شعار فرهنگ میدهیم ولی عمل نمی کنیم

 موسیقیدان برجسته ایرانی گفت: آن قدر که شعار فرهنگ می دهیم، عمل نمی‌کنیم، برای عمل به این شعارها باید فرهنگ دولتمردان را بالا برد تا اول اهمیت حرف‌های خود را درک کنند، بعد برای حمایت و اصلاح شرایط این فرهنگ و هنر همت کنند.

 حسین علیزاده در گفت‌وگو با  خبرنگار تسنیم در تبریز، اظهار کرد: ما باید بدانیم وزارت فرهنگ و ارشاد متولی فرهنگ و هنر در تهران است یا تمامیت کشور ایران، وقتی وزارت مجوزی می‌دهد، خارج از محدوده جغرافیایی پایتخت ضمانت اجرایی خیلی کمی دارد، مجوز کنسرت و گروه موسیقی در شهرستان‌ها به راحتی لغو می‌شود هیچ کس هم پاسخگو نیست، هر شهری قانون و ضوابط خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: دو حالت دارد، یا مدیران استانی همکاری مناسبی با وزارت ندارند یا وزارت قدرت اعمال نظر در استان‌ها ندارد؛ باید وظایف و حوزه تصمیم‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد برای مدیران و مسئولان فرهنگی توجیه شود و همه هنرمندان و مسئولان فرهنگی بدانیم که سیاست‌ها و ضوابط این وزارت چیست، چه کسی خط مشی تعیین می‌کند و تصمیمات و ضوابط چگونه قابلیت اجرایی می‌یابند. علیزاده  گفت: بی‌احترامی به فرهنگ و هنر در تمام دنیا گناهی بزرگ است و قابل توجیه و بخشش نیست، این نقیصه بزرگ در دنیا بی نظیر و منحصر به ماست، هر وقت مسئله‌ای را مطرح کردیم از مسئولان پاسخ قانع کننده‌ای نشنیدیم، این بی‌قانونی شایسته دولت اعتدال نیست که پاسخگوی نیاز و خواسته هنرمندانش نباشد.

* موسیقی فولکلور آذربایجان در تبریز کافی نیست

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه، ‌متاسفانه امروز در تبریز موسیقی فولکلور آذربایجان کافی نیست و این زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی کشور است، اظهار کرد: موسیقی فولکلور آذربایجان در دنیا علاقمندان بسیاری دارد، هنرمندان بزرگی که در زمینه این موسیقی کار کرده و آن را به دنیا معرفی کرده‌اند، باعث شدند امروز در داخل و خارج از ایرانی حتی کسانی که زبان آذری را هم بلد نیستند قطعات آذربایجانی را بشناسند، از این موسیقی لذت ببرند و حتی اگر شعر و کلامش را متوجه نشوند با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته با برگزاری کنسرت قطعات جدید آذری را در سالن میلاد تهران و دیگر استان‌های مختلف فارس زبان اجرا کردیم و با استقبال بسیار چشمگیری روبه‌رو شد چون این موسیقی فنی است و هر کسی که ذره‌ای علاقه به موسیقی داشته باشد آن را درک خواهد کرد.

حسین علیزاده گفت: گاه برخی حساسیت پیدا می‌کنند به این مسئله که چرا یک هنرمند فارس زبان اجرا می‌کند، اما باید خیلی راحت به این مسئله نگاه کنیم، در تاریخ موسیقی نیز بسیاری از هنرمندان بزرگ به زبان دیگری خوانده‌اند، لهجه اقبال السلطان وقتی آذری می‌خواند برای ما بسیار شیرین و لذت بخش است، موسیقی آذربایجان به قدری غنی است که همین که هنرمند موسیقی را به درستی بشناسد می‌تواند درست و لذت بخش اجرا کند.

