فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
سر به مهر فیلمی از هادی مقدم دوست میباشد که فعاليت سينمايی خود را در مقام كارگردانی از سال 1389 با فيلم چسب زخم در سینما آغاز كرد و با نویسندگی در فیلم بی پولی حمید نعمت الله در سال 1388 دیده شد ، فیلم دوم خود را با تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی در سال گذشته تولید کرد و در جشنواره سی و یکم فیلم فجر برای اولین بار به نمایش در آورد.

سر به مهر داستانی را حکایت می کند که به گفته کارگردان فیلم ساختنش جرات می خواست ، چون در فیلم اشاره ای به نماز میشود ، فیلم داستان دختر تنها و خسته‌ای را حکایت می کند که در ازدواجش تاخییر افتاده و سن او بالا رفته ، از ازدواج ترس دارد و توقعات زیادش او را از جامعه دور می کند.

داستان حکایت دیگری نسبت به موضوع اصلی فیلم دارد

فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
هادی مقدم دوست که به گفته خودش فیلم را بر پایه داستان نماز خواندن یک دختر تنها را حکایت می کند که پس از نا امیدی از جامعه و اطرافیانش سر به مهر میشود و از خدا کمک می گیرد ساخته است ، ولی وقتی به دیدن فیلم می نشینیم ، داستان طور دیگری بازگو میشود و موضوع اصلی فیلم کمرنگ تر از داستانهای دیگر درون فیلم برای تماشاگر نشان داده میشود.

در فیلم سر به مهر موضوع ازدواج نکردن دختر با هنرمندی لیلا حاتمی شفاف نمایان میشود تا موضوع نماز حال باید دید چرا به گفته تهیه کننده فیلم محمدرضا شفیعی 12 ماه طول کشید تا  پروانه ساخت فیلم موافقت بشود در صورتی که بخش کوتاه و ساده ای در فیلم درباره نماز میباشد.

سر به مهر که سال گذشته در جشنواره سی و یکم فیلم فجر توانسته بود سیمرغ بلورین بخش کارگردانی نگاه نو مسابقه فیلمسازان اول را دریافت کند ، در حالی چن وقتی اکران عمومی خود را پشت سر گذاشته که استقبال خوبی در گیشه از آن این فیلم شده است.

در فیلم سر به مهر لیلا حاتمی ، آرش مجیدی ، خاطره اسدی ایفای نقش می کنند، نکته جالب در مورد فیلم سر به مهر تبلیغ تلویزیونی آن است که به همراه فیلم خسته نباشید از تیزرهای خوب و کمیاب دنیای سینما به این شیوه است ، در این تیزر گوینده این جمله را به زبان می آورد که این قصه برای شما آشناست و شاید این نکته ای باشد برای استقبال مخاطبین برای رفتن به سینما و تماشای سر به مهر.

گفتگوی با کارگردان و تهیه کننده سر به مهر در برنامه هفت

هادی مقدم دوست کارگردان و محمد رضا شفیعی تهیه کننده فیلم سر به مهر
هادی مقدم دوست کارگردان سربه مهر درباره چگونگی سینمایی شدن مسأله ای مانند نماز گفت: دین و شعائر دینی جدا از وجه فردی، وجه اجتماعی، سیاسی و روان شناختی دارد و فقط یک مسأله شخصی نیست و نمود اجتماعی هم دارد. فیلمی درباره نماز، جدا از موضوع مذهبی می تواند وجه اجتماعی هم داشته باشد، پس این فیلم اجتماعی هم هست. متأسفانه چون تعریف ما از سینمای اجتماعی محدود است و به نظر می آید که منظور از فیلم اجتماعی صحبت کردن درباره افراد تنگدست است.

مقدم دوست ادامه داد: وقتی فیلم دینی وجه اجتماعی دارد، می تواند در سینمای اجتماعی هم تعریف شود. وقتی وجه اجتماعی در فیلم های دینی نباشد، فیلم های دینی ما ضعیف می شود.

این کارگردان درباره چگونگی انتخاب فیلم «سربه مهر» گفت: ما فارغ از موانع سوژه هایمان را پیدا می کنیم و هنگامی سرپروژه فیلم «بی پولی» بودیم، به ایده اصلی این فیلمنامه رسیدیم و تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم.

مقدم دوست افزود: تفاوت بین فیلمنامه و فیلم زیاد است و یکی از دوستان به این اشاره می کرد که فیلمنامه یک مدیوم سرد است. به نظرم موضوع این فیلم یک پدیده غیرقابل رؤیت بود و در این صورت می توانیم به صورت جدی درباره آن نظر دهیم.

وی درباره ضرورت پرداخت به فضای مجازی گفت: ما دنبال ترسیم شخصیتی بودیم که به نقطه بحران رسیده باشد و ما این آدم را از مطالعات اینترنتی و وبلاگ ها پیدا کردیم. وقتی شخصیتی از درون وبلاگ ها پیدا می شود، قطعا وبلاگ نویس است. شخصیت این فرد از درون چند وبلاگ پیدا شد و دوم اینکه باید به فضا ها پرداخته شود و در فیلم ها دیده شود.

