پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری:

 
  • براي پيشگيري از كم خوني فقر آهن در دوران بارداري علاوه بر توصيه به مصرف منظم و روزانه مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداري تا سه ماه پس از زايمان نكات تغذيه اي زير را توصيه مي شود:
 
  • از منابع غذايي حاوي آهن مثل گوشت، مرغ، ماهي، جگر، حبوبات و سبزيهاي سبز تيره مثل جعفري در برنامه غذايي روزانه استفاده نماييد.
  • از انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته و انواع خشكبار مثل برگه ها، توت خشك، كشمش و خرما كه منابع خوبي از آهن هستند بعنوان ميان وعده استفاده كنيد.
  •  مصرف منابع غذايي ويتامين C مثل سبزي هاي تازه و سالاد (شامل گوجه فرنگي، كلم، گل كلم، فــلــفل دلمه اي) و همچنين چاشني هايي مثل آب ليمو و آب نارنج تازه را كه جذب آهن را افزايش مي دهند به همراه غذا توصيه مي شود.
  •  براي جذب بهتر آهن غذا، بايد از مصرف چاي، قهوه و دم كرده هاي گياهي يك ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا خودداري كرد. همچنين از مصرف چاي پررنگ خودداري شود.

    پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری
  •  براي كاهش اختلالات گوارشي و جذب بهتر آهن بهترين زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و يا شب قبل از خواب است.
  • رقيق شدن خون كه به تدريج طي دوران بارداري ايجاد مي شود سطح هموگلوبين را به محدوده كم خوني  مي رساند كه اين امر طبيعي است. از علل كم خوني دوران بارداري مصرف نكردن منابع غذايي آهن، از دست دادن خون طي دوران قاعدگي (قبل از بارداري) و بارداري هاي مكرر خصوصا" با فاصله كم مي باشد.
  • علت كم خوني در دوران بارداري به ندرت مي تواند كمبود فوليك اسيد و يا كمبود ويتامين B12 (آنمي مگالوبلاستيك) باشد. در صورتي كه علت كم خوني ، كمبود فوليك اسيد تشخيص داده شود مصرف منابع غذايي غني از اين ويتامين و عمل به توصيه هاي تغذيه اي ارائه شده در مبحث مكمل اسيد فوليك را براي مادران پيشنهاد كنيد.
  • اگر كم خوني با تجويز مكمل آهن اصلاح نشد بايد كمبود فوليك اسيد و كمبود ويتامين B12 را به عنوان علت كم خوني در نظر گرفت.
 

منبع: نون وآب