پل ورسک شاهکار راه آهن ایران

پل وِرِسک در استان مازندران ،شهرستان سوادکوه و در جوار روستای ورسک (عباس آباد) و بر فراز قلل شامخ البرز قرار گرفته، يكی از شاهكارهای راه آهن كشور «پل ورسک» است كه به عنوان مهمترين و مرتفع ترين پل خط آهن شمال ايران مطرح است. نام پل را چون در نزدیکی روستای ورسک قرار داشت ورسک نامگذاری کردند. ساخت این پل در سال 1313 خورشیدی شروع شد و در سال 1315 خورشیدی افتتاح شد. پل ورسک به دستور رضا شاه ساخته شد. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهر ماه 1356 با شماره 1534 ثبت آثار ملی شده است. نام پل ورسک در كتاب ركورد گينس، در بخش پل‌های با ارتفاع بيش از 61 متر به ثبت رسيده است ،پل ورسک با 110 متر ارتفاع از دره و طول كلي 73 متر ساخته شده است. ورسک از جمله پل‌ های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین 70 ساله احداث شد. این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است ،به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است . از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است.  ازاين پل كه شهرت جهانی نيز دارد و نام آن در تمامي آثاری كه پس از پايان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان "پل پيروزی" ياد شده است .پل ورسک و سه خط طلای راه آهن ایران
در زمان افتتاح پل ورسک رضاشاه شخصاً به سوادکوه آمد و بنابر روایت برخی بومیان منطقه به دستور او سرمهندس اتریشی نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل ورسک زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد. از ساخت پل ورسک 77 سال میگذرد و همچنان سالم است. پل  ورسک از ديدگاه مهندسان كامپساكس يک شاهكار مهندسک بود. ساكسيلد كه كتاب خاطرات خود را در سال 1350 با نام «"خاطرات يک مهندس دانماركي" چاپ كرد، برای طرح جلد كتابش از نمای پل ورسک استفاده كرد. پل ورسک و سه خط طلای راه آهن ایران

سه خط طلا و کاربرد ساختاری آن

سه خط طلای راه‌ آهن شمال در سه كيلومتری پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می شود. اين خطوط برای كم كردن شيب و افزايش ضريب قدرت لوكوموتيو به اين شكل بنا شده است.پل ورسک و سه خط طلای راه آهن ایران
منبع : نون و آب