با پيشنهاد عليرضا امينی كارگردان اين فيلم را قبول كند نقشی كه شايد بزيگران با سابقه ای در حد ترانه پيشنهاد حضوردر اين فيلم و ايفای نقش سخت و مشكل نيلوفر را قبول نمی كردند.

ترانه عليدوستی بهد از همكاری با كارگردانانی كه اولين تجربه همكاری با آنها را داشت دوباره با پيشنهاد مانی حقيقی كه مسير خود را بعد همكاری با فرهادی تغيير داده بود برای حضور در فيلم پذيرايی ساده قبول كرد تا دوباره اسم عليدوستی با نقشهای متفاوت گره بخورد.

عليدوستی در جشنواره سی يكم فجر فيلم آسمان زرد كم عمق را برای كسب سيمرغ روی پرده داشت فيلمی از بهرام توكلی ترانه عليدوستی در اين فيلم برای چهارمين بار در كنار صابر ابر نقش آفرينی كرد تا برای كسب سيمرغ هم كانديدا شود.

عليدوستی در حال حاضر فيلم زندگی مشترك آقای محمودی و بانو را آماده برای نمايش دارد ، فيلمی از روح الله حجازی كارگردانی كه فيلمش برای حضور در جشنواره فجر پشت درها باقی ماند.

لازم به ذكر است ترانه عليدوستی در زمينه تئاتر هم در كارنامه خود نقش دارد و در سه تئاتر با كارگردانی محمد رحمانيان به نامهای مانيفست چو ، فنز و روز حسين نقش آفرينی كرده است ، ايشان نيز در فيلم كوتاه كيارستمی به نام شيرين نيز ايفای نقش كرده است.

فيلم آسمان زرد کم عمق اثر بهرام توكلی سال 1391 فيلم آسمان زرد کم عمق اثر بهرام توكلی سال 1391
فيلم انتهای خیابان هشتم اثر عليرضا امينی در سال 1390 فيلم انتهای خیابان هشتم اثر عليرضا امينی در سال 1390
فيلم پذیرایی ساده اثر مانی حقيقی در سال 1390 فيلم پذیرایی ساده اثر مانی حقيقی در سال 1390
فيلم پذیرایی ساده اثر مانی حقيقی در سال 1390 فيلم پذیرایی ساده اثر مانی حقيقی در سال 1390
فيلم ترديد اثر واروژ كريم مسيحی در سال 1387 فيلم ترديد اثر واروژ كريم مسيحی در سال 1387
فيلم چهارشنبه سوری اثر اصغر فرهادی در سال 1384 فيلم چهارشنبه سوری اثر اصغر فرهادی در سال 1384
فيلم درباره الی اثر اصغر فرهادی در سال 1387 فيلم درباره الی اثر اصغر فرهادی در سال 1387
فيلم درباره الی اثر اصغر فرهادی در سال 1387 فيلم درباره الی اثر اصغر فرهادی در سال 1387
فيلم راز دشت تاران اثر عليمردانی و لطفعلی در سال 1388 فيلم راز دشت تاران اثر عليمردانی و لطفعلی در سال 1388
فيلم زندگی با چشمان بسته اثر صدر عاملی در سال 1388 فيلم زندگی با چشمان بسته اثر صدر عاملی در سال 1388
فيلم زندگی مشترك آقا و خانم محمودی اثر روح الله حجازی در سال 1391 فيلم زندگی مشترك آقا و خانم محمودی اثر روح الله حجازی در سال 1391
فيلم شهر زیبا اثر اصغر فرهادی در سال 1380 فيلم شهر زیبا اثر اصغر فرهادی در سال 1380
فيلم شهر زیبا اثر اصغر فرهادی در سال 1380 فيلم شهر زیبا اثر اصغر فرهادی در سال 1380
فيلم کنعان اثر مانی حقيقی در سال 1386 فيلم کنعان اثر مانی حقيقی در سال 1386
فيلم من ترانه ۱۵ سال دارم اثر صدر عاملی در سال 1380 فيلم من ترانه ۱۵ سال دارم اثر صدر عاملی در سال 1380
فيلم هر چی خدا بخواد اثر نويد ميهن دوست در سال 1389 فيلم هر چی خدا بخواد اثر نويد ميهن دوست در سال 1389


افتخارات ترانه عليدوستی در سينما
كسب جایزه سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فیلم فجربه خاطر هنرمندی در فيلم ترانه عليدوستی به عنوان جوانترين بازيگر سيمرغی، جایزه نخل زرین از سومین جشنواره اجتماعی آبادان، جایزه  منتقدین و نویسندگان سینمای ایران ، كانديدای چندين دوره از جشنواره فيلم فجر و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره لوكارنو ، شركت در جشنواره های بين الملی با فيلم پذيرايی ساده ، شركت در جشنواره ويتنام به عنوان داور ، ترجمه كتاب آليس مونرو و حضور  در نوزدهمین دوره کتاب فصل كه از ايشان در گروه ادبیات تقدیر شد، كسب جايزه پروين در جشنواره پروين به خاطر بهترین بازیگر زن نسل سوم از افتخارات ترانه عليدوستی در عرصه هنر به شمار ميرود.

