بی خوابی کودکان :

 

 ساعت خواب ثابت براي كودكتان در نظر بگيريد

ساعت خواب كودكان بايد ثابت باشد، يك ساعت خاص را در نظر بگيريد، اولين بار كودك خود را در آن ساعت روانه تختخواب نماييد تا دچار بی خوابی کودکان نشود. و شب‌هاي ديگر، حتي تعطيلات آخر هفته آن ساعت را معيار فرا رسيدن زمان خواب كودكتان قرار دهيد. براي بيدار شدن از خواب نيز همين رويه را ادامه دهيد. توجه داشته باشيد هر قدر كودكتان زودتر از خواب برخيزد بهتر است، زيرا شب زودتر خسته مي‌شود و در ساعت مقرر به آساني به خواب مي‌رود.

نوع فعاليت كودك در طول روز، بر خواب شب او تاثير مستقيم دارد، كودكان و نوجوانان در صورتي كه در هواي آزاد قرار بگيرند و فعاليت‌هاي فيزيكي انجام دهند، بسيار راحت‌تر به خواب مي‌روند. بنابراين سعي كنيد تا حد امكان در برنامه روزانه كودكتان فعاليت‌هاي فيزيكي را نيز بگنجانيد.



بی خوابی کودکان بی خوابی کودکان

بهترين زمان براي خوابيدن كودك را در نظر داشته باشيد، به تدريج با نزديك شدن به ساعت مورد نظر، كودك احساس خواب آلودگي كرده و براي به خواب رفتن كاملا آماده مي‌گردد. ويژگي‌هاي فردي كودكتان را بشناسيد، مهم اين نيست كه كودكان را وادار كنيم تعداد ساعت مشخصي بخوابند، بلكه نكته مهم تر اين است كه كودك در آن زمان به خواب عميق فرو رفته و به استراحت بپردازد.

در نظر داشته باشيد كه پس از فرا رسيدن ساعت خواب كودك، بد نيست او را براي مدتي تنها بگذاريد تا در آرامش به خواب رود. لزومي ندارد والدين تا به خواب رفتن كامل كودك در كنار او باشند. هر كودك نياز به يادگرفتن اين نكته دارد كه چگونه بايد به تنهايي بخوابد.


  •   روشي مناسب را به كار گيريد
در برخي از كودكان شما مي‌توانيد به سادگي با گفتن اين جمله كه «پانزده دقيقه بيشتر به وقت خواب باقي نمانده، وقت آماده شدن براي رفتن به رختخواب است» كودكتان را روانه اتاق خواب نماييد.

مراحل مختلفي را براي دستيابي به روش مناسب دنبال كنيد، براي مثال كارهاي زير را در نظر بگيريد: پس از حمام گرفتن، كودك يك كتاب داستان را انتخاب مي‌كند، پدر يا مادر بر روي صندلي هميشگي مي‌نشيند. در پايان، ماجرا با بوسيدن و در آغوش گرفتن كودك و خاموش كردن چراغ اتاق پايان مي‌يابد. ويژگي‌هاي فردي كودكتان را بشناسيد، مهم اين نيست كه كودكان را وادار كنيم تعداد ساعت مشخصي بخوابند، بلكه نكته مهم تر اين است كه كودك در آن زمان به خواب عميق فرو رفته و به استراحت بپردازد.

دقت داشته باشيد كه هيچگاه يك روش ثابت در كودكان مختلف به يك نتيجه واحد نمي انجامد، هر كودكي روش خاصي نياز دارد. والدين بايد با شناخت كامل كودك خود، طريقه مناسب را بيابند. اگر يك روش جواب نداد، آن را تغيير دهيد.
  •   مكان مناسب خواب كودك را فراهم كنيد

بهترين روش اين است كه از قرار دادن وسايل الكترونيكي مانند كامپيوتر، تلويزيون يا بازي‌هاي ويديويي در اتاق خواب كودك اجتناب كنيد. قبل از خواب اجازه ندهيد كودكتان خوراكي‌هاي محركي كه مانع خواب او مي‌شوند مانند شكلات و امثال آن را مصرف كند، بهتر است از ديدن فيلم ترسناك و تحرك بيش از اندازه كودك پيش از خواب نيز بپرهيزيد.


