علیرضا داد مهمان برنامه هفت
علیرضا داد بالاخره به برنامه هفت رسید و با درخواست گبرلو به این برنامه دعوت شد تا در مورد سی و دومین جشنواره فیلم فجر قبل از آغاز این رویداد بزرگ سولات و برنامه ریزیهای خود را ارائه دهد.

علی رضا داد در حالی به برنامه هفت دعوت شد که تنها یک هفته تا بزرگترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده بود ، علیرضا داد اخبار جشنواره خود را با سوالالی که گبرلو در مورد محل افتتاحیه جشنواره پرسید شروع کرد و گفت : افتتاحیه جشنواره در تالار وحدت خواهد بود.

علیرضا داد سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : گروه جشنواره از حدود سه ماه قبل کار ستاد اجرایی جشنواره را آغاز کرد و به بررسی مشکلات اصلی کاخ جشنواره در دوره های گذشته پرداخت تا اصحاب رسانه و منتقدان در فضایی آرام و دور از مشکلات به کار اصلی خود بپردازند ،ایشان اصلی ترین دلیل این مشکلات را نداشتن محل مشخص و مخصوص این رویداد دانست.

علیرضا داد که به گفته خودش قرار نبود دبیر جشنواره سی و دوم بشود و این اتفاق را توفیق اجباری دانست ، سخنان خود را درباره جزئیات نمایش آثار این دوره از فیلم های مستند آغاز کرد و گفت : امسال در کاخ جشنواره فیلم های مستند نمایش داده می شوند ولی یک نوبت نمایش با توجه ویژه در خانه هنرمندان برای فیلم های مستند در نظر گرفته شده است ، ایشان خانه هنرمندان را جایی مناسب برای نمایش فیلم های مستند و برگزاری کارگاه های آموزشی و برگزاری جلسات بحث و گفت وگو درباره این فیلم ها ی مستند دانست.

علیرضا داد نبود سازمان جشنواره نقطه ضعف ما

علیرضا داد دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه سخنان خود نبود سازمان جشنواره ها را نقطه ضعف این رویدادها دانست و  از پیشنهاد خود به آقای مسعودشاهی دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر سخن گفت و که این نکته را به ایشان گفتم که کاری کنند تا سازمان جشنواره ها ایجاد شود اما متأسفانه بنا به دلایلی این اتفاق در دوره های قبلی جشنواره رخ نداده و همین امر باعث شده تا هر دوره از جشنواره با ساختاری متفاوت از یکدیگر برگزار شود.

علیرضا داد دبیر جشنواره فیلم فجر در مورد تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره فیم فجر در حالی که زمان ارسال آنها تا 20 دیماه عنوان شده بود گفت ، دلیل این تمدید مهلت این بود وضعیت خاص و شرایط غیر عادی این دوره بود. بنا بود بازبینی ها پایان آذر به اتمام برسد اما توجه داریم که امسال با شرایط ویژه ای مواجه بودیم و حدود ۱۲۶ فیلم به دبیرخانه رسید و ما نمی توانستیم آنها را نبینیم. اطلاعات اولیه دبیرخانه و همکاران از سابق آن می گفت ما با حدود ۷۰ فیلم در مجموع اول و غیر اول روبرو هستیم اما تعداد فیلم ها به ۱۲۶ فیلم بازبینی شده، رسید. توجه کنید که سال تغییر دولت بود و به دلایل گوناگون خیلی ها دیر کار شروع کردند و البته حسنی که درکار ما در دبیرخانه امسال وجود داشت این بود که ما کار را با تأخیر شروع نکردیم و در نتیجه توانستیم با قدری فاصله همه فیلم ها را هیات انتخاب بازبینی کنند و خیلی از این فیلم هایی که با تاخیر فیلمبرداری شان آغاز شد آثار کسانی بود که همه منتظر و مشتاق دیدن آنها بوده و هستند و بی توجهی به آنها شایسته نبود.

