نفخ شکم:

 

  •  یبوست

عدم مصرف مایعات، فیبر و تحرک کافی منجر به بروز یبوست می شود و نتیجه این یبوست نیز گازهای روده و نفخ و تورم شکم است.

  •  حساسسیت به گندم و عدم تحمل لاکتوز

حساسیت به غذایی خاص باعث تولید گاز روده می شود. اما تشخیص این حساسیت به عهده دکتر می باشد . زیرا تشخیص های سرخود و حذف بعضی از غذاهای سالم و مقوی می تواند مضر باشد. اگر احساس می کنید که به غذای خاصی حساسیت دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  •  عجله کردن در خوردن غذا

 تعجیل در خوردن غذا باعث می شود که مقدار قابل توجهی از هوا رابه داخل معده هدایت کنید . بنابر این توصیه می شود که غذای خود را به آرامی صرف کنید و از آن لذت ببرید. توصیه می شود که برای هر وعده غذا 30 دقیقه زمان در نظر بگیرید.

  •  مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های کربن دار

از مصرف نوشیدنی های گاز دار اجتناب کنید و به جای آن از آب ساده و لیمو استفاده کنید.

  •  مصرف بیش از اندازه آدامس

جویدن آدامس نیز باعث تورم معده می شود و جمع شدن گاز در روده. بهتر است این عادت را تعدیل کنید و به جای آن از خوراکی های سالم و میوه و سبزیجات استفاده کنید.

  •  مصرف بیش از اندازه غذاهای بدون شکر یا اصظلاحا رژیمی

 زیاده روی در مصرف غذاهای رژیمی و یا هر نوع خوراکی با قند مصنوعی باعث افزایش گاز معده می شود.

  • مصرف بیش از اندازه سدیم

غذاهای پردازش شده و به اصطلاح فست فود ها به نسبت سرشار از سدیم است و فیبر کمتری دارند. بنابر این توصیه می شود که غذاهای سالم و ساده تری را انتخاب کنید و حدالمقدور از مصرف انواع کنسروها اجتناب کنید.

  •  مصرف لوبیا و سبزیجات نفخ آور

 اگر عادت به خوردن لوبیا نداشته باشید به راحتی دچار نفخ و گاز روده خواهید شد.سبزیجا تی نظیر بروکلی و کلم و .. نیز باعث تولید گاز در روده می شوند. البته این بدان معنا نیست که این غذاهای مغوی را کنار بگذارید . تنها کافی است که این نوع غذاها را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به تدریج عادت کنید.

  •  حجم سنگین هر وعده غذایی

توصیه می شود که وعد ه های غذایی خود را با حجم کمتری انتخاب کنید و در عوض توالی آن را افزایش دهید. با این کار می توانید میزان قند خون را به راحتی کنترل کنید .

  • غذاهای ضد گاز و ضد نفخ را امتحان کنید

مطالعات نشان می دهد که چای نعنا، زنجبیل، جعفری، آناناس و ماست حاوی پروبیوتیک هستند که مانع از نفخ و گاز شکم می شود. نکته آخر این که متخصصان معتقدند که پیروی از رژیم های سنگین و یا روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی به تنهایی باعث کم شدن چربی های شکم و یا صاف شدن ظاهر آن نمی شود. یعنی این اعمال به طور کلی می تواند روی وزن شما تاثیر بگذارد و میزان چربی های کل بدن را کاهش دهد وبه نسبتی نیز چربی های شکمی کاهش می یابد و معمولا نیز چربی های این منطقه به میزان کمتری کاهش می یابد، یعنی چربی های این ناحیه پایدارتر است. ولی در عین رعایت مقدار مصرف غذا و یا به عبارتی پیروی از رژیم غذایی لازم است که به طور مرتب نیز ورزش کنید تا به این ترتیب ماهیچه های شکم تقویت شده و ظاهر زیباتری داشته باشد.