خواص حبوبات :

حبوبات حبوبات

حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروه B دارند. حبوبات بسیار کم چرب هستند و منبع پروتئین گیاهی و گلوسیدها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی کم چرب خواص زیادی دارند که برای بدن بسیار مفید است. ازآنجا که حبوبات از نظر برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارند و پروتئین‌های آن نیز کامل نیستند، برای همین آنها را اغلب با مواد غذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می‌کنند تا کمبود اسیدهای آمینه آن جبران شود. حبوبات منبع خوب فولات یا همان ویتامین B9 محسوب می‌شود که در مادران باردار باعث رشد خوب جنین می‌شود. شاخص گلیسمی این مواد غذایی پایین بوده و برای افراد دیابتی نیز مفید می باشد. از این گذشته حبوبات دوستدار سلامت قلب شماست، زیرا میزان کلسترول مضر (LDL) و همچنین میزان تری‌ گلیسیرید را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند افرادی که می‌خواهند جذب چربی‌های اشباع شده را کاهش دهند می‌توانند حبوباتی مثل لوبیا، عدس را جایگزین گوشت قرمز کنند. در این صورت مصرف 175 میلی‌گرم معادل سه چهارم فنجان حبوبات برای بدن کافی است. دنیای حبوبات دنیای رنگارنگ و متنوعی است : لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، نخود، عدس، لپه و .... از انواع حبوبات پرطرفدار محسوب می‌شوند.


طریقه پخت حبوبات :

برای پخت حبوبات لازم است که آن‌ها را در مقدار زیادی آب سرد بریزید و روی گاز قرار دهید. به حبوبات نمک اضافه نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی‌تر شود. در هنگام پخت می‌توانید در ظرف را گذاشته یا بدون در، آن‌ها را بپزید. گذاشتن در ظرف باعث می‌شود حبوبات نرم‌تر شده و برای استفاده در سوپ، آش یا پوره مناسب‌ تر باشد. در حالت بدون در حبوبات درسته تر پخته می‌شوند و برای استفاده در خورش‌ها یا سالاد مناسب هستند. برخی از افراد با مصرف حبوبات مشکل دارند و نمی‌توانند به خوبی این مواد غذایی را هضم کنند و بعد از مصرف حبوبات از گاز یا نفخ رنج می‌برند. در اینجا چند راهکار ارائه می‌دهیم که تا حدودی این مشکل را کم می‌کند.

- بهتر است حبوبات را از یک شب در آب خیس کرده و در یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود حبوبات زودتر پخته شده و آنزیم‌های بیشتری آزاد کنند، که باعث هضم راحت‌ تر آن‌ها می‌شود.
- یک راه سریع‌ تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب، خیس بخورد.

منبع : نون و آب