* هیچگاه به تامین نیازهای فرهنگ و هنر فرصتی نخواهیم داشت

این مدرس و نوازنده مطرح آذربایجانی، با تاکید بر اینکه هنرمند نیاز به امنیت شغلی و اقتصادی دارد، گفت: امکان امرار معاش از طریق این شغل بسیار مشکل است، مسئله تامین اقتصادی هنرمندانی که خارج از تهران زندگی می کنند، به معضلی در موسیقی ایران تبدیل شده است. وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که اهالی موسیقی از وضعیت کشور راضی باشند، اگر دولتمردانی داشته باشیم که اهمیت موسیقی را بشناسند و بدانند که جز مهمی از فرهنگ و تمدن کشور است، می توانند در تامین نیازهای هنرمندان این رشته همت کنند.

حسین علیزاده گفت: خود رئیس جمهور در سخنانشان نیازها و مواردی را در بخش‌های مختلف کشور مطرح می کنند که نسبت به موسیقی اولویت بیشتری دارند و باید قبل از آن حل شوند ولی وقتی این مسائل بعد از گذشت 35 سال همچنان برسرجای خود باقی است، جای افسوس و دلسردی دارد که این وضعیت همینطور ادامه خواهد داشت و هیچگاه به تامین نیازهای فرهنگ و هنر فرصتی نخواهیم داشت. وی تاکید کرد: آن قدر که شعار فرهنگ می دهیم، عمل نمی‌کنیم، برای عمل به این شعارها باید فرهنگ دولتمردان را بالا برد تا اول اهمیت حرف‌های خود را درک کنند، بعد برای حمایت و اصلاح شرایط بحران زده این فرهنگ و هنر همت کنند.

علیزاده معتقد است، این حمایت‌ها حق ماست، ما هم شهروندان همین کشوریم و حق مسلم خود را طلب می‌کنیم، ربطی ندارد که سلیقه شخصی فلان مسئول چیست، وقتی هنر ضوابط و قوانین خود را دارد مسئولان خادم هنرمندان هستند. این هنرمند صاحب سبک موسیقی ایران گفت: صدور یک مجوز برای دولت کار بزرگی نیست که در حق هنرمندان انجام دهند، اگر ضوابطی توسط وزارت تعیین می شود باید درست انجام شود، درصورتی که قوانین توسط خود مدیران دولتی زیرپا گذاشته شود نمی‌توان امید به حفظ امنیت هنرمندان داشت.

* موسیقی ما در خارج از کشور بهتر درک می‌شود

این نوازنده مطرح تار و سه تار در پاسخ به این سئوال که چرا می‌گویند موسیقی زبان مشترک ملت‌ها است، گفت: افردای از زبان‌های مختلف می توانند در قالب کلمات صحبت کنند و دیالوگ داشته باشند، موسیقی از حس انسان‌ها آغاز می‌شود و روی احساسات مردم دیگر تاثیر می‌گذارد، من با تجربه 40 ساله اجرای کنسرت در خارج از کشور دیدم که حس دریافت و درک موسیقی ما ده‌ها برابر بیشتر از داخل کشور است. وی افزود: متاسفانه امکانات ایران مشکل دارد، احترامی که در خارج از کشور به هنرمندان می‌گذارند بیش از داخل ایران است، در خارج از ایران نه تنها برای اجرای هنر مجوز نمی‌‌خواهند، بلکه مانیفست ماست که باعث می‌شود برای دیدن هنر و احساس ما راغب شوند؛ در تمام دنیا در شرق و غرب موسیقی اجرا کردیم اما هیچ کجا معنی کلمات و جملات اشعار را از ما نخواستند.

حسین علیزاده، تصریح کرد: مردم دنیا در یک نکته وجه اشتراک دارند و آن احساس است، موسیقی آرام کننده مردم است، لازم نیست مردم از یک فرهنگ باشند، وقتی برای کنسرت و فستیوالی از هر جای دنیا دعوت می‌کنند برای فراگیری این فرهنگ‌هاست. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: وظیفه هنر است که افکار، آرمان‌ها و دل انسان‌ها را در مقابل تعارضات اجتماعی و سیاسی به هم نزدیک کند، موسیقی هنری جهانی است و می تواند مقابل جنگ افروزی‌ها را بگیرد.

