کیفیت و کمیت شیر مادر:

 

 

  • مصرف غذاهای نفاخ بپرهیزید. پیاز، بادمجان، حبوبات نفخ نگرفته، ذرت، خانواده کلم، غذاهای تند و پرادویه. بهتر است به خصوص روزهای اول پس از تولد نوزاد از غذاهای ساده استفاده کنید. انواع برنج ساده ، گوشت ها، ماست مناسب هستند.
  • شکلات و قهوه و نوشابه های انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. این ترکیبات محرک بوده و می تواند خواب و تحرک نوزاد شما را افزایش دهد.
  •   در هر وعده مخلوطی از غذاها شامل غلات کامل ، سبزی، گوشت و چربی های مفید داشته باشید.
  •   از دم کرده رازیانه برای افزایش جریان شیر خود استفاده نمایید.
  •   10-12 لیوان آب در طول روز بنوشید. قبل و بعد از شیردهی آب میل کنید.
  •   مرتب به کودک خود شیر دهید. بدون توجه به زمان در طول شبانه روز کودک خود را شیر دهید.
  • مکیدن بیشتر کودک علاوه بر تقویت قدرت مکیدن نوزاد، شیر شما را نیز بیشتر می کند.
  •  استراحت کافی و استرس کم در روند تولید شیر بسیار موثر است. ساعاتی که کودکتان خواب است شما نیز بخوابید.
  •  از روغن های جامد و کره در حد اعتدال استفاده کنید و به جای آنها روغن های مفید مثل زیتون، کلزا و کنجد استفاده کنید.
  •  مغزها و میوه های خشک را به عنوان میان وعده در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  •  غذاهای کامل مثل انواع سوپ، آش، آبگوشت را بیشتر استفاده کنید.
  •    سبزیجاتی مثل اسفناج، هویج، چغندر ، سیب زمینی، نخود سبز در افزایش تولید و کیفیت شیر موثرند.
  •  انواع ماهی در افزایش کیفیت شیر مادر و همچنین دریافت موثر اسیدهای چرب امگا3 موثر است.
  •    غلات کامل به خصوص انواع نان سبوسدار، جو ، برنج قهوه ای می توانند در تولید شیر موثر باشند.
  •  در ادویه ها زیره سیاه، شوید خشک، نعنا، زردچوبه می توانند در تولید شیر و افزایش کیفیت آن موثر باشند.