ارتفاعات تالش خلق تصوير فريد ثانی

عكاسی از طبيعت يكی از سوژه هايی است كه در بين سوژه های عكاسی به زيبا بودن تصاويری كه خلق ميشود، شهرت دارد و بيشتر عكاسان برای شروع حرفه خود از سوژه های طبيعت استفاده ميكنند ، ولی عكاسان كمی به اين تصوير سازی از دنيای طبيعت پا بند می شوند و اكثر عكاسان به سوژهای پولساز و درآمد زا روی می آورند ، يكی از دلايلی كه ميتوان به اتفاق افتادن اين امر كمك كند ، سختی عكاسی در طبيعت است .

يك عكاس برای خلق يك تصوير ناب در طبيعت شايد سختی هايی را بر خود بخرد كه يك عكاس در زمينه تجاری آن را حس نكند ، عكاس طبيعت بذای خلق يك تصوير در طبيعت بايد ساعتها منتظر بنيشند تا مثلا" پرنده ای كه به دنبالش است را پيدا كند و از او عكس بگيرد و يا به مكانهايی برود كه اگر به ما بگويند به آنجا نرويم ، به هر حال عكاسی از طبيعت را ميتوان به نوعی يك علاقه ناميد.

البته اين را هم بايد گفت در مواردی هم شايد زياد بوده است كه عكسی را كه از سوژه ای در طبيعت گرفته شده را به عنوان يك تابلوی تزئينی به قيمت بالايی خريده اند و هستند افرادی كه طبيعت را به وسيله تصاوير خلق شده يك عكاس و با پرداخت مبالغ سنگين به خانه خود ميبرند ، حال ما در اين بخش به سراغ يكی از هنرمندان اين حرفه زيبا رفته ايم و سوالاتی را از ايشان پرسيده ايم كه توجه شما را به آن ميسپاريم.

بيوگرافی فريد ثانی عكاس طبيعت

ارتفاعات تالش خلق تصوير فريد ثانی

فريد ثانی متولد 1356
كارشناس و متخصص كامپيوتر و شبكه های كامپيوتری
بيش از هفت سال سابقه عكاسی مستمر در زمينه طبيعت و چشم انداز
عضو انجمن عكاسان ايران و فدراسيون جهانی عكاسی PSA , FIAP
دارای نشان هنرمند فياپ و كانديدای دريافت نشان هنرمند ممتاز از فياپ
سابقه حضور در نمايشگاهای انفرادی و گروهی در ايران ، فرانسه ، كانادا ، قرقيزستان و عمارات
كسب عناوين برتر از چهار جشنواره ملی ايران ، لوح تقدير دومين فستيوال هنری ايرانيان كانادا
كسب مدال افتخار جشنواره آساهی ژاپن و دريافت پنج مدال و هيجده روبان افتخار از جشنواره های جهانی
حضور در هيات داوران اولين جشنواره بين الملی خيام و همكاری با چند نشريه مطرح در زمينه عكاسی و گردشگری
برگزاری نمايشگاه گروهی اقليم های طبيعی به عنوان بيرون از كادر به همراه امير حسين مددی در خانه هنرمندان ايران

مصاحبه اختصاصی نون و آب در بخش هنری با فريد ثانی

ما دوست داریم که بیشتر درباره شما بدانیم ، می توانید کمی در رابطه با گذشته عكاسی خودتان برای ما توضیح دهید؟
من به طور جدی هفت سال  كه عكاسی ميكنم ، تقريبا" از سال 1385 حرفه ای  شروع به عكس گرفتن كردم ، البته از سال 80 هم عكاسی می كردم ، هميشه وقتی سفر ميرفتم خيلی عكس ميگرفتم ولی اون موقع تفريحی بود ، ولی از سال 85 بود كه همه چيز جدی شد ، هم عكس گرفتنم هم عكس ديدنم ، با بررسی كردن كارهای عكاسهای خارجی ، خواندن مقاله و كتابو  مطالعهای تئوری يا حضوردر تجمعات و اجتماع عكاسان و جشنواره های عكاسی  عكاس گرفتن به صورت حرفه ای برای من شروع شد.

آیا همیشه در دنیای عکاسی بوده اید و بروز بوده ايد؟

فريد ثانی : در اين هفت سالی كه عكاسیو به صورت حرفه ای شروع كردم ، سعی خودمو كردم هميشه بروز باشم.

