استاد ابراهیم حقیقی
نام ابراهيم حقيقی را همه دوستداران هنر گرافيگ بارها شنيده اند ، ايشان كه هنر والايی در طراحی پوستر دارد چند سالی است كه در جشنواره فيلم فجر جای پايی برای دوستدارانش از خود به جا ميگذارد ، ابراهیم حقيقی كه طراح سيمرغ يكی از معتبرترين جشنواره های ايران است ، ايشان كه متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ درتهران است ،تحصیلات دانشگاهی ابراهیم حقيقی  کارشناسی ارشد معماری دانشكده هنرهای زيبا از دانشگاه تهران است و عضو انجمن بين المللی طراحان گرافيگ ، انجمن تصويرگران كتاب كودك و انجمن فيلمسازان مستند ايران ميباشد.
ابراهیم حقيقی كه از سال 1347 طراح کتابها و مجلات مختلف ، ايشان برای فیلم ، سریال و نمایشهای مختلف طراح دكور صحنه آنها بوده و ابراهیم حقيقی به جز طراحی برای بسياری برای سریالهای زیادی تیتراژ ساخته‌ ،ابراهیم حقیقی از فعاليتهای خود نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و توانسته جوایز زیادی را به‌ خود اختثاص دهد.

سينماگران بيشتر ابراهیم حقيقی را به خاطر طراحی سيمرغ و پوسترهای جشنواره فيلم فجر ميشناسند ، ابراهیم حقيقی كه در جشنواره سی ام پوستر اصلی جشنواره با طرح شناسنامه طراحی كرده بود ، سال گذشته با طرح بلورين سيمرغ جشنواره اعتراض خيليها را به همراه داشت ، سيمرغ بلورينی كه متاسفانه پس از اهدا به صاحبان و برندگان جشنواره سی و يكم سريع شكسته و خرد شد ، البته پس از اين اعتراضات و اتفاقات ابراهیم حقيقی داستان سيمرغ ها يا به تعبير خودش خروسهای جشنواره را افشاء كرد و مشخص شد که ابراهیم حقيقی هم به ساخت اينگونه سيمرغ های بلورين اعتراض داشته و اعتراض خود را هم به دبير جشنواره دوره گذشته منعكس كرده است ، ولی اعتراضات او را گوش نكرده اند.
حقیقی و  رضایت از سیمرغ های شکسته

استاد ابراهیم حقیقی در مراسم رونمایی از سیمرغ بلورین جنشواره در سال گذشته
البته در سال گذشته ابراهیم حقیقی در مصاحبه ای که با خبرگزاریها انجام داده بود رضایت خود را از سیمرغ بلورین ابراز کرده بود و این طرح را طرح اصلی سیمرغ معرفی کرده بود ، متن و لینک این مصاحبه را در زیر می بینید ولی امسال با تغییر مدیران حقیقی نارضایتی خود را از سیمرغ بلورین سال گذشته نشان میدهد.
متن و لینک مصاحبه ابراهیم حقیقی www.farsnews.com
استاد ابراهیم حقیقی در مراسم رونمایی از سیمرغ بلورین جنشواره در سال گذشته
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد ابراهیم حقیقی طراح پوستر و سیمرغ جشنواره، از اولین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر  رونمایی کرد.

وی پس از رونمایی از سیمرغ گفت: سال 64 نشانه سیمرغ را آماده کردیم، سال  65 طراحی سیمرغ انجام شد، از ابتدا نیز قرار بود سیمرغ به صورت بلورین آماده شود اما مصالح موجود این اجازه را به ما نمی‌داد و ما توانستیم از برنز و ریخته‌گری سیمرغ را برای جشنواره فیلم فجر آماده نماییم. از همان ابتدا می‌خواستیم مفاهیم نشانه سیمرغ بازتاب‌دهنده نور باشد و به همین دلیل مصالح شیشه در آن استفاده کردیم و سال 66 سیمرغ پایدار شد.

ابراهیم حقیقی سیمرغ ایرانی جشنواره فجر را دوباره زنده کرد

سیمرغ
ابراهیم حقيقی امسال در آستانه آغاز جشنواره سی و دوم فيلم فجر و تغييرات زياد در ساختار مديران جشنواره اعتراضات خود را نسبت به سيمرغ های سال گذشته بازگو كرد و خود را مقصر ساخت سيمرغ های بلورين شكسته شده ندانست و خود را آماده طرحی بهترين سيمرغ برای بهترين هنرمندان كشور دانست.

