مزاج و مزاج شناسی رنگها

کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود عصبانی می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را سرد مزاج می نامند. حقیقتا معنی مزاج چیست؟ چگونه می توانیم مزاج خود را یا به تعبیری درست تر طبیعت بدن خود را بشناسیم. اختلاف طبایع افراد همیشه مورد کنجکاوی و سئوال بوده است. در یک روز پائیزی به مردمی که بیرون از منازل خود و به جهت رفتن به محل کار در حرکتند دقت کنید تعدادی با پالتو و شال و کلاه، تعدادی با یک ژاکت معمولی و تعدادی فقط با یک پیراهن بیرون آمده اند، این ها چه تفاوتی دارند؟ تعدادی خیلی زود چاق می شوند و عده ایی با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان اندام مناسبی دارند، تعدادی خواب سبک دارند و ساعات خوابشان کم است.

مزاج چیست؟

اگر بدن آدمی را دقیقا مورد بررسی قرار دهیم، می بسنیم که از اندامهای متعددی تشکیل شده و هر اندامی از سلول های خاصی ساخته شده است. هماهنگی اندام ها نیز باعث سلامتی و حیات و ادامه ی آن می گردد. در بدن هر فرد چهار نوع خلط وجود دارد که آنها را اصطلاحا"اخلاط اربعه" می نامند. اخلاط اربعه عبارت اند از: صفرا، خون، باغم و سودا. در حالت طبیعی، اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمی باید به حالت تعادل باشد تا ادامه ی زندگی و حیات او مقدور باشد. تعادل اخلاط اربعه را مزاج می نامیم.
با مطالعه اخلات اربعه به طور جداگانه، وظیفه ی هر یک مشخص خواهد شد.هر نوع مواد غذایی یک اثر خاصی بر روی اخلاط اربعه می گذارد. و آن را به حالت تعادل یا عدم تعادل در خواهد آورد.به عنوان مثال، استفاده از مواد غذایی چرب و شیرینبه طور مداوم، صفرا را افزایش می دهد، همچنان که پرخوری و عدم رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی موجب غلبه ی خون می شود. استفاده از ترشی جات سرکه و لبنیات به مقدار زیاد موجب طغیان و ازدیاد بلغم ، و خوردن غذاهای نمک سود و مانده و نیز خوردن بادمجان به مقدار زیاد و یا گوشت حیوانات پیر سبب ازدیاد سودا می گردد.


انواع مزاج آدمی و نشانه های آن

همان طور که قبلا توضیح داده شد، بدن انسان از عناصر چهارگانه ساخته شده است، همچنان که چهار نوع خلط به نام اخلاط اربعه در بدن هر شخصی وجود دارد. اخلاط اربعه عبارت اند از صفرا،خون، بلغم و سودا.
این اخلاط در بدن افراد باید در حالت تعادل باشند،در غیر این صورت، هر کدام از آن ها که غلبه نماید، مشخص کننده نوع مزاج غالب در فرد است؛ به عنوان مثال، اگر در فردی صفرا غلبه نماید وی را صفراوی مزاج، و اگر خون غلبه کند، او را دموی مزاج، و اگر بلغم غلبه یابد، بلغمی مزاج می نامند؛ هم چنان که اگر در شخصی سودا غلبه نماید، او را سوداوی مزاج می گویند.

مزاج شناسی رنگها

تأثیر رنگ ها روی بخش های مختلف بدن بسیار عجیب است و تا حد زیادی مرتبط با چاکراهای انرژی می باشد.تجزیه نور شامل ۷رنگ بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز می باشد. چهار رنگ اول: بنفش، نیلی، آبی، سبز، تأثیرات مربوط به روح را القا می کند و سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز تأثیرات مربوط به جسم را القا می کند.


رنگ قرمز:

مزاج گرم دارد. میوه های قرمز رنگ در پاکی خون اثرگذار بوده و باعث ساخته شدن خون جدید می شوند.براثر استفاده از رنگ قرمز ارتعاشات درمان کننده و تقویت کننده ای برقرار می شود.این اثرات در موارد کم خونی،لاغری و نحیفی، سردی دست و پاها و در موارد فقر غذایی می تواند کمک کننده باشد و در تأمین انرژی بدن همراه با سایر مکمل های غذایی بسیار کارساز است. رنگ چهره افراد دموی قرمز می باشد.


رنگ نارنجی:

مزاج گرم دارد.رنگ نارنجی علامت انرژی می باشد.این رنگ از اختلاط دو رنگ قرمز و زرد حاصل می شود. اکر رنگ قرمز را نشانه شخصیت و رنگ زرد را نشانگر عقل بدانیم از جمع شدن این دو به غلبه بر خشم و کنترل بر خویش حاصل می شود.


رنگ زرد:

رنگ زرد مزاج گرم و خشک دارد.این رنگ علامت هوش،فهم،درایت زیاد و عشق ورزی می باشد. رنگ زرد دارای قدرت درمان کنندگی در مورد دیابت و تحریک روده بزرگ و یبوست می باشد.رنگ چهره افراد دچار غلبه صفرا زرد می باشد که برابری دارد با عنصر آتش.


رنگ سبز:

رنگ سبز دارای ارتعاشات متعادل کننده مهمی برای سیستم عصبی می باشد.مزاج این رنگ معتدل است. رنگ سبز موجب تهییج،التهاب یا حساسیت نمی شود. رنگ سبز اثر آرام بخش جدی روی قلب دارد.اثر کنترل کننده رنگ سبز روی افراددچار فشارخون نیز بسیار مطرح می باشد.استفاده از رنگ سبز برای هر نوع اشکال مربوط به دستگاه گردش خون می توان بهره گرفت.رنگ سبز جهت تمدد اعصاب خسته استفاده می شود.


رنگ آبی:

مزاج خنک دارد.رنگ آبی موجب آرامش و تشعشعات صلح آمیز شده، دارای کیفیت خواب آور است. رنگ آبی سبب ایجاد روحیه مثبت و ترفیع فرد می شود.همچنین آبی فیروزه ای برای ایرانیان علامت پیروزی می باشد.


رنگ نیلی:

این رنگ شروع لطافت طیف های نور می باشد. نیل به روحانیت،خودکفایی و عقل می باشد. رنگ نیلی موجب گشادگی چشم سوم (دید درون و برون) می گردد و درها را به روی ناآگاه باز می کند. به کمک رنگ نیلی می توان خاطراتی را که مدت های طولانی فراموش شده بود به ذهن بازگرداند.


رنگ بنفش:

این رنگ طیف مربوط به تسلط روحانی است. معتدل است با گرایش به سردی. بالاترین و عمیقترین طیف نوری است که با بالاترین عامل وجودی یعنی فهم عالی ارتباط دارد. رنگ بنفش از ترکیب رنگ قرمز(مربوط به جسم) و رنگ آبی(مربوط به روح) حاصل می شود.استفاده از رنگ بنفش برای رفع بی خوابی و رفع نارسایی ذهن توصیه می شود.