چه دليلی وجود داشت كه عكاسی از طبيعت را انتخاب كرديد؟

فريد ثانی: خوب من هنوز نمی دونم به خاطر طبيعت عكاسی ميكنم يا به خاطر عكاسی ميرم تو طبيعت ، اينو جدی ميگم من طبيعت را خيلی دوست دارم يعنی  به محيط زيست خيلی حساسم خيلی نگرانی دارم روش ، حالا احساس كردم با عكاسی ميتونم نگرانی خودمو كه ديگران خيلی كم دارن را با عكس گرفتن كم كنم ، با اين كار شايد بشه افرادی را كه به طبيعت پيرامونشون آهميت نميدنو آگاه كرد و با طبيعت آشناشون كرد.

چرا يك نوع عكاسی كه پولساز هست را انتخاب نكرديد؟

فريد ثانی: عكاسی پولساز مربوط ميشه به عكاسهای آتليه ای و مجالس خوب شخصا" علاقه ای به اين نوع عكاسی نداشتم و ندارم ، خوب هيچوقت به عنوان يك دغدقه من جذب نكرده ، البته كار خيلی جالبی كه هم پولساز و در بعضی از موافق هم هنری ، خوب بايد علاقه داشته باشی بهش تا به سمتش بريد ، تا حالا هم مشكلی با اين سبك كار نداشتم.

شما عاشق عكاسی هستيد يا برای تفريح عكس ميگيريد؟

فريد ثانی: ببينيد به نظر من شخصی ام كه حتی تفريحی و برای سرگرمی عكس ميگيره حتما" اونم علاقمنديهايی به اين كار داره ، ولی درباره خودم نه من مرحله ای كه برای تفريح كردن عكاسی كنم را گذروندم .

خيلی ها هستند بواسطه اينكه يك دوربينی دارند عكاسی ميكنند ولی شما فكر نمی كنم اينجوری باشيد؟

فريد ثانی: خوب معلوم نه ، وقت و زمانی كه من تو اين كار دارم ميذارم برای عكس گرفتن يا تو مطالعه كردن درباره عكاسی نشون ميده كه خوب بيشتر جدی تا وقت پر كن.

عکاسی چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟ 

تاثير مثبت يا منفی؟

هر دو؟

خوب اول منفی ميگم ، يك مقداری وقت من رو برای انجام كارهای ديگه كم كرده ، مثلا" ارتباطهای دوستانه و خانوادگی يا كارهای مربوط به شغلمو ، ولی تاثير مثبتم داشته خوب احساس ميكنم اگه عكاسی نميكردم يك آدم پوچی بودم.

سوژه مورد علاقه شما برای عکاسی چیست؟

فريد ثانی: طبيعت ، فعلا" اون منو بيشتر جذب ميكنه احساس ميكنم تو كشور ما خيلی به طبيعت بی توجهی ميشه ، عكاسی مستند مردمی هم خيلی دوست دارم ، ولی خيلی تو ايران طرفش نرفتن ولی سفرهايی كه خارج از كشور رفتم درگيرش بودم ، به خاطر اينكه خيلی دوست داشتم با مردم باشم  ، ولی تو ايران اگه بخوايم اسم بچسبونيم روی مدل عكاسی من كار من ميشه عكاسی سفر ، يك شخصی كه مسافرت ميره و در اونجا دوست داره ، چيزهايی كه تو اون محيط جديد هستنو با نگاه و ديدخودش اونارو ثبت كنه ، من هم دقيقا" همين كارو ميكنم.

به عنوان یک عکاس مردمی، مناظری که عکس آن ها را می گیرید چه تاثیری بر روی شما داشته اند؟

فريد ثانی: سوالتون يكم پيچده هستش!!
ببين يكی از عكاسهای معروف فكر كنم برسون بوده يك جمله جالبی داره ميگه عكس نتيجه توافق چشم ، ذهن و دل كه شاتل دوربينو فشار ميده ، خوب عكسی كه با مجموعه اين سه تا گرفته بشه همه چيز تو اون عكس هويدا ميشه ، دليلی كه من اونجا بودم و اين كادرو انتخاب كردم ، تركيبو گذاشتم و در اون لحظه اين عكسو ثبت كردم ، هر چيه تو دل منم همون بوده ، حالا شما جواب سوالتونو ميتون از تو عكسام بگيريد.