 

ترانه عليدوستی در جشنواره پروين

سخنانی از ته دل از من ترانه سی سال دارم
ترانه عليدوستی هنرمندی كه نسبت به هم سن و سالهای خودش بی حاشيه ترين هنرمندان به شمار ميرود مدتی به خاطر خبرهای بی محتوا از زندگی شخصی اش و ازدواجش آزرده دل و ناراحت بود گفت ، همسر من نه تاجر است و نه مقیم لندن  و نه چند سال از من بزرگتر است ، چند هفته‌ای در سفر بودم و بعد از برگشتنم  متوجه شدم در غیاب من متن خبری طولانی  در رابطه با ازدواج من در رسانه‌ها منتشر شده است ، این متن که در ظاهر از روی حسن نیت ميباشد در باطن كاملا" سرشاراز دروغ و تخیلات شرم‌آورانه نویسنده‌اش است.

ما در ايران صاحب سینمای لاغری هستيم ، اگر بخواهم بشمارم که امیدم برای انجام کار فرهنگی به چه کسانی است شاید به تعداد انگشتان دو دستم هم نباشد، امیدوارم جوانان در این ماراتن وحشتناک بتوانند موفق شوند و از راه برسند، ديگر خیلی عجیب است، من سال دیگر 30 ساله می شوم و هنوز نقش دخترهای 18-17 ساله را به من پیشنهاد می کنند ، قصه اين را ميخورم كه سینما بعد ازما دیگر زیاد ورودی نداشته و چه حسنی دارد اگر بگذاریم و برویم و چه لطفی دارد فضای فرهنگی کشورت را بگذاری بخشکد و بپوسد، برای من اين قضيه اصلا" لذتبخش نیست ،حتی اگر تا 10 سال دیگر هم کیفیت فیلم های ما بالاتر نرود، دوست دارم بمانم و کمک کنم که کیفیت فیلم ها بهتر شود در عین حال به نوشتن و ترجمه همه خیلی علاقه دارم.
من عاشق بچه ها، حقوق کودک و خيلی چيزهای ديگر هستم واقعا اگر کسی بتواند از نظر تبلیغاتیبه آنها کمک کند ، ما بازیگران هم هستیم ، حتی اگر برای فیگور و ژست باشد ، اولا برای من اتفاق نیفتاده است و از طرفی لزومی نمی بینم که با تبلیغ برای خودم کاری را به سرانجام برسانم و به ديگران هم  نمی گویم چرا این کار را انجام می دهند اما بیراهه هايی هم در اين كار هست، شاید تاثیر گذار باشد ولی لزومی ندارد آنقدر نفع ببریم و از اين آن  آفرین بشنویم من خیلی امیدوار بودم که بشود به شکل دیگری این کارها را انجام داد و اين فكر را هم میکنم ولی بیشتر به روحیه خود آدم هم برمی گردد. کار خیر كردن برای اشخاص نیازمند به طور واضح و در ملأ عام من را اذیت می کند.
من در تلویزیون بازی نمی کنم. 12 سال هم هست که بازی نمی کنم چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلا هم گفته ام. انتخاب کرده ام. حتی سریال های سطح بالاتر ما نهایتا دستخوش یک جهت گیری بی موردی در پخش می شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می کنند قضاوت نمی کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.

من صبح ها لپ تاپم را باز می کنم، دانه دانه اسم فیلم هایم را جست و جو می کنم تا ببینم کدامشان توهین آمیز است، چه کسی ناراحت شده یا چه موضوع بدی در آن از طرف مخاطبينم کشف شده ، شايد هم یک مقدار اين وضعیت خنده داربه نظر برسد و شاید این روزها که در آن هستیم کار کردن سخت باشد.

مثلا آدم دوست دارد جشنواره برود، فیلمش را معرفی کند، کارنامه اش را مرور کند و بعد هم كه هی نمی شود فکر کنم شاید اگر چند سال دیگر یک مقدار با فاصله زمانی به این مسائل و دعواها نگاه کنیم ، به شکل دیگری آن را ببینیم ، شاید همین دعواها زمینه ساز تفاهم های خیلی بزرگتری شود که در آینده نتیجه می گیرد، من واقعا هنوز امیدوارم و ميگويم جنگ اول به از صلح آخر است.

ترانه عليدوستی از نگاه تصوير

ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند
ترانه عليدوستی هنرمند ترانه عليدوستی هنرمند


در صورت تمايل نداشتن صاحب تصاوير مبنی بر انتشار اين تصاوير پاك خواهد شد

منبع : نون و آب
تمام حقوق اين مطالب برای سايت نون و آ ب محفوظ است، استفاده ازاين مطالب با ذكرمنبع بلامانع است

محمد بيگی - سينما نون و آب