تخم مرغ :


1- پروتئین زیاد

هر دانه تخم مرغ که وزنی تقریبا برابر با 50 گرم دارد، حاوی 6 گرم پروتئین حیوانی است. به همین دلیل مصرف یک روز در میان تخم مرغ می تواند نیاز بدن را به پروتئین تا حد زیادی برطرف کند. بنابراین می توانید به جای مصرف گوشت و دیگر منابع پروتئینی این خوراکی را جایگزین کنید تا گوشت کمتری استفاده کنید.

2- آهن فراوان

هر دانه تخم مرغ حاوی 3 درصد آهن است که بیشترین مقدار آن در زرده تخم مرغ ذخیره شده است. بنابراین با خوردن تخم مرغ، بخش عمده ای از نیاز بدن به این عنصر مهم تامین می شود. به همین دلیل یکی از خوراکی های توصیه شده برای نوزادانی که بتازگی مصرف غذای کمکی را شروع می کنند، خوردن تخم مرغ است. به این ترتیب، از همان دوره کودکی ذخیره آهن آنها افزایش مناسبی می یابد. اگر همراه با تخم مرغ موادغذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید، امکان جذب آهن افزایش می یابد. بنابراین همراه تخم مرغ، کمی لیموترش یا چند حلقه گوجه فرنگی میل کنید تا ساندویچ تخم مرغ شما مقوی تر و کامل تر شود.

3- انواع ویتامین

در هر دانه تخم مرغ ویتامین های متعددی وجود دارد که هرکدام ویژگی های تغذیه ای خاص خودش را دارد از جمله:

ویتامین B2

این ویتامین که آن را به نام ریبوفلاوین هم می شناسید به تجزیه موادغذایی و تامین انرژی بدن کمک می کند. در صورت کمبود این ویتامین در بدن افت انرژی پدید می آید. علاوه بر آن با تجزیه ناقص مواد غذایی ترکیب های غذایی مهمی که باید در بدن دریافت و جذب شوند، دفع می شود و همین فرآیند بدن را دچار کمبود بعضی از املاح و ویتامین ها می کند.

ویتامین B12

نام دیگر این ویتامین کوبالامین است. دریافت این ویتامین برای عملکرد گلبول های قرمز خون ضروری است. در نبود این ویتامین فرد مستعد کم خونی، اختلال در انتقال اکسیژن و موادغذایی به سلول ها می شود. بنابراین این بار به جای آن که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن آمپول B12 بزنید، یک عدد تخم مرغ بخورید.

ویتامین A

این ویتامین را به نام رتینول هم می شناسید. خوردن مواد غذایی حاوی این ویتامین مانع از آسیب به شبکیه چشم می شود. این نکته بویژه برای افرادی که به هر دلیل شبکیه چشم آنها دچار مشکل است، ضروری است.

ویتامین E

نام دیگر این ویتامین توکوفرول است. ویتامین E یکی از انواع آنتی اکسیدان هاست. بنابراین مصرف آن می تواند رادیکال های آزاد، یعنی عامل ابتلا به انواع سرطان ها، را از بین ببرد. از سوی دیگر این ویتامین نقش محافظتی دارد و بافت ها و سلولها را از تخریب و آسیب ناشی از سوخت و ساز بدن و مواد زائد ایجاد شده در اثر این سوخت وساز حفظ می کند.

ویتامین D

هر دانه تخم مرغ حاوی 11 درصد ویتامین D است. با توجه به این که معمولا بدن همه افراد، بویژه خانم ها، در معرض کمبود ویتامین D قرار دارد، مصرف موادغذایی حاوی ویتامین D مانند تخم مرغ ممکن است مانع از ابتلا به این کمبود شود. اگر همراه با خوردن این خوراکی عالی، کمی هم پیاده روی کنید، ویتامین D و کلسیم بهتر جذب شده و هم تخم مرغ خورده شده راحت تر و بهتر هضم می شود.

4- املاح, به میزان نیاز

تخم مرغ علاوه بر این که حاوی مقدار زیادی ویتامین است، مقدار زیادی املاح هم دارد. به همین دلیل مصرف آن نیاز بدن به این گروه از عناصر را هم برطرف می کند.