آیا در حال حاضربرنامه ای برای عكاسی داريد؟ 

فريد ثانی: ببنيد خوب من با توجه به فصل و حالا امكناتو ، وقت و زمان خودم يك سری مقصد را انتخاب ميكنم ميگم مثلا" تو اين 3ماه تو اين مكانها ميرم عكاسی ميكنم، حلا مثلا" شايد فصل پائيز باشه برم تو جنگل عكاسی بكنم ، قبلا" اطلاعات اون منطقه رو در ميارم بعد ميرم ، ولی نه همين الان برنامه ای ندارم چون تو عكاسی طبيعت تابستان ساكن ترين فصل عكاسی .

هميشه برنامه ريزی ميكنيد برای عكس گرفتن؟

فريد ثانی: حتما" برنامه ريزی ميكنم .

به طور کلی یک عکس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

فريد ثانی: خلاصه ترين جوابی كه بتونم بدم اينه كه شخصی كه داره يك عكسو ميبينه ، بعد هم تصوير اون عكس تو ذهنش بمونه نه اينكه از كنار اون عكس عبور كنه و وقتی اون تصوير در ذهن او شخص ماندگار بشه ، ميشه گفت اون عكس يا تصوير عكس كاملی و خوبیه.

سوژه ها تون را بیشتر کجا پیدا می کنید؟

فريد ثانی: عكاس لند اسكيپ سبك من سوژه انتخاب نميكنه ، منطقه انتخاب ميكنه و ميره تو اون منطقه از زيبايی های اونجا تصوير ميگيره ، بيشتر عكاسهای مستندی هستن كه سوژه انتخاب ميكنن.

پس روی مناطقی كه ميرويد برای عكاسی مطالعه ميكنيد؟

فريد ثانی: بله حتی عكسهای عكاسهای ديگه ای كه در اون منطقه تصوير ثبت كردنو ميبينيم.

به نظر شما انتخاب سوژه درست روی زيبا شدن عكس چقدر ميتونه تاثير داشته باشه؟

فريد ثانی: خوب معلوم اگر سوژه خوب نباشه تصوير زيبا نميشه ! سوال راحتی

اگر سوژه عالی باشه ولی عكاس حرفه ای نباشه بازم ميشه اون عكس راعكس عالی ناميد؟

فريد ثانی: حتماگاهی بايد عكاس خوب عمل بكنه تا از يك سوژه عالی تصوير عالی بگيره ، يك اتفاقی كه معمولا" تو عكاسی چشم انداز اتفاق ميفته ، مردم عادی وقتی تصوير عكس را نگاه ميكنن و يك عكس خوب ميبينن و اين سوال كه خيلی عادی تو ذهنشون مياد كه عجب عكسی اين عكس ، محل اين كجاست، اما خوب شايد اونجا همان جايی كه هزار نفر و خود اون فرد بارها از اونجا عبور كرده و به زيبايی اون توجه ای نكرده ، ولی عكس شما باعث شده اون شخص به خودش بياد اين يعنی اينكه عكس شما يك چيز خاصی داخلش داره ، از اون منطقه كه هيچكس نتونسته اون تا به حال نشون بده ، پس اين يعنی اينكه كيفيت سوژه به تنهايی نمتونه يك عكسو خوب كنه ، تخصص و هنر عكاس هم تو اون امر صد درصد دخيل هستش.

تا كنون عكسی از يك فرد آماتور ديديد كه جذبتون كرده باشه؟

فريد ثانی: چرا اين قضيه خيلی برام اتفاق افتاده ، اگر آشنا بوده تشويقش كردم به عكاسی چون احساس كردم تصادفی اين عكس توسط اون فرد خوب از آب در نيومده ، حتما" هنری پشتش بوده ، برعكشم بوده مثلا" احساس كردم جايی كه اون عكاس بوده خيلی پتانسيل داشته بهش گفتم سوژه را سوزاندی  و از دست دادی.

آیا برای پیشرفت در این رشته داشتن تحصیلات دانشگاهی ضروری است ؟

فريد ثانی: خوب معلوم بی تاثير نيست ، اما چون من خودم ندارم ، نميتونم صد درصد جواب بدم ، چون تحصيلات خودم تو رشته ديگه ای ولی حتمآ" تاثير داره.

رشته تحصلی خودتان چيه؟

فريد ثانی: من مهندسی كامپيوتر سخت افزار خوندم.