  • اتاق خواب كودك را از اسباب بازي پر نكنيد.

به خواسته‌هاي كودكتان در اين مورد توجه كنيد و آنها را رعايت كنيد. برخي كودكان چراغ خواب دوست دارند، برخي ترجيح مي‌دهند درب اتاق نيمه باز بماند يا حتي شخصيت كارتوني يا عروسك مورد علاقه شان را با خود به رختخواب ببرند.


  •   از عادات بد اجتناب كنيد

هيچگاه به تختخواب رفتن و خوابيدن را به عنوان تنبيه در مورد كودك به كار نگيريد. در مواقع لزوم استفاده از جمله «خوب... ديگر كافي است، وقت خواب فرا رسيده» بسيار مناسب‌تر از جملات تهديدآميزي چون: «اگر بلافاصله دست از اين كار برنداري، مجبور مي‌شوي به تختخواب بروي» خواهد بود.

از به خواب رفتن در تختخواب كودكتان بپرهيزيد، زيرا ممكن است او نيمه‌شب به ناگهان از خواب برخيزد و با ديدن شما در كنار خود هراسان شود. هيچگاه كودك را تشويق نكنيد در تختخواب شما بخوابد زيرا ممكن است اين كار براي او عادت شود. به جز در موارد استثنايي كه كودك با مشكلي مانند بيماري، تب و يا كابوس‌هاي شبانه روبه‌رو شده، به او تلقين كنيد كه بهترين و راحت‌ترين جا براي خوابيدن تختخواب خودش است. به طور كلي هر كودك بايد ياد بگيرد چگونه در تختخواب خودش بخوابد.


  • اگر كودك نيمه‌هاي شب از خواب پريد،چه بايد كرد

با ملايمت با او رفتار كنيد، اعتماد به نفس لازم براي به خواب رفتن مجدد را به كودك بدهيد. برخي مواقع اطمينان دادن به كودك آسان‌ترين و تنها چاره كار است. در چنين مواقعي از صحبت كردن و بحث دوري كنيد، اگر كودك خواب بدي ديده، هرگز در آن حالت از او نخواهيد خوابش را تعريف كند و مطلقا وارد جزئيات نشويد.

هيچگاه مراحل انجام شده براي خواب كودكتان را تكرار نكنيد، مثلا مجددا كتاب داستان براي او نخوانيد، بلكه خيلي راحت با قضيه برخورد كنيد و به كودك تلقين كنيد كه قادر است به آرامي ادامه خوابش را دنبال كند. صبح‌ها كودك را به دليل خوابيدن در اتاق خودش تشويق كنيد و به او جايزه بدهيد. اين كار به سرعت تاثير مي‌گذارد و براي پايان روز تدارك مناسبي است.
  • اگر مشكل به روش‌هاي فوق حل نشد، چه بايد كرد

بي‌خوابي كودكان در شب، ممكن است دلايل بسياري داشته باشد، طبيعتا راه‌حل‌هاي بي‌شماري نيز براي مقابله با آنها وجود دارند. ممكن است شما نياز داشته باشيد در مورد بي‌خوابي كودكتان با يك پزشك متخصص كودكان مشورت كنيد. اگر كابوس‌هاي شبانه، ترس و نگراني به هنگام خواب در كودكتان ادامه پيدا كرد، بهتر است ريشه اين ترس را بيابيد. ممكن است اين احساس كودك از مشكلاتي در مدرسه، يك مشكل روحي و يا مشكلات خانوادگي ناشي شده باشد.

منبع : نون و آب