شوک نامحسوس به گردشگری تایلند

شوک نامحسوس به گردشگری تایلنداعتراضات مردمی در تایلند، ظاهرا تاثیر چندانی در عدد گردشگران ورودی به این کشور نداشته است. چنانکه مدیر یک آژانس ایرانی فعال در تایلند معتقد است با وجود گسترده شدن اعتراضات در بانکوک، هنوز تصویر مثبتی از گردشگری این کشور در رسانه‌های جهانی وجود دارد. گفت‌وگوی اختصاصی CHN با مازیار حبیب‌زاده، مدیر بزرگترین آژانس تورگردانی ایرانی فعال در تایلند را بخوانید.

تایلند روزهای پرتنشی را می‌گذراند؛ اما ظاهرا گردشگری‌اش هنوز آسیبی از این تنش‌ها ندیده است. تصویر مثبت گردشگری تایلند در جهان به همراه تلاش‌های رسانه‌ای برای ماندگاری این تصویر، برگ برنده تایلند است. اما هنوز روشن نیست این برگ برنده تا کجا دوام خواهد آورد. یک تورگردان ایرانی فعال در تایلند معتقد است شوک ناآرامی‌ها به گردشگری تایلند نامحسوس بوده است. مشروح گفت‌وگو با مازیار حبیب‌زاده را بخوانید.


 آیا از سوی نهادهای مرجع گردشگری در تایلند همچون اتحادیه‌های تورگردانی یا هتلداری، آمار یا گزارشی از تاثیر ناآرامی‌های بر تعداد گردشگران ورودی به تایلند منتشر شده است؟
طبق گزارش‌های منتشره از سازمان توریستی تایلند، تا کنون تاثیر ناآرامی‌ها زیاد نبوده فقط بازارهایی مثل ژاپن که حساسیت زیادی دارند، چند درصدی کنسلی داشته است.
وسعت ناآرامی‌ها آیا محدود به بانکوک است یا به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است؟
نا آرامی‌ها فقط در محدوده بانکوک بوده و بقیه شهرها سرایت نکرده است.
 
آیا طی روزهای ناآرامی‌ها و تجمعات، گردشگران حاضر در کشور تایلند با مشکل خاصی مواجه نشدند؟
اعتصابات و تجمعات در محدوده مشخصی بوده که محل تردد گردشگران نیست. بنابراین اختلالی در رفت و آمد گردشگران ایجاد نشده است.
 
توسعه گردشگری تایلند طی سال‌های گذشته به واسطه تصویر مثبتی بوده از این کشور در جهان وجود داشته است. این ناآرامی‌ها، تصویر فوق را مخدوش ساخته است. تاثیر این تصویر مخدوش شده را در آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟
اثرات آن کوتاه مدت خواهد بود. زیرا که وزارت گردشگری تایلند به دلیل روابط عمومی و ارتباطات گسترده بین‌المللی، همیشه توانسته خیلی سریع اثرات تصاویر منفی در گردشگری خود را خنثی کند. نمونه‌های آن هم در جریان Tsunami سال 2004 و سیل مهیب سال 2011 مشاهده می‌شود. همچنین گردشگری تایلند از شبکه اجتماعی و ارتباطاتی خود و بودجه کلانی که در اختیار دارد، استفاده کرده و با بهره از رسانه داخلی و خارجی، تصویر کشوری آرام و امن و توریست‌پذیر را به جهانیان عرضه می‌کند.
بپردازیم به گردشگران ایرانی؛ روند سفر ایرانی‌ها به تایلند پس از ناآرامی‌ها به چه ترتیب بوده؟ روند نزولی داشته یا بدون تغییر بوده است؟
درحال حاضر تعداد گردشگران ایرانی که به تایلند مسافرت می‌کنند در مقایسه با بازارهای دیگر اندک است، بنابراین تغییرات آن هم چندان محسوس نیست.
شوک نامحسوس به گردشگری تایلند
ترکیب گردشگران ورودی به تایلند بیشتر از چه کشورهایی هستند؟
بزرگترین بازارهای تایلند در حال حاضر، بازارهایی مثل چین، روسیه ، هند، ژاپن و کره هستند که تعداد گردشگران آنها در سال میلیونی است. در کنار اینها، بازارهای دیگری مثل استرالیا، ترکیه و دیگر کشورهای آسیایی و خاورمیانه قرار دارند.
ایرانی‌ها در کجای این ترکیب قرار دارند؟
تایلند در سال حدوداً 26 میلیون توریست را پذیرا است. تعداد گردشگران ایرانی چندین سال پیش که تعداد پروازها 2 یا 3 برابر فعلی بود در بهترین حالت حدود 280 تا 300 هزار نفر می‌شد. که این تعداد از دو سال پیش و در ارتباط با مسائل داخلی ایران و کاهش ارزش ریال، 60 درصد افت داشته است که البته در یکی دو ماه اخیر با افزایش تدریجی رو به رو بوده است.
شوک نامحسوس به گردشگری تایلند
و به عنوان پرسش پایانی و البته بی ارتباط به موضوع ناآرامی‌ها، آیا تایلند می‌تواند بازاری گردشگری برای ایران باشد و با توجه به حضور چندین‌ ساله خود در این بازار، فکر می‌کنید می‌توانیم گردشگرانی را از این کشور به ایران بیاوریم؟
آمار گردشگران خروجی تایلند حدود 6 میلیون در سال است. اقتصاد نسبتاً پایدار، ارزش پولی بالا، سطح پایین بیکاری باعث شده که مردم تایلند هر ساله به مکانهای جدید مسافرت کنند. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که جاذبه توریستی فراوان دارد مورد علاقه تایلندی‌هاست و هر ساله تعداد زیادی به صورت گروه از ایران دیدار می‌کنند. شرکت هما پایه‌گذار این امر بود که حدود 8 سال پیش 3 گروه را در فاصله 6 ماه به ایران فرستاد و در حال حاضر شرکتهای دیگر تایلندی در این زمینه فعال هستند. بنده معتقدم، با بهره‌گیری از ابزار تبلیغاتی، کانال‌های خصوصی و دولتی و افزایش پروازها، تایلند می‌تواند به عنوان یکی از بازارهای اصلی گردشگران ورودی به ایران باشد.