مصرف آب و مایعات :

 
  • ميزان آب مورد نياز در دوران بارداري

در دوران بارداري ، زنان باردار بايد روزانه حدود سه ليتر معادل 10 الي 12 ليوان آب بنوشند. اين ميزان به ازاي هر ساعت ورزش سبك، يك ليوان افزايش پيدا خواهد كرد و در تابستان به دليل تعرق بدن يك تا دو ليوان بايد به آن اضافه شود.

آب ميوه مي تواند بخشي از نياز بدن زن باردار را به مايعات تأمين كند، تنها بايد به خاطر داشت كه مصرف آب ميوه با دريافت كالري همراه است. قهوه، نوشابه و چاي نيز در تأمين مايعات بدن كمك مي كند اما هنگام صرف اين مواد بايد به نكات زير توجه داشت:


  •  قهوه

اگرچه مصرف محصولات بدون كافئين به زنان باردار توصيه مي شود اما در صورت تمايل به نوشيدن قهوه، زنان باردار مجاز هستند، حداكثر روزي يك فنجان كوچك قهوه بنوشند. مصرف زياد كافئين در اين دوران باعث كاهش جريان خون به جفت شده و در نتيجه اكسيژن و مواد غذايي كافي به جفت نخواهد رسيد.



مصرف آب و مایعات مصرف آب و مایعات

تحقيقات اخير نشان مي دهد احتمال سقط در زناني كه در سه ماهه اول بارداري خود روزانه 200 ميلي گرم كافئين مصرف مي كنند، تا دو برابر افزايش پيدا مي كند. (اين ميزان معادل نوشيدن دو فنجان كوچك قهوه است) . احتمال سقط در زناني كه اصلاً كافئين مصرف نمي كنند 12 درصد، در زناني كه 100 ميلي گرم در روز كافئين مصرف مي كنند 15 درصد و در بين كساني كه 200 ميلي گرم مصرف روزانه كافئين شان است تا 25 درصد افزايش پيدا مي كند.


  •  نوشابه هاي كافئين دار

مصرف حداكثر يك فنجان نوشابه كافئين دار در اين زمان مجاز است. البته بهتر است از مصرف اين نوشيدني ها خودداري شود.


  • نوشابه هاي رژيمي

نوشابه هاي رژيمي عمدتاً حاوي كافئين و شيرين كننده هاي مصنوعي هستند. مصرف اين شيرين كننده ها در حد كم مجاز است، اما مصرف ساخارين در ميزان زياد به دليل بروز نواقص مادرزادي در كودك مجاز نيست.


  •  چاي گياهي

مصرف چاي نعنا يا چاي بابونه طبيعي در صورتي كه مواد خاصي به آنها افزوده نشده باشد، مجاز است، اگر چه عموماً به زنان باردار توصيه مي شود، در سه ماهه اول بارداري كه كودك در معرض خطر بيشتري قرار دارد از مصرف مواد گياهي (داروهاي گياهي و. . .) پرهيز كنند. برخي از مواد گياهي باعث بروز انقباضات رحمي شده و گاهي زايمان زودرس را به همراه دارند، از اين رو بايد جهت مصرف مواد گياهي حتماً با پزشك مشورت كرد.


  •  آب ميوه

براي تهيه آب ميوه بايد توجه داشت كه ميوه را حتماً با آب و مواد ضدعفوني كننده شسته وسپس آب آن گرفته شود زيرا در غير اين صورت مواد شيميايي و آفت كش هاي روي ميوه مي تواند براي مادر و كودك مشكل آفرين شود.


  •  شير و زرده تخم مرغ

مصرف اين نوشيدني در دوران بارداري اصلاً توصيه نمي شود زيرا زرده تخم مرغ خام، مي تواند حاوي سالمونلا (salmonella) باشد. سالمونلا نوعي باكتري است كه باعث مسموميت غذايي شده و حتي در برخي موارد كشنده است.اين باكتري مستقيماً به كودك آسيب نمي رساند بلكه به دليل بروز تب بالا، استفراغ، اسهال و كاهش آب بدن (دي هيدراته شدن بدن) ممكن است عوارضي مانند زايمان زودرس يا سقط را به همراه داشته باشد.


  • آب

در صورتي كه زن باردار نمي تواند مزه آب را تحمل كند، بهتر است يك برش ليموترش را در ليوان و يا پارچ آب بيندازد تا طعم دار شود. علاوه بر اين مخلوط كردن چند قطره آب ليمو ترش تازه با آب براي برطرف ساختن حالت تهوع نيز مفيد است.افزودن گشنيز تازه، دانه رازيانه و يا يك دانه هل در آب مي تواند آن را طعم دار كند. تكه ميو ه هاي يخ زده مانند پرتقال، ليمو، كيوي، هلو، زردآلو و آلو مي توانند به جاي يخ مورد استفاده قرار بگيرند.

منبع : نون و آب