این مدیر سینما در پاسخ به سؤالی دیگر از سوی محمود گبرلو مجری برنامه هفت مبنی بر اینکه آیا نبود ثبات مدیریتی باعث شده تا هنوز به استانداردهای مدنظر جشنواره فیلم فجر بعد از گذشت ۳۲ سال از برگزاری اولین دوره آن نرسیم؟ یادآور شد: ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ خیلی ضروری تر از حوزه های دیگر است. حوزه فرهنگ کاشت بذری است که سالها بعد ثمر می دهد مثلا در سال های آخر ۱۰ سالی که آقای بهشتی عهده دار مدیریت بنیاد سینمایی فارابی و همچنین جشنواره فیلم فجر بودند، می شود فهمید که به اهدافشان بیشتر دست پیدا کردند

رضاداد افزود: از سال دوم، چهار سالی که من عهده دار این مسئولیت بودم بیشتر مشخص بود که از ۲۳ بهمن ماه و پایان جشنواره تا ۱۲ بهمن ماه سال آینده چه کارهایی باید انجام دهیم تا در ایام برگزاری جشنواره ثمره بدهد.

ایشان درباره مهلت دادن به فیلم های کارگردانان مطرح سینمای ایران برای ارسال به دفتر جشنواره همچون مهرجویی گفت : اگر این فیلم هارا نمی داشتیم آیا کار خوبی کرده بودیم و با نقدهایی مواجه نمی شدیم؟ همیشه مهم این است که بتوانیم با تصویری کامل از سینما سه ضلع مثلث هنرمند و مردم و نخبگان یا منتقدین را به هم پیوند دهیم.

دبیر جشنواره سی و دوم در ادامه سخنان خود درباره سوالی که مجری برنامه آقای گبرلو در مورد اینکه برخی معتقدند که آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با استراتژی های جشنواره مطابقت ندارند گفت : جشنواره فیلم فجردارای فراخوان و مقرراتی است که اولویتها و قواعد در آن تعریف شده است. جشنواره ای ملی است و یک جشنواره موضوعی که نیست ، این جشنواره ای متعلق به سینمای ایران است.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با مقایسه جشنواره فیلم فجر باکمان آرش توضیح داد که معنی برگزاری جشنواره فجر در ایام جشن های پیروزی انقلاب نمایش همه توانمندی های سینمای بعد از انقلاب ماست ، جشنواره محل تعاطی همین افکار و اظهارات متفاوت در جهت رشد و کمال سینمای ایران است و بالاخره باید قبل از اکران عمومی در جایی این فیلم ها پخش بشود که همه هم در چهارچوب قانون است تا این بحث ها را بشود کرد.

علیرضا داد در ادامه گفت : همه ایران از سینمای ملی انتظاراتی دارند و نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به آن ارزیابی می کنند. جشنواره فیلم فجر یکی از مظاهر خیلی خوب و ارزشمند تحقق شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است ، حضرت آقا در آن نشست فرمودند که کلید توسعه کشور به مقدار زیادی در دست اهالی سینما است. ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود این نکته را مطرح کردند که ما سینماگران چه کار کرده ایم و چه انتظاراتی داریم.

جامعه سینمایی با حداقل امکانات کارنامه ای مؤثر ارائه می دهد و همزمان با جشن های ایام مبارک فجر به این جشن ها رونق بخشیده است. زیباترین تجلی اجتماعی جشن های فجر انقلاب اسلامی را به لحاظ حضور مردمی، در جشنواره فیلم شاهد هستیم. همچنین در این جشنواره تنوع سلایق، ژآنرها و ایده ها وجود دارد و همه دست اندرکاران و حاضران در آن با جهت پایبندی به قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران حرکت می کنند و اینها مصادیق و مظاهر تحقق شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر شرایطی ایجاد می شود تا میان تولید کنندگان آثار با خودشان در سینما ومیان هنرمندان و فعالان سینما با مردم و بخشی از نخبگان جامعه شرایط گفتگو ایجاد شود و قبل از اکران عمومی جشنواره محلی برای ارزیابی فیلم ها توسط بخشی از جامعه است.

رضاداد در ادامه ارتباط بین فیلمساز، جامعه متخصصین سینما و مردم را ارتباطی سه سویه دانست که در جشنواره بین المللی فیلم فجر برقرار می شود و تصریح کرد: اگر مردم را از سینما حذف کنیم سینما بی معنی می شود. جامعه کوچکی که در جشنواره فیلم فجر شکل می گیرد بسیار ارزشمند است و این امر از ظرفیت ها و نقاط قوت جشنواره فیلم فجر است.

دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به استقبال مردمی بسیار زیاد از پیش فروش بلیت های این دوره از جشنواره، تأکید کرد: این استقبال از فجر نشان می دهد مردم با سینما قهر نیستند.هنرمندان و فیلمسازان و مدیریت سینما باید راهکارهای برقراری ارتباط سینما با مردم را با محصول خوب را پیدا کنند. مردیم ایران به سینما خیلی علاقه مندند زیرا سینما متعلق به مردم و بازتاب دهنده زندگی و علایق آنها است.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا تعداد داوران بخش مسابقه سینمای ایران زوج است و اینکه این گزینه مطرح شده که خود شما به عنوان دبیر جشنواره در رأی داوران اعمال نظر خواهید کرد یا نه؟ توضیح داد: کارنامه ما روشن است. ما جشنواره را به نمایندگی از جامعه سینما برگزار می کنیم و نیازیبه دخالت در رایی نداریم. وظیفه دبیر دخالت در آرای هیأتهای انتخاب و داوری نیست بلکه وظیفه اش مواظبت و صیانت از آرا است. وقتی ترکیت هیأت داوران مسابقه ایران کامل شد اصراری به فرد یا زوج بودن تعداد داوران نداشتم زیرا معتقدم ترکیب داوران باید مورد وفاق و قبول جامعه سینمایی ایران باشد. ضمن اینکه داوران تلاش شان به رأی حداکثری است و از این رو مشکلی به لحاظ فرد بودن تعداد داوران وجود نخواهد داشت، بی سابقه هم نیست. همین دوره برلین داورانش هشت نفرند و در دوره ای که آقای کیارستمی داور کن بودند تعداد داوران زوج بود.این بحث ها بی اهمیت است و هیات داوری بنایش بر اجماع و توافق حد اکثری است و نمی خواهد رای لرزان داشته باشد. تازه مثلا اگر ۹ نفربودند و آن وقت مثلا سه گزینه سه رایی داشته باشند آنوقت چه ؟ لذا شما وقتتان را برای این موارد نگذارید. مهم این است که هیات داوری جامع و مورد وثوق و وفاق جامعه سینما باشد که بحمد الله اینگونه است.

رضاداد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره زیاد بودن تعداد فیلم های پذیرفته شده در جشنواره سی و دوم فیلم فجر و اینکه انتخاب این تعداد فیلم انتخابی مصلحت بینانه یا سفارشی است؟ تأکید کرد: به طور حتم هیأت انتخاب این نگاه را که انتخاب این تعداد فیلم سفارشی بوده است را ندارد. دوره های اخیر هم بین ۲۵ تا ۳۰ فیلم بوده آنهم با تعداد کمتر فیلم های بازبینی شده. این دوره هم همینطور است .اما اینکه این انتخاب ها بر اساس مصلحت باشد، خوب یکی از کارهای هیأت انتخاب همین مصلحت جویی ها است. نگاه مصلحت جویانه در وجه مثبت اش خوب است. یک نگاه سخت گیرانه می توانست ۱۵ تا ۱۷ انتخاب داشته باشند که این سختگیری مورد نظر هیات انتخاب نبود و آنان ترجیح دادند تعداد فیلم بیشتری در معرض قضاوت داوران و مخاطبین قرار گیرد تا تصویر کاملتر و جامعتری از سینما ارایه شود.

وی در ادامه توضیحات خود یادآور شد: ما جشنواره را برای جشنواره برگزار نمی کنیم. اگر فکرکنیم کاری انجام دهیم که تأثیر خوبی در تعالی سینما داشته باشد،انجام آن اقدام درستی است. کار سازمان جشنواره این است که تلاش و کمک کند چیدمانی ارائه شود که به نفع اعتلای سینمای ایران باشد.

