ابراهیم حاتمی کیا
كمتر شخصی در دنيای سينما وجود دارد كه نام ابراهيم حاتمی كيا را با سينمای جنگ پيوند نزند ، ابراهيم حاتمی كيا كه شايد بعد از درگذشت رسول ملاقلی پور تنها كارگردان سينمای جنگ لقب ميگيرد كه تخصصی به آن انفاق ميپردازد ، حاتمی كيا كه كه با ساخت فيلم در ذهن مانده آژانس شيشه ای هر فردی را كه تا آن زمان درباره جنگ چيزی نميدانست را به گوش كردن و ديدن درباره جنگ علاقمند كرد.

ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۴۰ در یک خانواده مذهبی با اصالت آذربايجانی در تهران متولد شد، شايد در آن زمان كه سينما برای جوانان آن زمان مناسب نبود و خانواده از رفتن فرزندانشان به آن مكان جلوگيری ميكردند ، پيروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا علاقمندان اين هنر  بتوانن خود را در مسير آن قرار دهند و يكی از آن اشخاص ابراهيم حاتمی كيا بود ، آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد، او فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد.

حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش‌های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد ، وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیده‌بان را ساخت ، اغلب منتقدان، از کرخه تا راین را بهترین فیلم حاتمی کیا می‌دانند.

حاتمی كيا كه خود بنيانگذار سينمايی شفاف درباره ناگفته های جنگ بود بارها به دلايلی نامعلوم مورد غضب اشخاصی قرار گرفت كه به گفته حاتمی كيا آنها مرا منافق صدا ميزنند ، ايشان كه آخرين ساخته خودش گزارش يك جشن را پشت پرده سينما می ديد ، با وجود اين ناملايمتی ها فيلمی ساخت كه با نمايش آن سينمای جنگ را تكان خواهد داد ، حاتمی كيا در صحبت های قبلی خود با خودش قرار گذاشته بود كه ديگر فيلمی درباره جنگ نسازد ، نتوانست از علاقه خود به سينمای جنگ كم كند و فيلم چ چمران را با سختيهای فراوان استارت زد و آن را به پايان برد.

حاتمی كيا كه كارنامه هنری او پر است از فيلم های مثال زدنی و تاثير گذار بر نسل بعد از جنگ تا كنون توانسته جایزه ویژه هیئت داوران هفتمین جشنواره فیلم فجربرای فیلم ديدبان -  دیپلم افتخار در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم مهاجر - سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی برای فیلمآژانس شيشه ای در شانزدهمین جشنواره فجر - سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم روبان قرمز در بخش سینمای بین‌الملل هفدهمین جشنواره فجر-  سیمرغ بلورین بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم به نام پدر در بیست و چهارمین جشنواره فجر -  سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش سینمای آسیای جشنواره فجر برای فیلم به نام پدر - تندیس جشن خانه سینما، دوره دوم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آژانس شيشه ای- تندیس جشن خانه سینما، دوره ششم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم ارتفاع پست - سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و سیمرغ مردمی بیست‌ و هشتمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر برای فیلم به رنگ ارغوان به خود اختصاص دهد.

ابراهيم حاتمی كه آخرين حضورش در جشنواره فيلم فجر به دوره بيست و نهم با معرفی فيلم گزارش يك جشن باز ميگردد ، وقتی با توقيف فيلم خود روبرو شد با سينما فاصله گرفت و در دوره های بعدی اين جشنواره آثاری از خود ارائه نكرد و همگان گمان كردند كه ديگر حاتمی كيا سينمای ايران را از دست داده اند و ديگر آثاری چون  هویت - دیده بان - مهاجر - وصل نیکان - از کرخه تا راین - خاکستر سبز - بوی پیراهن یوسف - برج مینو - آژانس شیشه‌ای - روبان قرمز - موج مرده -  ارتفاع پست -  به رنگ ارغوان - به نام پدر - دعوت - گزارش یک جشن نخواهند ديد.

اما حاتمی كيا پروژه جديد خود را در بی فيلمی سينمای جنگ شروع به ساخت كرد ، آن هم درباره زندگی در جنگ بزرگ مرد تاريخ جنگ شهيد چمران كه تا كنون هيچ فيلمسازی به طور مستقيم درباره او آثاری منتشر نكرده است ، چ چمران نام فيلمی است از ابرهيم حاتمی كيا برای شهيد چمران اين فيلم قرار بود سال گذشته در دوره سيی و يكم جشنواره فجر به نمايش درآيد كه با توجه شرايط خاص ساخت اين فيلم به آن دوره نرسيد و قسمت براين شد كه در اين دوره از آن رونمايی بشود.

