موج مهاجرت خلبانان ایرانی به ناوگان هوایی ترکیه

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ می‌گویند خلبانان ایرانی جزو بهترین‌ها در دنیا هستند.یک خلبان علت این جمله را پرواز خلبانان ایرانی با احساساتشان عنوان می‌کند. اما گویا   دیگر رغبتی برای پریدن نیست. ظاهراْ آسمان ایران پر است و آسمانهای همجوار راه را برای پریدن هموار کردند.
 
به گزارش CHN،‌ خلبانی رشته‌ای لوکس است انقدر لوکس که اسمش بیش از کارش دهان پرکن است. نه خدماتی به معنای واقعی دارد نه می‌توان فرقی برای آن نسبت به سایر شغل‌‌ها و رشته‌ها قائل شد. نه که نباشد اما در شرایط فعلی ناوگان هوایی ایران حضورشان کم‌رنگ‌تر از همه جاست.
 
قصه تکراری خلبانان بیکار صنعت هواپیمایی ایران تمامی ندارد. خاک‌خوردگان این صنعت می گویند بیش از 300 خلبان در این صنعت بیکارند. 300 نفر راحت در دهان می‌چرخد اما با تاملی بر آن می‌توان به راحتی فهمید با تداوم این وضعیت در صنعت خمود هوانوردی ایران فاجعه‌ای در راه است.
 
فاجعه‌ای چون از دست رفتن و از دست دادن خلبانانی که هزینه‌های بسیاری برای اقتصاد داشتند و اینک افکار، تجربه و همه دستاوردهایشان نصیب همسایگان ایران می‌‌شود.
 
بسیاری از خلبانان معتقدند به آنها ظلم شده. با هزینه بیش از 50 میلیون تومان در ایران تحصیل کردند اما امروز جای در آسمان آبی ایران ندارند.
 
سال‌ها پیش زمانی که کودکی بیش نبودیم  داشتن شغل پزشکی و خلبانی همه آرزویمان بود.آرزویی که بر دل بسیاری ماند یا اگر تحقق یافت ثمره آن چیزی جز افتخار به مدرکی بیش نبود بدون این کاری یا حتی پارتی برای آن باشد.
 
«مهدی ایرانمنش»، مدیر انجمن ملی پرواز ایران در گفت و گو با  CHN،‌به مهاجرت خلبانان این‌گونه اشاره می‌کند: «ترکیش ایرلاین که در ایران نیز فعالیت دارد طی برگزاری دو همایش خلبانان زبده و دانش‌آموختگان این رشته را برای فعالیت در ناوگان هوایی این کشور انتخاب کردند.»
 
او ادامه داد: «ظاهراْ این همایش‌ها در سکوت کامل خبری بود و این‌گونه که مشخص است 200 الی 300 نفر را انتخاب کردند.»
 
به گفه او، خلبانانی که میلیون‌ها تومان پول هزینه کردند اینک به نام ما و به کام کشورهای همسایه‌ ایران فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر 1600 خلبان در ایرلاین‌های ایران در حال فعالیت هستند اذعان داشت: «با تطمیع خلبانان رده بالای ایرانی صنعت هوانوردی به شدت متضرر خواهد شد.»
 
مدیر انجمن ملی پرواز ایران با انتقاد بر این‌که خلبانان ایرانی هیچ جایگاهی در ایران ندارند یادآور شد: « تا چند سال آینده دنیا به نیم میلیون خلبان نیاز خواهد داشت اما امروز شاهد آنیم که صنعت هوانوردی قدر داشته‌هایش را نمی‌داند و به راحتی نیروهای با تجربه را تربیت و پرورش داده اما به راحتی از دست می‌دهند. اما برخلاف آن‌چه کارشناسان در خصوص بیکاری خلبانان متفق‌القولند اما رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نظری دیگر دارد.
 
«عبدالرضا موسوی»، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در گفت‌وگو با CHN، از نبود هیچ مشکلی برای جذب خلبانان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران خبر داد و گفت: «به هیچ عنوان مشکلی در جذب خلبانان وجود ندارد و نبایددر این خصوص جوسازی کرد.»
 
وی در پاسخ به این سوال که پس دلیل مهاجرت خلبانان از ایران چیست اذعان داشت: «مهاجرت خلبانان برای انجام کار به خارج از کشور یا اصلاً وجود ندارد یا بسیار معدود است.»
 
به گفته وی، نه تنها مهاجرت خلبانان به ندرت اتفاق می‌افتد بلکه بسیاری از هواپیماهایی که ثبت خارج از کشور هستند دارای خلبانان ایرانی بوده و در سال گذشته (1390)، بیش از 100 خلبان آموزش‌دیده وارد ناوگان هوایی شدند.»
اما به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، یکی از مهمترین دغدغه‌های ناوگان هوایی استفاده از خلبانان ایرانی است.
 