دبیر چندین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در پاسخ به سخنان مجری برنامه تلویزنی «هفت» مبنی بر اینکه جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته خود تأثیرگذار بر سینمای ایران نبوده، بیان کرد: نباید نگاه صفر یا صدی به جشنواره داشته باشیم.آغاز حرکت استقبال مردمی سال گذشته فیلم های خانم پوران درخشنده و آقای پرویز شهبازی جشنواره بود که خود را معرفی کردند و با اقبال مخاطبان هم مواجه شدند. این اتفاق برای فیلم «حوض نقاشی» هم رخ داد. جشنواره قرار است فیلم را در ارتباطی وسیع یا بهتر با مخاطب و در عین حال گزارش فیلمساز در ارتباط با جامعه خود را به درستی ارائه دهد.

بخش پایانی گفت وگوی علیرضا رضاداد در برنامه تلویزیونی «هفت» به بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ارتباط داشت. وی در این بخش با اشاره به برگزاری چند کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان خارجی و ایرانی اشاره کرد و یادآور شد این کارگاهها جنبه گفتگو و تبادل داشته و بیانگر ظرفیت های بالای سینمای ایران است و این جنبه برای ما در برگزاری این کارگاه ها از جنبه آموزشی آن ها مهمتر بوده است.

دبیر جشنواره سی و دوم افزود:همه ما میدانیم به بین الملل فجر نمی توانیم مثل بقیه جشنواره ها نگاه کنیم .رویکرد ما در بخش بین الملل جشنواره باید بر سه مؤلفه همجواری، هم سطحی و هم سویی استوار باشد. اگر این سه مؤلفه مورد توجه جدی قرار گیرند بخش بین الملل جشنواره باعث ارتقای سینمای ایران می شود.مثلا بر اساس این سه مؤلفه حضور فیلم هایی از سوریه و کشورهای اسلامی و کشورهایی نظیر پاکستان و قزاقستان برای مان مهم می شود.

رضاداد در ادامه سخنان خود درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: بخش بین الملل ظرفیتی برای سینمای ایران است که طی آن مهمانان خارجی با حضور در جشنواره با سینمای ایران آشنا می شوند.البته از ظرفیت حضور میهمانان خارجی به دلیل کثرت اشتغال آنها برای آشنایی با سینمای ایران استفاده حد اکثری نمی شود که ما در این دوره از آقای جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی جشنواره خواهش کردم فضای رسانه ای بیشتری را برای مهمانان خارجی فراهم کنند و از شما هم میخواهیم که حتما یکی دو برنامه تان را در ایام فجر به این بخش اختصاص بدهید.

وی سینمای ایران را طی ۱۵ سال گذشته دارای دستاوردهای ارزشمند فنی هنری دانست و گفت: جنبه صنعتی سینمای ایران تقویت شده است و ارتباط جامعه حرفه ای سینمای ایران با سینمای جهان در حال برقراری است. این توجهات از جشنواره فیلم فجر شروع شده است و گسترش پیدا می کند.

در بخشی از برنامه «هفت» محمود گبرلو با اشاره به نتایج شرکت در سئوال برای مردم اعلام کرد که مردم در درجه اول از جشنواره فیلم خوب وبعد داوری عادلانه و سپس حضور مردمی را به عنوان انتظاراتشان از جشنواره فجر اعلام نمود که رضاداد اظهار داشت: این نتایج تاکیدی است بر همین موضوع که ما در اهمیت فجرطرح کردیم که جشنواره محل تلاقی و تعاطی سه ضلع مثلث هنرمند به عنوان سازنده و داور به عنوان بخشی از نخبگان جامعه و مرده به عنوان مخاطب است

علیرضا داد دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پایان سخنان خود را اینگونه به پایان برد : جشنواره فیلم فجر سرمایه ای ملی است. ما در جشنواره فیلم فجر جامعه سینمای ایران را نمایندگی می کنیم و بستری را فراهم می کنیم تا پایان جشنواره فیلم فجر آغاز یک همدلی جدید در سینمای ایران باشد. ما تنها درخواستمان همین است که هر کدام از ما باید به این همدلی اهمیت دهیم و همه از جشنواره فیلم فجر به عنوان سرمایه ای ملی حفاظت کنیم.

علیرضا داد دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر
منبع : نون و آب
مطلب : محمد بیگی

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است