سالمندی محبت الهی

سالمندی
سالمندی محبت الهی است اگر چه سالمند خسته راه است ولی کوله باری انسان ساز بر روی دوشش دارد.سالمند در غروب زندگی این جهان ، طلوع و عزت جاودانی را به تماشا نشسته است. از نگاه نافذش بصیرت می درخشد ، دیده بیدارش به آنچه خداوند خواسته است می نگرد ،قلبش جز محبت و یاد خدا چیزی در خود ندارد.

اهمیت تغذیه در دوره سالمندی

نوع تغذیه در دوره  سالمندی بسیار مهم است زیرا:  اضافه وزن ، فشار خون ، چربی خون ، قند خون بالا از مشکلات شایعی هستند که تغذیه صحیح یکی از راه  های کنترل آن ها است. در صورت کنترل نکردن این مشکلات ، میزان ابتلا به بیماری هایی مانند سکته قلبی و مغزی و سرطان ها بیشتر می شود.برای این منظور ابتدا باید بدانیم که بدن به چه مواد غذایی نیاز دارد ؟ به طور کلی نیاز های غذایی ما شامل انرژی  ، پروتئین چربی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آب است.
انرژِی: با افزایش سن ،  نیاز به انرژی کم می شود. این کم شدن نیاز به انرژِی ، به خاطر کوچک تر شدن بافت عضلانی و کاهش فعالیت فیزیکی است.باید به اندازه غذا بخوریم که ضمن تامین نیاز های اساسی بدن ، وزن ایده آل خود را نیز حفظ کنیم و علاوه بر این داشتن وزن مناسب کمک می کند تا فشار خون ، قند خون و چربی خون در حد طبیعی بماند و هنگامی که وزن بدن مناسب باشد، خطر ایجاد سرطان روده ، پروستات ، کیسه صفرا ، تخمدان کم می شود. پروتئین : مقدار پروتئین بدن در دوره سالمندی کم می شود.بنابراین باید در این دوره پروتئین بیشتری مصرف کنید. سوء تغذیه پروتئین ، یعنی کمبود پروتئین به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند و بدن را مستعد ابتلا به بیماری می کند. پس با مصرف پروتئین از ابتلاء به بسیاری بیماری ها پیشگیری کنید.
چربی: با افزایش سن، بر مقدار چربی بدن اضافه می شود. چربی ها از منابع پر انرژی بدن محسوب می شوند. چربی ها در بهبود طعم غذا و کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی و تأمین اسیدهای چرب ضروری نقش مهمی دارند. از طرفی مصرف زیاد چربی ها خصوصا روغن های جامد باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها می شوند.
ویتامین ها: با افزایش سن میزان برخی از ویتامین ها کم می شود که با رعایت تنوع در رژیم غذایی می توانیم آن را جبران کنیم. ویتامین های گروه E, B, D, C از جمله این ویتامین ها هستند.
مواد معدنی: کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که این ماده در سلامت دوران سالمندی تأثیر بسیاری زیادی دارد، چرا که کمبود این ماده باعث پوکی استخوان می شود. آهن ماده معدنی مهم دیگری است که کمبود آن منجر به کم خونی، احساس خستگی و ضعف می گردد.
آب : یکی از مواد مورد نیاز بدن آب است که بر روی کار طبیعی کلیه ها، دفع مواد زاید و سموم از بدن، جلوگیری از کم آبی، برطرف شدن خشکی دهان و زبان و جلوگیری از یبوست ضروری است.

سالمندی
اهمیت ورزش در دوران سالمندی:
تأثیر ورزش و فعالیت فیزیکی منظم در متوقف کردن روند پیری نقش مهمی دارد. ورزش باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه ها، افزایش استحکام عضلانی، تنظیم قند خون و فشار خون و نیز کاهش توده های چربی می شود. ورزش به ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند و حس شادابی و رضایت را در شما بوجود می آورد.

منبع : نون و آب