 به گزارش CHN،در این میان؛ منابع آگاه اعلام می‌کنند که معضل «فرار مغزها» چند سالی است به جان صنعت حمل و نقل هوایی ایران افتاده و تعداد زیادی از نیروهای متخصص و ماهر این صنعت را به کام خود کشیده است. بر اساس گزارش‌های موثق، طی دو ـ سه سال اخیر تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص و ماهر صنعت هوایی ایران در بخش‌های خلبانی، مهمانداری و متخصصان بخش‌های گوناگون پرواز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی، قطر و کویت مهاجرت کرده‌اند و در ایرلاین‌های این کشورها مشغول به کار شده‌اند. این معضل به قدری جدی است که منابع آگاه و موثق تاکید می‌کنند فقط از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، تاکنون حداقل 100 نفر از نیروهای ماهر و متخصصان هما از جمله خلبان‌ها، مهندسان پرواز، میهماندان کارکشته و کارشناسان بخش‌های گوناگون پرواز با این شرکت خداحافظی کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید: بدون هیچ گونه اغراقی، خلبانان و کارشناسان پرواز ایرانی بهترین‌ها از نوع خود در دنیا هستند. این واقعیت باعث شده است که ایرلاین‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از نیروهای ماهر ایرانی بتوانند کمیت و کیفیت خدمات خویش را به نحو خیره کننده‌ای افزایش دهند. حال آن که کشور ایران بیش از هر کشور دیگری نیازمند این نیروهای متخصص و ماهر است.
 
با آن که دلیل ظاهری مهاجرت نیروهای ماهر هواپیمایی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، حقوق بسیار بالاتر و خدمات رفاهی بسیار بیشتر این شرکت‌ها به کارکنان خود است؛ اما مطمئناً عوامل اساسی دیگری هم وجود دارند (از جمله مسایل مدیریتی‌) که نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. چرا که تجربه تاریخی نشان داده است مردم ایران، وطن‌دوست‌تر از آن هستند که فقط به خاطر چند صد دلار جلای وطن کنند و خدمات تخصصی خود را به یک کشور دیگر هدیه نمایند. بنا بر این به نظر می‌رسد که مسئولان دولتی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران، بایستی با قبول واقعیت و پذیرش این مساله که نرخ مهاجرت متخصصان این حوزه بسیار بالا و نگران کننده است، هر چه زودتر فکری بیندیشند.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ می‌گویند خلبانان ایرانی جزو بهترین‌ها در دنیا هستند.یک خلبان علت این جمله را پرواز خلبانان ایرانی با احساساتشان عنوان می‌کند. اما گویا   دیگر رغبتی برای پریدن نیست. ظاهراْ آسمان ایران پر است و آسمانهای همجوار راه را برای پریدن هموار کردند.
 
به گزارش CHN،‌ خلبانی رشته‌ای لوکس است انقدر لوکس که اسمش بیش از کارش دهان پرکن است. نه خدماتی به معنای واقعی دارد نه می‌توان فرقی برای آن نسبت به سایر شغل‌‌ها و رشته‌ها قائل شد. نه که نباشد اما در شرایط فعلی ناوگان هوایی ایران حضورشان کم‌ رنگ‌تر از همه جاست.
 
قصه تکراری خلبانان بیکار صنعت هواپیمایی ایران تمامی ندارد. خاک‌خوردگان این صنعت می گویند بیش از 300 خلبان در این صنعت بیکارند. 300 نفر راحت در دهان می‌چرخد اما با تاملی بر آن می‌توان به راحتی فهمید با تداوم این وضعیت در صنعت خمود هوانوردی ایران فاجعه‌ای در راه است.
 
فاجعه‌ای چون از دست رفتن و از دست دادن خلبانانی که هزینه‌های بسیاری برای اقتصاد داشتند و اینک افکار، تجربه و همه دستاوردهایشان نصیب همسایگان ایران می‌‌شود.
 
بسیاری از خلبانان معتقدند به آنها ظلم شده. با هزینه بیش از 50 میلیون تومان در ایران تحصیل کردند اما امروز جای در آسمان آبی ایران ندارند.
 
سال‌ها پیش زمانی که کودکی بیش نبودیم  داشتن شغل پزشکی و خلبانی همه آرزویمان بود.آرزویی که بر دل بسیاری ماند یا اگر تحقق یافت ثمره آن چیزی جز افتخار به مدرکی بیش نبود بدون این کاری یا حتی پارتی برای آن باشد.
 
«مهدی ایرانمنش»، مدیر انجمن ملی پرواز ایران در گفت و گو با CHN،‌به مهاجرت خلبانان این‌گونه اشاره می‌کند: «ترکیش ایرلاین که در ایران نیز فعالیت دارد طی برگزاری دو همایش خلبانان زبده و دانش‌آموختگان این رشته را برای فعالیت در ناوگان هوایی این کشور انتخاب کردند.»
 
