مختصری درباره اکبرعبدی بازیگر توانا 

اکبرعبدی متولد ۴ شهریور ۱۳۳۹ از پدر و مادری اردبیلی در محله نازی آباد تهران است. وی پس از دریافت مدرک دیپلم، از سال ١٣٥٨با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سپس در سال ١٣٦٢به تلویزیون رفت و در مجموعه «محله بروبیا»(داریوش مؤدبیان، ١٣٦٣) و «بازم مدرسه‌ام دیر شد»(١٣٦٥) خود را به عنوان بازیگری مستعد و خلاق شناساند.

عبدی با بازی در فیلم «جنجال بزرگ»(سیاوش شاکری، ١٣۶٣) خود را به عنوان بازیگر نقش‌های کمیک مطح ساخت. فیلم «جنجال بزرگ»، ٦سال پس از تولید به مرحله نمایش عمومی درآمد و در آن فاصله عبدی مشغول به ایفای نقش در فیلم‌های «مردی که موش شد»(احمد بخشی، ١٣۶۴)، «اجاره‌نشین‌ها»(داریوش مهرجویی، ١٣۶۵)، «گراند سینما»(حسن هدایت، ١٣۶٧) و «ای ایران»(ناصر تقوایی، ١٣۶٨) شد، که در همه این فیلم‌ها به عنوان بازیگر نقش های کمیک حضور داشت. فیزیک بدنی خاص و صورت وی امکان گریم و ساختن چهره‌‌های گوناگون مانند نوجوانان و زنان را به وی می‌دهد. همین قابلیت وی موجب شد که در فیلم «سفر جادویی»(ابوالحسن داوودی، ١٣۶٩) در دو نقش کودکی ومیانسالی‌ ظاهر شود و در فیلم «آدم برفی»(داوود میرباقری، ١٣٧٣) در دو نقش مردانه و زنانه به ایفای نقش بپردازد.او در «اجاره‌نشین‌ها»(داریوش مهرجویی، ١٣۶۵)، «ای ایران»(ناصر تقوایی، ١٣۶٨)، «مادر»(علی حاتمی، ١٣۶٨)، «دلشدگان»(علی حاتمی، ١٣٧٠) و «هنرپیشه»(محسن مخملباف، ١٣٧١) قابلیت‌های خود را در ایفای نقش‌های متنوع اثبات نمود.اکبر عبدی در سال ۱۳۶۸، موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی و همچنین در سال ١٣٩٠، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی امین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم «خوابم می آد» به کارگردانی رضا عطاران شد.

از جمله فیلم هایی که او در آن ها ایفای نقش کرده است می توان به «جنجال بزرگ»(١٣٦٣)، «مردی که موش شد»(١٣٦٤)، «ماموریت»(١٣٦٥)، «اجاره نشین»(١٣٦٥)، «غریبه»(١٣٦٦)، «گراند سینما»(١٣٦٧)، «مادر»(١٣٦٨)، «ریحانه»(١٣٦٨)، «دزد عروسک ها»(١٣٦٨)، «ای ایران»(١٣٦٨)، «سفر جادوئی»(١٣٦٩)، «در آرزوی ازدواج»(١٣٦٨)، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»(١٣٧٠)، «مدرسه پیرمردها»(١٣٧٠)، «سیرک بزرگ»(١٣٧٠)، «دلشدگان»(١٣٧٠)، «هنرپیشه»(١٣٧١)، «روز فرشته»(١٣٧٢)، «سفر بخیر»(١٣٧٣)، «رویای شب تابستان»(١٣٧٣)، «تحفه هند»(١٣٧٣)، «آقای شانس»(١٣٧٣)، «آرزوی بزرگ»(١٣٧٣)، «مرد آفتابی»(١٣٧٤)، «عشق گمشده»(١٣٧٥)، «پاکباخته»(١٣٧٥)، «پنجه در خاک شب روباه»(١٣٧٦)، «جنگجوی پیروز»(١٣٧٧)، «چشم عقاب بدلکاران»(١٣٧٧)، «دار و ندار»(١٣٧٨)، «علی و دنی»(١٣٧٩)، «نان و عشق و موتور ١٠٠٠»(١٣٨٠)، «تارزن و تارزان»(١٣٨٠)، «کفش های جیرجیرک دار»(١٣٨١)، «اخراجی ها»(١٣٨٥)، «قاعده بازی»(١٣٨٥)، «گوشواره»(١٣٨٥)، «هدف اصلی»(١٣٨٥)، «کلاغ پر»(١٣٨٦)، «مظفر نامه»(١٣٨٦)، «چشمک»(١٣٨٧)، «اخراجی ها ٢»(١٣٨٧)، «کیش و مات»(١٣٨٧)، «در شب عروسی»(١٣٨٧)، «دلداده»(١٣٨٧)، «نظام از راست»(١٣٨٧)، «شرط اول»(١٣٨٨)، «زمهرپر»(١٣٨٨)، «افراطی ها»(١٣٨٨)، «شبکه»(١٣٨٩)، «خوابم می آد»(١٣٩٠)، «بچگیتو فراموش کن»(١٣٩٠)، «تلفن همراه رئیس جمهور»(١٣٩٠)، «جابجا»(١٣٩٠) و «اخراجی ها ٣»(١٣٩٠) اشاره کرد.