چند روش براي اینکه ناخن هایتان نشکنند

از ضعیفی ناخن هایتان شکایت دارید؟ آیا اندکی که بلند می شوند، می شکنند؟ بهتر است بجای شکایت کردن از آنها، این نکات را برای محافظت از ناخن های خود مد نظر داشته باشید.ناخن

دستانتان را بیش از حد خیس نگاه ندارید

بعد از حمام و یا شنا سعی کنید انگشتانتان را خشک کنید، رطوبت بجا مانده بر رو ناخن ها خطر ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

از ناخن هایتان سو استفاده نکنید

بهتر است به جای اینکه آنها را بر روی هر سطحی بکشید، با آنها در بزنید و یا از آنها به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید کمی مراقبشان باشید.

ناخن ها را گاز نگیرید و پوست اطرافشان را نکنید

پوست اطراف ناخن به منزله تخت خواب برای ناخن هاست، کندن پوست بیش از اندازه سبب می شود تا جایگاه ناخن آسیب ببیند و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش یابد.

ناخن هایتان را چرب کنید

این تنها پوست نیست که از خشکی بیش از حد می رنجد. ناخن های شما نیز به رطوبت و چربی نیازمندند. سعی کنید آنها را با روغن کرچک که حاوی ویتامین ای است چرب نمایید. روغن زیتون نیز می تواند برای دوام آنها مفید باشد.

شیر و تخم مرغ آب پز بخوریدناخن

کلسیم و روی را می توان به عنوان عناصر حیات بخش ناخن ها برشمرد، اضافه کردن تخم مرغ و شیر به وعده های روزانه می تواند از شکستن ناخن ها و پیدایش لکه های سفید بر روی آنها جلوگیری کند.

ناخن هایتان را لاک بزنید

یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن ها می تواند به استحکام آنها کمک کند، ولی به خاطر داشته باشید که لاک را بیشتر از یک هفته بر روی ناخن هایتان قرار ندهید.

بهتر است که بعد از ۷ روز آنها را پاک کرده و به ناخن هایتان چند روز استراحت بدهید و بعد از آن دوباره لاک جدید بزنید.

از مصرف آستون خودداری کنید آستون به سبب ساختار مولکولی اش، باعث خشکی ناخن ها و پوست اطرافشان می شود. بهتر است که از محلولهایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

از ناخن گیر تیز استفاده کنید

 ناخن را نبايد بيش از خط رشد طبيعي آن كوتاه نمود، ناخن گیرهای کند باعث می شوند تا ناخن شما تحت فشار ناخن گیر ترک بخورد. بهتر است آنها را به صورت مستطیل ببرید و سپس گوشه های آنها را کمی گرد کنید تا دوام بیشتری داشته باشند.

نکات کلیدی:

برای دوام و محکم شدن ناخن هایی که شکننده و نرم هستند هر روز آنها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون قرار دهید.

كمبود ويتامين C ممكن است باعث نازك شدن و شكنندگي ناخن‌ها ‌شود وهمان طور كه مي‌دانيد مركبات از غني‌ترين منابع ويتامين C هستند پس خوردن سبزيجات تازه و فلفل قرمز نيز توصيه مي‌شود.

در ضمن شما مي‌توانيد با مصرف لوبيا قرمز، مرغ، برنج و پنير زينك بيشتري را در رژيم  غذايي خود بگنجانيد.

کمبود پروتئين باعث ايجاد راه راه‌ هاي سفيد بر روي ناخن‌ ها مي ‌شود.

دريافت ناکافي ويتامين B12 مي ‌تواند سبب ايجاد خشکي، تير‌گي و گرد شدن ناخن‌ ها شود.

شکستگي‌ ها در ناخن ‌ها ممکن است نشانه ي اين باشد که بدن شما به آب و مايعات بيشتري نياز دارد.

وجود قرمزي در پوست اطراف ناخن و کوتيکول مي‌ تواند به واسطه ي فقر يا ضعف متابوليسم اسيدهاي چرب در بدن شما باشد.

منبع : نون و آب