آیا ورزش برای سلامت روان هم مفید است؟

بی تردید پاسخ این پرسش بلی است. آيا مي دانيدكه مغز توانايي فوق العاده اي براي تغييرپذيري دارد و هر رويدادي كه ما تجربه مي كنيم يا مي بينيم موجب تغييراتي در سيناپس هاي مغز مي شود و منجر به يادداري و يادگيري مي شود، و آيا مي دانيد تمرينات مقاومتي مانند تمرين با وزنه و تمرينات استقامتي مانند دويدن آرام علاوه برعضله، باعث تغييراتي در سيستم عصبي مي شود؟
می دانید که ورزش برای حفظ سلامت جسم مفید است. علاوه بر این ورزش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهد ، از خطر سرطان های مختلف جلوگیری می کند، باعث کاهش فشار خون ، بهبود متابولیسم، کاهش مشکلات مرتبط با دیابت، کمک به حفظ تراکم استخوان و ارتقای سیستم ایمنی می شود.
اما آیا می دانید که ورزش برای سر نیز سودمند است. شایع ترین درمان ها برای افسردگی روان درمانی و دارودرمانی هستند. روانشناسان دریافته اند انجام حرکت ورزشی می تواند سومین راه درمان افسردگی به شمار آید.

ورزش
تاثیرات ورزش بر سلامت روان
  • ورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولانی مدت یک داروی ضدافسردگی مفید است.
  • گرچه ورزش باعث کاهش افسردگی در میان همه جمعیت های مورد مطالعه شده، بیشترین تاثیر را در افرادی داشته که از فعالیت بدنی بیشتری برخوردارند.
  • گرچه ورزش در همه طبقات سنی به میزان قابل ملاحظه ای از افسردگی می کاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، کاهش افسردگی در اثر آن بیشتر است.
  • ورزش برای هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و به صورت ضدافسردگی مناسبی عمل می کند.
  • پیاده روی و دوی آرام بیش از سایر انواع حرکات ورزشی مورد مطالعه قرار گرفته اند اما همه انواع شامل هوازی و بی هوازی در کاهش افسردگی موثرند.
  • هر چه مدت برنامه ورزشی و تعداد جلسات آن بیشتر باشد ، تاثیر آن در کاهش افسردگی بیشتر است.
  • موثرترین و بهترین روش درمان افسردگی همراه ساختن روان درمانی و ورزش است. بنابراین متخصصان، ورزش را به عنوان بخشی از برنامه درمان افسردگی به بیماران توصیه می کنند.
  • یک ورزش خاص برای عموم افراد یا مبتلایان به افسردگی تجویز نمی شود.
اولا افراد باید ورزش را تدریجا آغاز کنند. ثانیا انواع مختلف آن در اشخاص متفاوت تاثیر مشخصی دارد. برای برخی پیاده روی، دو یا شنا مفید است. بعضی یوگا را ترجیح می دهند.

به هر حال ورزش فرصتی برای افزایش تماس با دیگران است که به ویژه برای کسانی که در اثر افسردگی منزوی شده اند سودمند است. افراد باید با شروع ورزش به هر گونه تغییر در خلق و خوی شان دقت کنند تا متوجه شوند چه ورزشی و در چه حدی به آنها در کاهش افسردگی کمک می کند.

ورزش

چه نوع ورزش پیاده روی مفید و موثر است؟

فعالیت فیزیکی مناسب برای تقویت عضلات قلب و ریه و در کل سلامتی، زمانی مفید و موثر می شود که بتواند سبب بروز تغییرات بیولوژیک مفید در بدن انسان شود که از آن جمله می توان به افزایش تعداد ضربان تا شکل سریع آن یعنی یک دوی نرم و سبک اشاره کرد.میزان پیاده روی می تواند از شکل آرام یعنی راه رفتن متفاوت باشد. برنامه بر اساس میزان آمادگی جسمانی افراد با هدف نهایی طی ۳ هزار و ۲۰۰ متر در مدت نیم ساعت و با افزایش ضربان قلب ۱۲۰-۱۳۰ بار در دقیقه می تواند متفاوت باشد.

چه فوایدی از ورزش پیاده روی می توان انتظار داشت؟

بررسی متون و مقاله ها بیانگر آثار بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده روی بر سلامت انسان از ابعاد مختلف است که برای آگاهی بیشتر در مورد این آثار سودمند در زمینه پیش گیری و کنترل بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش روند پوکی استخوان به ویژه در زنان، کنترل اختلالات چربی خون، کنترل فشار خون، کاهش عوارض چاقی و درمان آن، کنترل دیابت و کاهش بروز ابتلا به دیابت تیپ ۲ (مرض قند)، پیشگیری از آترواسکلروزیس عروق کرونری (تصلب شرایین)، کاهش عوارض بیماری های مفصلی و استئوارتریت ها (آرتروز)، کاهش عوارض حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت وضعیت تنفسی،کاهش علایم بیماری های روده ای، تقویت روانی افراد با کاهش استرس، بی خوابی و اضطراب، تقویت و ایجاد حس شادابی، پیش گیری و درمان اعتیاد. با توجه به مطالب مذکور و سهولت انجام ورزش پیاده روی و آثار گسترده آن در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این مقوله از ورزش نیازمند توجه ویژه ای در برنامه ریزی های بهداشتی است و قدر مسلم گستردگی موضوع، لزوم مشارکت و هماهنگی بین بخشی و مردمی را هم در زمینه برنامه ریزی و هم در اجرای برنامه های جامع می طلبد، به ویژه بعد هماهنگی بین بخشی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد جامعه از طریق ترویج فرهنگ پیاده روی گامی در توانمندسازی مردم و جامعه و به عبارت دیگر ارتقای سلامت محسوب می شود.

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش های گوناگون علاوه بر آن که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و نقش پیش گیری را به عهده دارد، همواره در درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع می شود و یک نقش درمانی را از نظر علم پزشکی برعهده می گیرد. بدین منظور توجه شما را به آثار درمانی ورزش در ارگان های مختلف بدن و بیماری های مربوط جلب می کنیم.

منبع: نون و آب