 

 

* با جامعه افسرده کاری از پیش نمی بریم

وی با تاکید بر اینکه باید به همه چیز نگاه سازنده داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما همه فرزندانان این خاکیم، وقتی انتقاد یا اعتراضی می کنیم برای این است که در خانه خودمان احساس راحتی و نیاز به پیشرفت داریم هموطن من باید در هر جایگاه و صنفی از پزشک، مهندس، سیاستمدار، فرهنگی یا مردم عادی باید برای فرهنگ و هنر این کشور دلسوزی کند زیرا در جریان ارتقا فرهنگی است که توسعه زندگی اجتماعی، علمی و اقتصادی و... حاصل می‌شود. حسین علیزاده خاطرنشان کرد: می‌دانیم مشکلات و معضلات جوانان در کشور زیاد است، هر روز در صفحات حوادث روزنامه ها اتفاقات ناگوار را می بینیم، اما این موارد با تنبیه و توبیخ اصلاح نمی‌شود، بلکه هنر متعهد و سالم می‌تواند جامعه را اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه با جامعه افسرده کاری از پیش نمی‌بریم، اضافه کرد: اگر مسئولان ما باور داشته باشند که موسیقی چه تاثیرات مثبتی دارد و زمان ارجای موسیقی سازنده بیشتر و شرایط ساده تر شود رویه زندگی عمومی مردم عوض شده و بخش عمده ای از معضلات جامعه اصلاح خواهد شد. نوازنده برجسته تار و سه تار، گفت: موسیقی جامعه را از افسردگی خارج می‌کند، فرمول مشخصی است که جوامع پیشرفته اجرا می کنند که چطور نشاط و امید را به جامعه و زندگی مردمشان تزریق کنند، بودجه های کلان صرف این می شود که با استفاده از فرهنگ، آسیبهای اجتماعی و نگاه امنیتی و افسردگی را از جامعه حذف کنند.

* علیزاده 1 شهریور 1330 از پدر و مادری آذربایجانی متولد شد

حسین علیزاده، آهنگساز، ردیف دان، پژوهشگر و نوازنده تار و سه تار ایرانی اول شهریور ماه سال 1330 از پدر و مادری آذربایجانی متولد شد. وی آهنگسازی فیلم‌هایی چون دلشدگان، زمانی برای مستی اسب‌ها، لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند، زشت و زیبا، آواز گنجشکها و ... را در کارنامه خود دارد و و نامزد دریافت 3 جایزه گرمی است. علیزاده تاکنون هشت جلد کتاب در حوزه موسیقی و آموزش تار و سه تار منتشر و سازهای متعددی را ابداع کرده و یا در ساختن آنها نقش داشته است. سلانه سازی است که زیر نظر علیزاده توسط سیامک افشاری ساخته شده‌است و صدایی شبیه عود و تار دارد. ابداع مقامداد و بیداد که از ترکیب گوشهٔ داد از دستگاه ماهور و گوشهٔ بیداد از دستگاه همایون است، از دیگر ابتکارهای اوست.

همچنین سازی به نام شورانگیز را ابداع کرده که ساز زهی شبیه به سه‌تار است که در آن به جای صفحهٔ چوبی از صفحه‌ای با ترکیب پوست و چوب استفاده می‌شود و در دو اندازه بزرگ و کوچک ساخته می شود. حسین علیزاده از سال 80 آموزش به طور رسمی را کنار گذاشته و در این سالها به کنسرت و تالیفاتش پرداخته، در سال 90 بالاخره فعالیتهای آموزشی را در قالب تورهای آموزشی و با عنوان «مکتب علیزاده» با همراهی چند نفز از دوستان خود از سر گرفته و با انتخاب چند شهر به عنوان پایلوت به آموزش هنرجویان علاقمند داخل و خراج از کشور می پردازد.