حالت تهوع در دوران بارداری

با شروع دوران بارداری اکثر خانم ها علائم حالت تهوع را احساس می کنند که اصطلاحا به آن ویار گفته می شود و غالبا در پایان ماه سوم برطرف می گردد. البته ممکن است بعضی خانم ها تا پایان دوران بارداری نیز همین حالات را داشته باشند. ویار به خاطر افزایش مقدار هورمون بتا HCG است که پس از لقاح در خون ترشح می شود. از آنجا که ویار به خصوص در موارد شدید می تواند کیفیت زندگی خانم باردار را تحت تاثیرقرار دهد بهتر است با انجام بعضی روش های طبیعی آن را کاهش داد.حالت تهوع دوران بارداری
ویار ممکن است از حالت تهوع جزئی تا استفراغ های شدید بروز کند. در هر صورت باید از استفراغ های مکرر پیشگیری کرد زیرا باعث کاهش وزن خواهد شد. افزایش این هورمون به خصوص معده را تحت تاثیر قرارمی دهد. در این صورت معده منقبض می شود و به همین دلیل حالت تهوع با خوردن مقدار کمی خوراکی تسکین می یابد. کمبودویتامین B6 و کاهش قند خون ممکن است ویار را تشدید کند.
بهتر است قبل از بارداری از سلامت سیستم گوارشی مطمئن شوید زیرادربعضی موارد ممکن است مشکل گوارشی زمینه ساز این حالات نیز شود. نفخ معده نیز دلیل دیگری بر این حالات است. همچنین بهتر است پیش از بارداری با مصرف یک دوره درمان سبزیجات یا مصرف گیاهانی مانند رزماری،‌ آرتیشو، ‌ترب سیاه و... کبد را پاکسازی کنید تا برای تغییرات هورمونی آماده شود.
مراقب باشید که طی دوران بارداری دچار یبوست نشوید وحتما به اندازه کافی حدود 5/1 تا 2 لیتر آب بنوشید. از حرکات ناگهانی هنگام بیدار شدن از خواب بپرهیزید. می توانید آب لیمو را در مقداری آب بدون شکر بریزد و یا چند کشمش بخورید و سپس بعد از چند دقیقه از رختخواب برخیزید. اگر امکان دارد صبحانه را نیز در رختخواب میل کنید.

خوراکی های ضد حالت تهوع صبحانه : عدم مصرف زیاد شکر، ارجحیت با یک غذای پروتئینی مانند تخم مرغ، لبنیات یا ژامبون سفید
ناهار : پروتئین ها،‌غلات،‌ سبزیجات خام و پخته

شام: فرآورده های دریایی ( کاملا پخته،‌ برای پیشگیری از مسمومیت)، حبوبات،‌ سبزیجات،‌ روغن کلزا وگردو به حالت خام در هر وعده غذا

چاشت پیش از ظهر: 2 میوه فصل با توجه به میل و ذائقه
عصرانه: میوه ها و دانه های روغنی مانند گردو،‌ بادام و فندق
- بهتر است وعده های غذایی را کمتر کنید و هر 2 تا 3 ساعت مقدار کمتری غذا بخورید.
- مقدار غذا را تقسیم کنید اما بیشتر از حد معمول غذا میل نکنید.
- مصرف قندهای کند مانند نان سبوس دار و پروتئین های حیوانی در مقدار کم برای صبحانه و ناهار ارجحیت دارد تا مانع از افت قند خون شود.

دم نوش های ضد حالت تهوع بعضی از گیاهان برای تسکین حالت تهوع بسیار مؤثر هستند. به عنوان مثال می توانید کمی پودر نعناع خشک را با زنجفیل رنده شده مخلوط کنید. بگذارید 10 دقیقه دم بکشد و سپس صاف کنید. این دم نوش را 2 تا 4 فنجان در روز بنوشید.
آب لیمو، زنجفیل و آب گازدار نیز نوشیدنی خوبی است. مرکبات میوه های طبیعی ضد حالت تهوع هستند که از جمله پرتقال و گریپ فوروت بسیار مفیدند. بر خلاف اینها قهوه و شیر در موارد حالت تهوع توصیه نمی شوند.