مقدم دوست توضیح داد: معتقدم این مسائل در سینما قابلیت بیان دارد. در اجتماع پدیده هایی هستند که قابل رویت نیستند و سینما می تواند به این پدیده ها و درون آن ها نفوذ کند. در این فیلم موضوع تأخیر در سن ازدواج و یا نگرانی های خانم های با سن بالا مطرح می شود. فیلم می تواند قبل از وقوع موضوعی نقش پیش گیرنده داشته باشد.

این کارگردان افزود: کلمات گاهی اذیت کننده است و وقتی درباره ژانر صحبت می کنیم، به نظر درباره سینما و تاریخ آن صحبت می کنیم. با خودم می گویم اگر فیلمی براساس قواعد ژانر ساخته می شود، خود آن فیلم چگونه براساس قواعد ژانر تعریف می شود. امکان این وجود ندارد فضای تمام فیلم ها در یک سبک موفق امتحان شده حرکت کند. اگر بگوییم قواعد ژانر در فیلم جنایی آمریکایی هماهنگ با یک فیلم ایرانی است، به نظر عجیب می رسد.

مقدم دوست یادآوری کرد: فرم یک کلمه واحد است اما ممکن است برای هرفردی مصداق های متفاوتی داشته باشد و تعریف متفاوتی از آن ارائه دهد. در ادبیات سینما کلمات مشترک اما معانی که از آن برداشت می شود، متفاوت است و این روند گفتگو را پیچیده می کند.

این کارگردان درباره ادعای ضدنماز بودن فیلم بیان کرد: فکر می کنم همیشه نگرانی هایی درباره این موضوعات وجود دارد که با اعتماد، قابل حل است و این اعتماد در مراحل بررسی به دست می آید که برنامه ای برای ساخت فیلم ضدنماز وجود ندارد. باید با گفتگو حساسیت ها برطرف شود.

محمدرضا شفیعی تهیه کننده «سربه مهر» توضیح داد: در مورد طرح این فیلم صحبت کردیم و به نظرم سوژه جذاب و به روزی بود و کمتر فیلمسازان به سمت این مضامین رفته اند و این احتیاج به جسارتی فارغ از موانعی داشت که فیلم را درگیر می کرد. یکسال قبل فیلمنامه و ایده آن کامل شد و 12 ماه طول کشید تا با پروانه ساخت فیلم موافقت شود.

شفیعی با اشاره به صحبت برخی درخصوص ضدنماز بودن فیلم تشریح کرد: این جمله را چندین بار از مدیران سابق سینمایی شنیدیم و سه بار مطرح شد و گفتند با اتفاق آرا رد شده است. بعد از ساخته شدن فیلم، دوستان از ماحصل کار راضی بودند اما الان عکس این جریان اتفاق افتاده و استقبال شده است.

وی افزود: یکی ازنکات جالب این بود که دوستان برای ندادن پروانه حرفی نمی زدند چون دلیل متقنی نداشتند و دوم اینکه تصور دیگری از این نوع فیلم داشتند چون این فیلم ها معمولا با بودجه دولتی ساخته می شود و برایشان تعجب آور بود که با بودجه شخصی فیلمی درباره نماز بسازیم. تصمیم نهایی ما برای ساخت فیلم حتی به صورت ویدئویی بود اما در اولین نگاه به فیلم، همه چیز تغییر کرد و برخی که مخالفت می کردند، این پیام را رساندند که اتفاق لازم برای این فیلم افتاده است.

این تهیه کننده تشریح کرد: دین آمده است که اجتماع و رفتارمان را بازنویسی کند. فاصله انداختن میان وجوه دینی و اجتماعی یک غلط مصطلح است. فیلم اجتماعی سالم یعنی یک فیلم دینی و اگر قرار باشد دینداری یا ایمانمان در اجتماع تغییر نکند، جایگاه دین در اجتماع مشخص نیست. بسیاری از فیلم های اجتماعی در واقع دینی هستند. معتقدم مقداری ترسیدیم و قدرت بیان حرف هایی را به دلیل نوع رفتارهایی که با این فیلم ها شده است، نداریم.

شفیعی عنوان کرد: موضوع ما این بود که دختری در اجتماع برای ابراز شعائر دینی خودش مشکل دارد و برخی را مرتبط به شخص و برخی دیگر را مرتبط به اجتماع می دانیم. تلاش کردیم فکر کنیم که چگونه می توانیم از پس این سوژه بربیاییم. بخش بزرگی از قصه مربوط به درونیات شخص می شد که باعث کاهش شجاعت وی برای نماز خواندن می شد. تلاش کردیم هم مراقب سوژه باشیم و هم مواظب باشیم که سیاه نمایی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: معمولا مخاطب خودش را در سینما و مشکلش را در آن نمی بیند. وقتی فیلم ها از بطن جامعه انتخاب شود و به روز باشد برای مردم اهمیت پیدا می کند. مسائل شبکه های اجتماعی و تنهایی موضوع روز جامعه است و مردم خودشان را در این فیلم ها پیدا می کنند.

متن : از جام جم
گالری از تصاویر فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست
فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست فیلم سر به مهر ساخته هادی مقدم دوست


منبع : نون و آب
مطلب : محمد بیگی

استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلا مانع است