ابراهيم حقيقی
ابراهیم حقیقی گفت سال گذشته برای اولین بار سیمرغ جشنواره فیلم فجر بلورین شد و از حالت یک نماد مسطح به حجم تبدیل شد ولی این احجام در روز اختتامیه جشنواره سی‌و دوم جشنواره خبرساز شدند و چندتایی از آنها شکست  این بلورها به دست بلورسازان کشور جمهوری چک ساخته شد و به ایران آمد ولی ابراهیم حقیقی طراح سیمرغ جشنواره از ساخته شدن آنها چندان راضی نبود و به همین دلیل با ایجاد تغییراتی در آن قرار است امسال هنرمندان ایرانی بار دیگر کار ساخت آن را برعهده بگیرند ، سال پیش تندیس‌ها به هنرمندی در کشور چک سفارش داده شد ، من در سفری به آنجا این هنرمند را یافتم و با وی صحبت کردم ولی برای بررسی ساخت نمونه نتوانستم به کشور چک بروم زیرا دبیر وقت جشنواره اجازه این سفر را نداد.

متاسفانه چند روز قبل از برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بهمن سال گذشته، محمدرضا عباسیان سفری به آلمان داشت و از آنجا به کشور چک رفت و تندیس‌ها را به ایران آورد که من یکی از آنها را دیدم و همان‌جا اعتراضم را بیان کردم و گفتم این سیمرغ نیست، یک خروس است ولی دبیر جشنوراه فیلم فجر گفت این که به شما نشان دادم تنها یک نمونه است و کارهای اصلی خیلی بهتر هستند ولی متاسفانه این وعده آقای دبیر با واقعیت تطبیق نداشت.

امسال با همکاری علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر طرح اصلی سیمرغ را بازیابی کردم و قرار است که هنرمندان ایرانی این تندیس‌ها را بسازند ، طرح جدید بر مبنای همان سیمرغ است ولی اینکه انتظار داشته باشیم که سیمرغ را بتوان تجسم عینی داد غلط است زیرا سیمرغ یک افسانه و یک مفهوم است و مفهوم ماهیت عینی ندارد.

سیمرغ یک مرغ نیست که حجم داشته باشد ولی به هرحال طرح را دوباره بازیابی کردم تا به حجم نزدیک و از خروس بودن، دور شود ، سال قبل هم گفتم که این کار بررسی زیاد می‌خواهد ، بلورسازان بزرگ کشور چک نیز اذعان کردند که نمی‌توان به راحتی این حجم را بلورین کرد ولی دبیر جشنواره سال قبل اصرار داشت که این کار در زمانی بعید و کم ساخته شود که آن طرح ناخوشایند اجرایی شد ، ولی امسال قرار شده که طراح دوباره‌ای روی تندیس جشنواره فیلم فجر صورت بگیرد تا طرح به حجم نزدیکتر شود.

ساخت تندیس باید نشانه ای ازسینما را درخود جای دهد ، استفاده ازبلوروکارترکیبی در اجرای تندیس برای ایجاد تلالو و بازتاب روشنایی هدف طراحی مجدد نشان جشنواره فجر است ، که سعی شده با تغییرات اندکی به طرح اصلی نشان جشنواره نزدیک شویم ، ایجاد انعکاس نور در پایه تندیس یکی از مهمترین تغییرات جزئی است که در حال طراحی می باشد کاری که به لحاظ فنی و اجرایی در سال های گذشته قابل اجرانبود ، البته هنوز نمونه اول و کامل آن نهایی نشده است تا بتوانیم درباره آن تصمیم گیری کینم. اما تلاشمان بر این است که بهترین کیفیت را با حداقل تغییر داشته باشیم ، در پایان امیدوارم که با نهایی شدن یک شکل واحداز تندیس به ثباتی برسیم که مورد تائید و پذیرش عمومی اهالی هنر و سینما باشد.

استاد ابراهیم حقیقی
منبع : نون و آب
مطلب : محمد بیگی

استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلا مانع است