او ادامه داد: «ظاهراْ این همایش‌ها در سکوت کامل خبری بود و این‌گونه که مشخص است 200 الی 300 نفر را انتخاب کردند.»
 
به گفه او، خلبانانی که میلیون‌ها تومان پول هزینه کردند اینک به نام ما و به کام کشورهای همسایه‌ ایران فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر 1600 خلبان در ایرلاین‌های ایران در حال فعالیت هستند اذعان داشت: «با تطمیع خلبانان رده بالای ایرانی صنعت هوانوردی به شدت متضرر خواهد شد.»
 
مدیر انجمن ملی پرواز ایران با انتقاد بر این‌که خلبانان ایرانی هیچ جایگاهی در ایران ندارند یادآور شد: « تا چند سال آینده دنیا به نیم میلیون خلبان نیاز خواهد داشت اما امروز شاهد آنیم که صنعت هوانوردی قدر داشته‌هایش را نمی‌داند و به راحتی نیروهای با تجربه را تربیت و پرورش داده اما به راحتی از دست می‌دهند. اما برخلاف آن‌چه کارشناسان در خصوص بیکاری خلبانان متفق‌القولند اما رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نظری دیگر دارد.
 
«عبدالرضا موسوی»، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در گفت‌وگو با CHN، از نبود هیچ مشکلی برای جذب خلبانان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران خبر داد و گفت: «به هیچ عنوان مشکلی در جذب خلبانان وجود ندارد و نبایددر این خصوص جوسازی کرد.»
 
وی در پاسخ به این سوال که پس دلیل مهاجرت خلبانان از ایران چیست اذعان داشت: «مهاجرت خلبانان برای انجام کار به خارج از کشور یا اصلاً وجود ندارد یا بسیار معدود است.»
 
به گفته وی، نه تنها مهاجرت خلبانان به ندرت اتفاق می‌افتد بلکه بسیاری از هواپیماهایی که ثبت خارج از کشور هستند دارای خلبانان ایرانی بوده و در سال گذشته (1390)، بیش از 100 خلبان آموزش‌دیده وارد ناوگان هوایی شدند.»
اما به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، یکی از مهمترین دغدغه‌های ناوگان هوایی استفاده از خلبانان ایرانی است.
 
 به گزارش CHN،در این میان؛ منابع آگاه اعلام می‌کنند که معضل «فرار مغزها» چند سالی است به جان صنعت حمل و نقل هوایی ایران افتاده و تعداد زیادی از نیروهای متخصص و ماهر این صنعت را به کام خود کشیده است. بر اساس گزارش‌های موثق، طی دو ـ سه سال اخیر تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص و ماهر صنعت هوایی ایران در بخش‌های خلبانی، مهمانداری و متخصصان بخش‌های گوناگون پرواز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی، قطر و کویت مهاجرت کرده‌اند و در ایرلاین‌های این کشورها مشغول به کار شده‌اند. این معضل به قدری جدی است که منابع آگاه و موثق تاکید می‌کنند فقط از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، تاکنون حداقل 100 نفر از نیروهای ماهر و متخصصان هما از جمله خلبان‌ها، مهندسان پرواز، میهماندان کارکشته و کارشناسان بخش‌های گوناگون پرواز با این شرکت خداحافظی کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید: بدون هیچ گونه اغراقی، خلبانان و کارشناسان پرواز ایرانی بهترین‌ها از نوع خود در دنیا هستند. این واقعیت باعث شده است که ایرلاین‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از نیروهای ماهر ایرانی بتوانند کمیت و کیفیت خدمات خویش را به نحو خیره کننده‌ای افزایش دهند. حال آن که کشور ایران بیش از هر کشور دیگری نیازمند این نیروهای متخصص و ماهر است.
 
با آن که دلیل ظاهری مهاجرت نیروهای ماهر هواپیمایی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، حقوق بسیار بالاتر و خدمات رفاهی بسیار بیشتر این شرکت‌ها به کارکنان خود است؛ اما مطمئناً عوامل اساسی دیگری هم وجود دارند (از جمله مسایل مدیریتی‌) که نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. چرا که تجربه تاریخی نشان داده است مردم ایران، وطن‌دوست‌تر از آن هستند که فقط به خاطر چند صد دلار جلای وطن کنند و خدمات تخصصی خود را به یک کشور دیگر هدیه نمایند. بنا بر این به نظر می‌رسد که مسئولان دولتی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران، بایستی با قبول واقعیت و پذیرش این مساله که نرخ مهاجرت متخصصان این حوزه بسیار بالا و نگران کننده است، هر چه زودتر فکری بیندیشند.
 

 میراث فرهنگی