ریزش مو :

  • مو به طور عمده از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین به‌منظور داشتن رشد خوب موها، پیروی از یک رژیم غنی از پروتئین توصیه می‌شود که از منابع غنی پروتئین می‌توان پنیر کم چرب، تخم‌مرغ، ماهی، لوبیا و ماست را نام برد.

    ریزش مو ریزش مو
  • کم‌خونی یکی از علت‌های اصلی ریزش مو است که برای رفع آن، مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت، غلات کامل، سبزیجات برگی سبز تیره، تخم‌مرغ، خرما و کشمش توصیه می‌شود.
عنصر دیگری که در ریزش مو تاثیر عمده‌ای دارد سیلیسیوم است و دانشمندان به دلیل نقش بارز این عنصر، استفاده از آن را در شامپوها توصیه کرده‌اند که در نتیجه باعث کاهش میزان ریزش مو می‌شود.
  • ویتامین C با افزایش جذب آهن بر ریزش مو تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر مصرف ویتامین باعث تسهیل خون‌رسانی به بافت مو شده و گردش خون در پیاز مو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که پیاز مو بهتر تغذیه شود و رشد بهتری داشته باشد. وی اظهار داشت: ویتامین E نیز، برای رشد موها ضروری است و مصرف این ویتامین موجب افزایش اکسیژن‌گیری می‌شود که در نتیجه باعث بهبود گردش خون پیاز مو می‌شود.
  • درصورتی که ریزش مو مربوط به عملکرد نادرست غده تیروئید باشد، غذاهای غنی از ویتامین A و ید مصرف کنید ولی باید توجه داشت که مصرف زیاد ویتامین A منجر به ریزش مو می‌شود.
  • دلیل دیگر ریزش مو فقر رژیم غذایی مصرفی از نظر ویتامین‌های گروه B است و در میان این گروه ویتامین B6، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک از اهمیت زیادی برخوردارند.
  •  مصرف پروتئین سویا باعث تحریک شدن فولیکول‌های مو شده و در نتیجه رشد مو را افزایش می‌دهد، افزود: توفو و شیر سویا از منابع غنی پروتئین سویا هستند.
  •  ریزش مو در مردان نیز با پیروی از یک رژیم کم‌چربی می‌تواند کاهش یابد،برخی از دانشمندان معتقدند که مساله ریزش مو در مردان با افزایش سطح هورمون تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط مستقیمی دارد که یک رژیم غذایی پرچرب و رژیمی که عمدتا از گوشت تهیه شده است با افزایش سطح تستوسترون در خون باعث افزایش ریزش مو می‌شود.
  • غذاهای غنی از ویتامین B عبارت‌اند از: لوبیا، نخود، هویج، گل کلم، لوبیای سویا، مخمر، مغزه‌ها و دانه‌ها و تخم‌مرغ گفت: دیگر عامل موثر در کاهش ریزش مو، مصرف روی است که این ماده معدنی از طریق افزایش فعالیت سیستم ایمنی، باعث تحریک رشد مو می‌شود.
منبع : نون وآب