 سينمای جنگ مديون كارگردانی به نام ابراهيم حاتمی كيا

ابراهیم حاتمی کیا
ابراهيم حاتمی كيا كه به جرات ميتوان گفت سينمای جنگ مديونش است و ايشان باعث شد تا سينمای ما درباره جنگ فراموشی نگيرد زياد اهل حاشيه نيست ، حاتمی كيا ساليانی است زياد مصاحبه نمی كند و از آخرين حضور ايشان در تلويزيون 2 سال ميگذرد ،بيشتر با آثارش با مخاطبين خود صحبت می كند.

حاتمی كيا كه دو سال قبل و به دعوت نادر طالب زاده شخصی كه به او اطمينان دارد در 14 فروردين سال 1390 در برنامه راز لب به سخن گشود و از نا ملايمتیهايی كه با او شده بود سخن گفت ، در اين قسمت شما مخاطبين را دعوت به خواندن اين سخنان می كنيم ، اگرچه دو سال از سخنان ايشان ميگذرد ولی باز ميتوان سخنان او را دوباره مطالعه كرد.
 ابراهيم حاتمی كيا
ابراهیم حاتمی کیا
من مي‌خواستم فيلم چمران را بسازم و رويش كار مي‌كردم اما بعد از فيلم گزارش يك جشن با من تماس گرفتند و مي‌گويند ما فكر كرديم و ديديم كه روي بودجه مشكل داريم. تهيه كننده دولتي تو فكر كرده‌اي كه من با تو طرف هستم سر چمران؟ جايي كه احساس كنم بايد حرف بزنم اين كار را مي‌كنم با تمام قوا. آن زمان ديگر تكنيك را كنار مي‌گذارم و جور ديگري كار مي‌كنم. نمي‌شود به راحتي اين حرف‌ها را گفت.
 در قسمتی از اين برنامه طالب‌زاده خطاب به حاتمي‌كيا گفت ، شهيد آويني اين شرايط را ديد و هشدار هم دراين باره داد كه عجولانه قضاوت نكنيد ، جملاتي هم درباره شما، وصل نيكان و از كرخه تا راين دارد و حسش را بسيار زيبا پياده كرد و حتي درباره آينده شما نيز مطالب بسيار قشنگي دارد .
كه حاتمي‌كيا در جواب اين سوال گفت ،  اين موقعيت غصه‌اي است كه امثال ما داريم ، مقتداي ما در سينما كيست ، من كه اصلا دستياري هم نكردم و از اول سوپر 8 دست گرفتم و با بال جريان رنگي مثل جبهه و جنگ توانستم مسير را بخوانم و جلو بيايم ،آدم‌هايي نظير شهيد آويني كه مي‌دانستند بايد دفاع بسازند، من بايد به عمق بروم و شايد در اين جريان بوي بد هم بگيرم ، آن وقت من را نبينند و از كنار اين موضوع بگذرم ،ما مدافع نداريم و اين كه كساني باشند كه ادب اين كار را بشناسند، نمي‌شناسم - فيلمسازي مثل من كه هميشه هم مورد اتهام است، اگر بخواهم پليس در فيلم داشته باشم بايد قاچاقي بسازم و نمي‌تواند غير از اين باشد ، اصلا در ساختار جا نمي‌گيرم. بگويم دارم فيلم مي‌سازم در اين موضوع اصلا اگر بخواهي با آنها صحبت كني در اين باره كاسه كوزه‌ات را به هم مي‌ريزند.
حاتمی كيا كه سكوت او را هم دنبال می كنند ، همین سال گذشته در واکنش به انتخاب آژانس شیشه ای به عنوان بهترین فیلم پس از انقلاب در یک نظر سنجی در یادداشتی نوشته بود : دعا كنيد كه بشه «حاتمي‌كيا»ي دوازده سال پيش را پيدا كنم و بهش تبريك بگم كه احوالش چنين رتبه‌اي بين اهالي سينما و هنر پيدا كرده ، آژانس شيشه‌اي محصول زمانشه و چشم‌هاي بيدار و هراسان اون دوران ، اين روزها چشمم پف كرده، تنم كرخته، يك جورهايي، خودم را گروگان گرفتمو منتظر هستم يكي بياد و شيشه منو بشكنه.

ابراهیم حاتمی کیا
منبع : نون و آب
مطلب : محمد بيگی
استفاده از اين مطالب با ذكر منبع بلا مانع است