آنوقت بعد از انتخاب اين رشته علاقمند شديد به عكاسی و چرا رشته عكاسی را انتخاب نكرديد؟

فريد ثانی: نه گفتم من از كودكی به عكاسی علاقه داشتم  و چرا عكاسيو انتخاب نكردم ؟ چون هميشه به عنوان علاقه بهش نگاه ميكردم ، من از كودكی خودمو يادم مياد كه يك دوربين آنالوگ داشتيم و هميشه تصويرهايی ميگرفتم كه كسی داخلش نباشه و بيشتراز محيط اطراف خودم عكس ميگرفتم و يادم كه اين اتفاق هميشه برای همه عجيب بود.

بهترین عکسی  كه تا الان ثبت كرديد چی بوده ؟

فريد ثانی: زياد شايد هفت و هشتاشونو دوست داشته باشم

شما عادت داريد برای عكسهايی كه ثبت می كنيد ، اسم بذاريد و لطفا"يكی از عكسهايی كه گرفتيد را نام ببريد؟

فريد ثانی: بعضی از عكسام را آره و بعضيارو نه ، خوب عكسی دارم كه هم جا دربارش شنيده و ديده شده ،عكسی به اسم خواب زمستانی .

 خواب زمستانی را كجا ثبت كرديد؟

فريد ثانی: فكر كنم تو ارتفاعات تالش در زمستان بود.

بهترین دوست و همکار شما در عكاسی چه کسی است و چرا؟

فريد ثانی: زياد هستن ، عكاسی باعث شد دوستای زيادی داشته باشم ، ولی خوب يكی از دوستام كه از ابتدای شروع عكاسی  باهش بودم و با هم ادامه داديم و بيشترين نقش در عكاسی كردن و انگيزه شروع كردن عكاسی را اون به من داده ، امير حسين مددی بود.

تصاوير ی ثبت شده شما در مناظر در طبيعت بسار زیبا هستند، چقدر عكسهايی كه ثبت كرديد را دستكاری می كنيد ؟

فريد ثانی: ببين عكسهای من تقريبا" همشون ( البته اينو بگم كه من با واژه دستكاری مخالفم) دستكاری به اون فرم كه شما ميگيد حداقل تو عكاسی سفری اتفاق نميفته ، اگر اسمشو پردازش بزاريم بهتره ، ميتونم براتون يك مثال بزنم ببينيد مثل اين ميمونه كه شما از تو معدن يك سنگ معدنی كه داخلش جواهرداره را بياريد بيرون ، اون سنگ با اون وضيعت و فرم كه داره صد در صد كسی براش ارزشی قائل نيست ، بايد اون سنگ را به دست يك جواهر ساز بديد تا بوسيله شيوه های خودش اونو تبديل به يك جواهر  با ارزش بكنه ، كاری هم كه ما روی عكسهامون می كنيم يعنی پردازش مثل همون جواهر ساز ميكنه ، اول بايد شما يك عكس خوب گرفته باشيد ، شما وقتی يك عكس خوبی را ثبت می كنيد ، با انجام دادن اين كار برروی عكس عيوب اونو برطرف ميكنيد تا اون عكس خوب با پردازش  كامل و بينظير بشه.

البته اينجوری هم هست كه وقتی من برم از يك درخت همينجوری تصوير بی دقت و ساده بگيرم و بيام با هزار تكنيك نرم افزاری فتوشاب اون عكس پردازش قوی بكنم ، بازم يك درخت معمولی با پردازش خوب ، حالا اگر تصويری از يك عكس شما را جذب كرد و نور و رنگ تميزی داشت نگوييد اين عكس فتوشاپی بايد بگيم اين نرم افزار هم كمك كرده به زيبا شدن عكس.

شما وقتی با دوربين ديجيتال عكس ميگيريد ، خود دوربين هم پردازشهايی خيلی سريع روی تصوير انجام ميده تا عكس بهترين تصوير ثبت كنه  حتی با موبايل ، حالا ما به جايی كه از پردازشهای دوربين استفاده كنيم ، با سليقه خودمون با نرم افزار پردازش ميكنيم ، اين پدازشهارو قبلا" هم برای عكسهای آنالوگ در تاريك خونه رو طيف رنگها انجام ميدادن.

