کوس کوس و طرز تهیه آن

کوس کوس غذایی محبوب در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و بربر است. در جنوب ایتالیا و بویژه سیسیل نیز جزو غذاهای پرکاربرد است. در تهیه این غذا از سمولینای گندم و آرد گندم استفاده می‌شود. از حبوبات نیز بعضاً در این غذا استفاده می‌شود. کوس کوس سنتی برای آماده‌ سازی نیاز به زمان زیادی دارد و معمولاً بخارپز می‌شود.

طرز تهیه

کوس کوس به‌ صورت سنتی همراه با گوشت یا خورش سبزیجات سرو می‌شود. کوس کوسی که به‌ صورت آماده طبخ در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، قبلاً بخارپز شده و خشک شده است. معمولاً دستور پخت آن در این حالت به این صورت است: به ازای هر پیمانه کوس کوس، یک و نیم پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه در ظرف را محکم بپوشانید. کوس کوس باد می‌کند و در مدت کمی قابل خوردن می‌شود.

منبع غذایی

کوس کوس از نظر غذایی جزو سالمترین محصولات غله‌ ای است. دو برابر پاستا، ویتامین ب۶، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک دارد و به ازای هر ۱۰۰ کالری، ۳.۶گرم پروتئین دارد. چربی موجود در هر ۱۰۰ کالری آن از هردوی برنج و پاستا کمتر است.

کوس کوس با سبزیجات و نخود