سوپ حریره

یکی از انتخاب‌های خوب غذایی برای افطار و سحر مخصوصاً در این روزهای گرم و بلند سال، سوپ است. زیرا گرمای هوا موجب تشنگی بیشتری شده و بهتر است غذاهای استفاده شده حاوی آب و فیبر بیشتری باشند. برای افطار بهتر است سوپ‌های به اصطلاح سبک‌تری آماده کنیم و برای سحر سوپ‌ها کمی غلیظ‌تر و مغذی‌تر باشند. سوپ حریره که طرز تهیه‌ی آن در ادامه آمده است یک سوپ کامل است که می‌توانید آن را هم برای افطار و هم برای سحری استفاده کنید. میزان غلظت آن را با توجه به ذائقه‌ی خودتان تنظیم نمایید. این مقدار مواد برای 6 نفر مناسب است.

مواد لازم :

گوشت بره :400 گرم
زردچوبه : 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه : 1/5 قاشق چای‌خوری
پودر دارچین : 1 قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل : 1/4 قاشق چای‌خوری
کره : 2 قاشق غذاخوری
کرفس خرد شده : 3/4 فنجان
پیاز سفید خرد شده : 1 عدد
پیاز قرمز خرد شده : 1 عدد
گشنیز تازه : 1/2 فنجان
گوجه فرنگی خرد شده : 800 گرم
آب : 7 فنجان
عدس : 3/4 فنجان
نخود : 425 گرم
ورمیشل : 110 گرم
تخم مرغ زده شده : 2 عدد
لیمو : 1 عدد

طرز تهیه :

  • گوشت، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، کره، کرفس، پیاز و گشنیز را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت کم قرار می دهیم و هر 5 دقیقه یک بار آن را هم می زنیم .
  • سپس گوجه فرنگی را افزوده و میگذاریم به مدت 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند.
  • رب گوجه، آب و عدس را افزوده و میگذاریم به جوش آید.
  • سپس حرارت را کم کرده، در آن را گذاشته و اجازه می دهیم 2 ساعت بپزد.
  • 10 دقیقه قبل از سرو غذا، حرارت را زیاد کرده و نخود پخته و رشته فرنگی را در سوپ می ریزیم.
  • تخم مرغ‌ ها و آب‌ لیمو را به آن افزوده و میگذاریم 1 دقیقه بپزد.

توضیحات :

  • سبزیجات به کار رفته در این سوپ، فیبر مورد نیاز بدن را تا حدود زیادی تأمین می‌کند. کرفس یکی از سبزی‌های خوب است که به دلیل داشتن فیبر فراوان، اثر بسیار مطلوبی روی سلامت دستگاه گوارش دارد و از آن جایی که یکی از مشکلات عمده‌ی افراد در این ماه یبوست است، استفاده از این سبزی در تهیه‌ی غذاها کمک خوبی به حساب می‌آید.
  • نکته‌ی بعدی که در این غذا قابل توجه است وجود ادویه‌هایی چون زنجبیل، فلفل و دارچین و ... است که موجب ایجاد طبع گرمی می‌شود که برای افراد سرد مزاج نیز، این غذا را مطلوب و مناسب می‌کند.
  • از طرفی وجود گوشت، عدس، نخود و تخم مرغ مقدار و کیفیت پروتئینی این غذا را بسیار بالا می‌برد و از این رو آن را برای روزه اولی‌ها، افراد مسن و حتی ورزشکاران مناسب می‌سازد.