 بعضی مواقع هم خودمون با دوربين آنالوگ عكس ميگرفتيم و ميديديم كه تصوير خوبی نشده ، برای همين با دست بردن تو رنگ بوسيله مواد شيمييايی رنگش تغيير ميداديم ، اين فرايند تكميلی برای پايان دادن به اين كار ، مثلا" اگه شما كارهای  آنسل آدامز بررسی كنيد ، ميبينيد كه اون موقع با اينكه عكاسی با دوريبنهای ديجيتال نبوده ، يكی ازشيوه های ايشون فرآيند بعد عكاسی بوده كه چی كار بكنه كه موقع ظهور عكسهاش رنگها  و نورشون همون چيزی باشه كه تو فكرش بوده و اون دربياره.

خوب يكسری همكاراتون دستكاری يا پردازش روی عكس را خوب نميدونن ، ميگن با اين عمل اون كار ديگه زنده نيست؟

فريد ثانی: انجام ندان اين كار را ميشه فقط تو عكاسی خبری نديد ولی در شاخه های ديگه اين امر انجام ميشه و تصاويرپردازش ميشه ، بجز عكاسی فتو ژورناليس كه اونم در مواقعی وقتی ميخواد داخل مجله ای چاپ بشه از اين كار استفاده ميكنن ، كمی كنتراسشو تغيير ميدن و نور و رنگشو تغيير بدن ، برای همين به نظر من اين حرف ديگه بی معنی و كمتر كاربرد انتقادی داره.

مسئله ديگه اينه كه شما عكسو كجا بخواين ارائه بديد مثلا" تو فستيوال كه چارچوب خودشو داره يا تو مجله خبری ارائه كنيد كه بايد كمترين ويرايشو روش انجام بديد يا برای خودتون نگه داريد و سبك شخصی عكاس مثلا" خود من تا حلا هيچ عكس فتو مونتاژی ازمن ديده نشده ، دوست ارم تصاويرم از همون زاويه ای كه من ديدم ، ديده بشه و با اين عمل يعنی تغيير رنگ و نور باعث ميشه كه شمارو بيشتر مجذوب عكسم بكنم.

چند درصد كارهای شما پردازش ميشه؟

فريد ثانی: من تا حالا عكس اديت نشده نداشتم ،حتی مجله هايی كه با من كار ميكنن ، بعضی مواقع از من ميخوان فايل خام عكسهام  بهشون بدم و من بهشون ميگم من هنوز كارم روی عكسهام به اتمام نرسيده ، من وقتی دارم عكسيو ثبت ميكنم توی ذهنم دارم تصور ميكنم كه اين عكسو به چه نقطه و جايگاهی بايد برسونم ، پس من بايد كارم تمام كنم بعد عكسو به شما بدم ، شما مختاری ازش استفاده كنيد يا نكنيد و شما ميدونيدم كه عكسهای من جنبه استناديش سر جاش هست و من به شما تضمين ميدم ، كه عكس مونتاژ نشده  و چيزی اضافه يا حذف نشده از تصاوير من و اون تغييراتی كه روی نور و رنگش دادم ادامه كار من و بدون انجام اين كارها اون عكسهارو نمايش نميدم.

 داشتن تجهيزات مناسب چقدر می تواند در گرفتن يك عكس خوب تاثير داشته باشد؟

فريد ثانی: ببينيد داشتن تجهيزات خوبه ولی برای گرفتن يك عكس خوب كافی نيست ، خليها فكر می كنن عكس خوبی كه گرفته شده دليلش  داشتن تجهبزات خوبه ، خوب اگر اينجوری بود دوربين عكاسی ميدادن به هركس كه تو اون صحنه حضور داره تا عكس بگيره و تنها بهش ميگفتن اين دكمه را بزن و عكس بگير ، پس اينجوری نيست كه تنها تجهبزات ملاك گرفتن تصوير خوب باشه ، دوم اينكه خيلی از ما هستند عكسی كه ميگيرن بعد ميبينن خوب نميشه ميگن اگر فلان دوربين همراهم بود بهتر می شد ، اين طرز فكرم من قبول ندارم و نظرم اين كه فكر عكاس و دوربينش بايد با همديگه رشد كنه.

تا حالا سوژه از دست رفته داشتی و حس شما در اون لحظه چی بوده؟

فريد ثانی: بله خيلی ، عكاسی پر از حسرت و فرصتهای از دست رفته مخصوصا" عكاسی طبيعت چون شرايط را شما تعيين نمكنيد ، شرايط اتفاق می افته شما بايد از اون استفاده كنيد و يك عكاس خوب طبيعت بايد شرايط را از قبل پيش بينی كنه و اگر در پيش بينيش اشتباه كنه و نقطه ای كه ميخواد قرار بگيره تو اون لحظه كه نور در وضيعت خوبش هست نباشه خوب فرصت را از دست داده و بوده مثلا" تو اون لحظه باطری دوربين تمام شده و يا كارت حافظه پر شده باشه و در اين وضيعت ميشه فقط حسرت خورد.

