ترکیبات شیمیایی لوبیا سبز :

لوبیا سبز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم و آهن می باشد که می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن ما را تآمین کند. همچنین سرشار از آلبومین یا پروتئین گوشت می باشد. آلبومین یکی از پروتئین مهم بدن ما می باشد که با تغذیه لوبیا سبز می توانیم آلبومین مورد نیاز بدن مان را به میزان قابل توجهی تآمین کنیم.
لوبیا سبز حاوی ویتامین های A, B1, B2, B6, B12 و ویتامین C می باشد.

 خواص لوبیا سبز


خواص لوبیا سبز :

- ویتامین K موجود در لوبیا سبز ‌باعث استحکام استخوان ها شده و در ساخت استخوان های محکم نقش مهمی ایفا می کند. ویتامین K1، باعث فعال شدن پروتئین استئوکلسین (پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) شده، مولکولهای کلسیم را در استخوان نگه می‌دارد. بنابراین بدون ویتامینK1، میزان استئوکلسین نیز کافی نمی‌باشد و پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص و تخریب می‌گردد.
- لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است. لوبیا سبز منبع غنی از ویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می ‌باشد. این دو ماده مغذی،‌ آنتی اکسیدان هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می ‌کنند.
- مصرف لوبیا سبز به دلیل داشتن بتاکاروتن و ویتامین C، برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است.
- مصرف لوبیا سبز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
- فیبرهای حلال موجود در لوبیا سبز باعث کاهش التهاب و فشار خون می شود.
- لوبیا سبز به دلیل غنی بودن از ویتامین C و بتاکاروتن رادیکال های آزاد را از بین برده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
- ویتامین C موجود در لوبیا سبز، به طور مستقیم موجب تحریک گلبول های سفید برای مبارزه با میکروب ها، عفونت ها و ویروس ها می شود.

خواص لوبیا سبز


نحوه نگهداری لوبیا سبز :

قبل از فریز کردن لوبیا سبز و نگهداری آن در حالت انجماد، ابتدا باید لوبیا سبزها را شسته، سپس آن ها را به مدت 2 دقیقه در ظرفی که حاوی آب جوش است قرار دهیم. پس از گذشت 2 دقیقه لوبیا سبزها را از ظرف آب جوش خارج کرده، به مدت 2 دقیقه داخل آب یخ که قبلاً آماده شده است، قرارمی دهیم. این روش پخت کوتاه را آنزیم بری گویند. قرار دادن لوبیا سبز به مدت 2 دقیقه در آب جوش، باعث کاهش بسیار ناچیز ویتامین های موجود در لوبیا سبز خواهد شد. اما میزان ویتامین های باقی مانده در لوبیا سبز، در طی مدت نگه داری 8 ماه آن، بدون هیچ گونه تغییری حفظ خواهند شد.
از مزایای آنزیم بری عبارتند از : - از بین بردن آنزیم های مضر مانند پروتئاز (تجزیه کننده پروتئین) و لیپاز (تجزیه کننده چربی) موجود در لوبیا سبز، که این عمل باعث حفظ میزان آلبومین در لوبیا سبز می شود. زیرا پروتئاز موجود در لوبیاسبز بر اثر آنزیم بری از بین خواهد رفت.
- ویتامین های موجود در لوبیا سبز به خصوص ویتامین های گروه B وC  را به مدت طولانی در حالت انجماد حفظ می کند.
- خارج شدن اکسیژن پنهان در بافت سلولی لوبیا سبز با عمل آنزیم بری و جلوگیری از فساد ثانویه آن.
- کاهش میزان میکروارگانیسم ها در لوبیا سبز باعث افزایش زمان ماندگاری آن می شود.

 خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز آنزیم بری شده و خنک شده را می توان درون کیسه های مخصوص فریزر (زیپ کیپ) و یکبار مصرف قرار داده و قبل از بستن درب آن ها هوای اضافی کیسه را خارج کرده و در فریزر نگه داری کرد.

منبع : نون و آب