مصرف زیاد ویتامینها موجب دردسر و ایجاد عوارض می شود

افراط در هر کاری موجب درد سر و ایجاد گرفتاری می شود در مورد مصرف بیش از اندازه ویتامین ها نیز این حرف صدق می کند بخصوص استفاده از مکمل های مختلفی که در بازار یافت می شود و ورزشکاران محترم از آنها استفاده می نمایند . در ذیل اشاره به چند نوع ویتامین وهمچنین خواص و عوارض مصرف زیاد می کنیم :

 ويتامينE :

ويتامين E از ديگر ويتامين‌هاي محلول در چربي است.. اين ويتامين به ‌طور طبيعي در جوانه‌ها (غلات و حبوبات)، غلات سبوس‌ دار و روغن‌هاي گياهي وجود دارد. 
ويتامينE از ويتامين‌هاي ضروري براي انسان است و موجب سلامت و استحکام غشاهاي سلولي و محافظت سلول مي ‌شود. اين ويتامين جزو ويتامين‌هاي آنتي‌اکسيدان مي‌ باشد و در پيشگيري از بروز سرطان و بيماري‌هاي قلبي- عروقي موثر مي‌ باشد.. اثرات ويتامينE در پيشگيري از بيماري‌هاي ديگري نيز به اثبات رسيده است.
مسموميت حاصل از مصرف زياد ويتامين E ، کمتر از ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي است، زيرا بدن انسان قادر به تحمل مقادير بالاي اين ويتامين است، ولي چنانچه ويتامينE در مقادير خيلي بالا و به صورت قرص، کپسول يا فرم‌هاي تزريقي مصرف شود، باعث مسمويت ويتاميني در بدن مي شود.
عوارض حاصل از مصرف خيلي زياد مکمل ويتامين E :
- مانع استفاده‌ي بدن از ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي مي‌ شود. بنابراين ممکن است انسان در معرض کمبود ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي قرار گيرد.
- با رسوب کلسيم در استخوان‌ها اختلال ايجاد مي ‌کند.
- موجب اختلال در ذخيره‌ي ويتامين‌ A در کبد مي شود و مقدار آن را کاهش مي ‌دهد.
- مي ‌تواند زمان انعقاد خون را نيز افزايش دهد. 
مصرف منابع غذايي ويتامينE در حفظ سلامت انسان تأثير مهمي دارد و چنانچه به مقدار زياد مصرف شود، خطر مسموميت و ايجاد عوارض و اختلالات ناشي از آن را ندارد. بنابراين بهتر است به جاي مصرف منابع دارويي ويتامينE ، از منابع غذايي آن استفاده شود.

ويتامين B1 :
ويتامين B1 از ويتامين‌هاي محلول در آب است که در سلامت اعصاب نقش مهمي دارد و کمبود آن باعث ايجاد عوارض عصبي مي ‌شود. براساس تحقيقات، تزريق مقادير بالاي اين ويتامين عوارضي از قبيل سردرد، تشنج ، ضعف عضلات، بي ‌نظمي در ريتم قلب (آريتمي قلبي) و واکنش‌هاي آلرژيک را ايجاد مي ‌نمايد. در حالي که استفاده از منابع غذايي سرشار از ويتامين B1 نه تنها در انسان عارضه‌ اي ايجاد نمي ‌کند، بلکه در حفظ سلامت و فعاليت سيستم عصبي نقش مهمي به عهده دارد.

ويتامين B3 :
نياسين يا ويتامين B3 از ديگر ويتامين‌هاي گروه B مي‌ باشد که در منابعي مانند گوشت کم‌ چرب، مرغ، ماهي، بادام‌ زميني و مخمر يافت مي ‌شود. اين ويتامين در سوخت و ساز مواد انرژي ‌زا نقش مهمي دارد. همچنين در تنفس داخل سلولي دخالت دارد.
مضرات استفاده مکرر عبارتند از:
- عوارض آلرژيک، از قبيل گر گرفتگي
- تشديد جراحات بيماران مبتلا به زخم ‌معده
- تشديد عوارض آسم
- به جا گذاشتن اثرات سمي در کبد
- ايجاد اختلالات کبدي

ويتامين B6 :
يکي ديگر از ويتامين‌هاي گروه B، پيريدوکسين يا ويتامين B6 است که در سلامت اعصاب و نيز خون سازي موثر است. اين ويتامين در موادي مانند گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزي‌ها و مغزها وجود دارد که با مصرف اين مواد نياز انسان به اين ويتامين تامين مي ‌گردد، ولي استفاده‌ي زياد و بي‌ رويه از منابع دارويي ويتامين B6 مي ‌تواند به ايجاد عوارض عصبي همراه با اختلالات در راه رفتن، ضعف و بي ‌خوابي منجر شود.

اسيد فوليک : 
اسيد فوليک از ويتامين‌هاي گروه B محسوب مي شود و در خون ‌سازي تأثير مهمي دارد. اگر مکمل اين ويتامين به مقدار زياد مورد استفاده قرار گيرد، ترکيبات غيرقابل جذبي با روي تشکيل مي‌ دهد، در نتيجه از جذب اين عنصر جلوگيري مي ‌کند و موجب دفع روي و عوارض کمبود اين ماده‌ي معدني در بدن مي ‌شود.

ويتامين C : 
ويتامين C که مانند ويتامين ‌هاي گروه B در آب محلول است در سلامت انسان اثرات مهمي دارد و در حفظ مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها، استحکام بافت پيوندي، استحکام و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه موثراست. اين ويتامين در منابع گياهي مانند سبزي‌ هاي برگ سبز و ديگر انواع سبزي مانند: گوجه ‌فرنگي، فلفل سبز، فلفل دلمه ‌اي و نيز ميوه‌هايي مانند مرکبات ، توت ‌فرنگي و کيوي به مقدار قابل توجهي وجود دارد.
چون اين ويتامين جزو ويتامين‌هاي آنتي‌اکسيدان محسوب مي‌ شود، در پيشگيري از سرطان موثر است. چنانچه اين ويتامين از طريق منابع غذايي جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان و افزايش مقاومت در برابر عفونت‌ها مي ‌شود، وليزياده روي در مصرف منابع دارويي آن باعث ايجاد اختلالات گوارشي، اسهال، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاري ادراري و آدابتاسيون با مقادير بالا (يعني بدن به مقادير بالاي اين ويتامين عادت مي ‌کند و ديگر منابع غذايي پاسخگوي نياز انسان به ويتامين C نخواهد بود) مي ‌شود.