آیاشمادرثبت تصاویرخودازچیزی الهام می گیرید یا از تخیلات شخصیتان است؟

فريد ثانی:مسئله اينكه من دوست دارم تصويری كه ثبت می كنم ، نمايشگر اون منطقه باشه پس سعی می كنم يك عكسی بگيرم حالا نگه من در اون گنجانده شده باشه و بيننده با ديدن اون هم لذت ببره و هم مكان اون عكس را در ذهنش تصور كنه .

دوره های آموزشی شما چه تفاوتی با بقيه سبكهای عكاسی داره و شما شخصا" خودتان آموزش ديديد؟

فريد ثانی: تفاوت اصليش اينه كه 30درصد يادگيریش تئوری و داخل شهر ، اتاق و پشت صندلی هستش و بقيه اون بايد عملی و در محيط كار يعنی طبيعت باشه ، در مورد سوال دوم بايد بگم من آموزش نديديم ولی تئوری كتاب و مقاله زياد خوندم و برای تماشای فيلمهای آموزشی وقت گذاشتم و برای يادگرفتن خيلی پگيری كردم تا تجربه بدست آوردم  در مجموع خيلی ديدم و مطالعه كردم.

 عكاسی سياه سفيد را می پسنديد يا رنگی را و چرا خيلی از عكاسها عكاسی سياه و سفيد را خاص تر ميدونن؟
فريد ثانی: به نظرمن هيچ ترجيحی به هم ندارن ، بعضی وقتها لازم كه شما عكستون سياه و سفيد ديده بشه و رنگ را ازش بگيريد ، حالا بستگی به ويژگيهايی كه اون تصوير داره ، بعضی وقتها هم لازم كه رنگ تو عكسها باشه به نظرمن هيچ الويتی به همديگه ندارن ، من قبول ندارم كه عكاسی سياه و سفيد خاصتر نسبت به رنگی اينو نميشه قبل از شناختن سوژه عكس در موردش تصميم گرفت به نظر من سوژه هستش كه رنگ عكس را تعيين ميكنه ، ببنيد خيليه هستن كه در عكاسی مستند مردمی سياه و سفيد عكاسی ميكنن و اينها بيشتر تو اين تيپ عكاسها هستن خوب واقعا" هم سياه و سفيد ميبينن و رنگ را از تصوير ميگيرن و فوائدی داره عكسهاشون ، ولی مطمئنن لازم كه سوژهاشون سياه و سفيد باشه.

به عنوان آخرين سوال شما چند وقت پيش شما در خانه هنرمندان نمايشگاهی بر پا كرديد لطفا" درباره نمايشگاه و نامی كه برای اون انتخاب كرديد صحبت كنيد؟
فريد ثانی: خوب عكس دوست داره تصاويری كه گرفته ديده بشه ، اصلا" فلسفه عكاسی همينه ديده شدن عكس ، نمايشگاه گذاشتنم راهی برای ديده شدن تصاوير ، بعضی از عكاسها تصاويرشون روی مجلها و رسانه ها نمايش داده ميشه ولی نمايشگاه شخصی داشتن در يك گالری ميتونه جالب و تجربه خوبی باشه.

در مورد نام نمايشگاه هم بايد بگم نمايشگاه دو نفره بود به اسم بيرون از كادر خوب ما در كنار تصاويری كه در نمايشگاه گذاشته بوديم در كنرش به مسائلی هم توجه داشتيم ، اونها بريده های نشرياتی بودن كه در مورد خاطراتی كه ما از مناطقی كه تصوير برداری كرده بوديم را نشان ميداد، مثلا"  فرض كنيد ما از كوير شهداد عكاسی كرده بوديم ، من در كنار اون تصوير بيرون كادرش گزيده ای از اخباری بود  كه در مطبوعات در مورد تخريب اين كوير برای لوله كشی گاز و دكلهای مخابراتی نوشته شده بود ، گذاشته بوديم تا توجه مردم را به اتفاقات رخ داده اين تصوير جلب كنم.

در مورد دره ستاره كه نام يكی از تصاوير ثبت شده خودتان است و در اين نمايشگاه توجه مخاطبين را به خودش جلب كرد صحبت كنيد ؟
فريد ثانی: دره ستاره در جزيره قشم در منطقه ای به نام دره ستاره افتاده يكی از قشنگترين مناطق ما هستش و مكان خاصی كه كمتر در ايران پيدا ميشه ، شبيه يكی از مناطق آمريكا به نام گرن كانيون هست و من اونجارو خيلی برای عكاسی دوست دارم  اون عكس هم از تصاوير مورد علاقه خودم هستش .

با ارزش ترين عكس شما از نظر خودتان و آيا دوست داريد اون عكس به بالا ترين رقم فروخته بشه ؟
فريد ثانی: البته من در فروش عكسهام زياد خوش شانس نبودم ، بله دوست دارم ، ولی فروش يك عكس در كشور ما به خاطر خود تصوير نيست بيشتر به خاطر نام عكاس اون تصوير و نامها هستن كه باعث ميشن عكسی با رقم بالا فروخته بشه و مطمئن هستم اگر تصويرهای من را يك بازيگر ميگرفت و به اسم اون ثبت می شد خيلی در ديده شدنش فرق ميكرد ، به نظرخودم بايد بازيگر بشم و فيلم بازی كنم تا شانسم خوب بشه تا تصاويرم به قيمت بالا فروخته بشن.

لطفا" هرچی به ذهنتون ميرسه درباره اين جملات و اسامی بفرمائيد؟
آلن مورفی : نميشناسم
منوچهر دقتی : خيلی دوستش دارم
جهانگير رزمی : هم با هاشون صحبت كردم و هم دوستشون دارم
آلفرد يعقوب زاده : تاريخ عكاسی ژورناليسم ايران به اون مديون
كاوه گلستان : بزرگ عكاسی ايران
فيروز زاهدی : خيلی آشنا نيست برام
فخرالدین فخرالدینی : يك هنرمند كامل در همه زمينه ها
اصغر بيچاره : فرد دوست داشتنی
فريد ثانی : چيزی ندارم بگم
 درخت : ريه كره زمين
مسافرت : بهترين كاری كه يك شخص ميتونه انجام بده
مادر : عزيزترين موجود
دوربين : وسيله ای كه ذهن شما را به تصوير ميكشه
سينما : خيلی دوست دارم
گذشته : اصغر فرهادی
ماشين : خوبه
آفريقا : عالی
نون و آب : آقای محمد بيگی
حرف آخر برای كسانی كه ميخواهند عكاسی را تازه شروع كنند؟
فريد ثانی: توصيه اولم اينكه خيلی زود شروع كنن ، توصيه دوم اينكه اسير گليشه و خريد تجهيزات نشن و عكسهای خوب زياد ببينند.

در پايان اين گفتگو از آقای فريد ثانی تقدير شد و لوح تقديری از طرف بخش هنری سايت نون و آب به ايشان تقديم شد
تقدير نون و آب از فريد ثانی عكاس
تصاوير اختصاصی از مصاحبه نون و آب با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير مصاحبه با فريد ثانی عكاس طبيعت


منتخب تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی از طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در ارتفاعات تاش تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در ارتفاعات تاش
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به قاره آفريقا تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به قاره آفريقا
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به آفريقا تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به آفريقا
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در دره ستاره ها جزيره قشم تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در دره ستاره ها جزيره قشم
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در ارتفاعات تالش تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در ارتفاعات تالش
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در بندر بريس چابهار تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در بندر بريس چابهار
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در بندر سيراف خليج فارس تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در بندر سيراف خليج فارس
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به آفريقا تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در سفر به آفريقا
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در روستاي لهجه جنوب بابل تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در روستاي لهجه جنوب بابل
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در روستاي ييلاقي تالش تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در روستاي ييلاقي تالش
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در كلوتهاي كوير شهداد تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در كلوتهاي كوير شهداد
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در كويرهاي اطراف شهر ورزنه اصفهان تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی در كويرهاي اطراف شهر ورزنه اصفهان
تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت تصاوير ثبت شده توسط فريد ثانی عكاس طبيعت
ارتفاعات تالش خلق تصوير فريد ثانی ارتفاعات تالش خلق تصوير فريد ثانی


منبع : نون و آب
مطلب و مصاحبه : محمد بيگی

استفاده از اين مطالب با ذكر منبع بلا مانع است