بزرگ شدن شکم:

كم می‌خوابید؟

كم‌خوابی و خسته كردن خود را با فعال بودن و سحرخیزی اشتباه نگیرید. محققان می‌گویند آدم‌هایی كه به اندازه كافی نمی‌خوابند به احتمال زیاد دچار چاقی و به ویژه چاقی شكمی می‌شوند. یافته‌های آنها حاكی از این است كه در بدن افرادی كه شب‌ها به اندازه كافی نمی‌خوابند، سطح هورمون استرس یعنی كورتیزول بالاتر است. بالا بودن میزان این هورمون باعث می‌شود فرد به مصرف شكر میل بیشتری داشته باشد و سراغ ریزه‌خواری و گرفتن كالری‌های بیشتر هم برود. محققان می‌گویند كمتر از پنج ساعت خوابیدن در شب، شكم را بزرگ می‌كند اما اگر بین هفت تا 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابید میزان این هورمون در بدن‌تان به تعادل می‌رسد و تناسب اندام‌تان حفظ می‌شود. گذشته از این محققان می‌گویند تنها خواب به اندازه نیست كه تناسب اندام شما را حفظ می‌كند بلكه سحرخیز بودن هم در این مورد نقش دارد. پس شب زنده‌دار نباشید و به قیمت خوابیدن در میانه‌روز، میزان خواب‌تان را به کمتر از 7 ساعت نرسانید.

 
كم پروتئین می‌خورید؟

مصرف به اندازه پروتئین، بدنی زیبا و عضلانی را به شما هدیه می‌كند اما وقتی كمتر از نیاز بدن‌تان پروتئین می‌خورید، به احتمال بیشتری اشتهای كاذب پیدا می‌كنید. پروتئین به شما كمك می‌كند اشتهای‌تان را كنترل كنید و به وضعیت هورمون‌های‌تان سروسامان دهید. محققان می‌گویند خوردن غذاهای پروتئینی باعث می‌شود زمان طولانی‌تری احساس سیری كنید و كمتر به خوردن میان‌وعده و هله‌هوله تمایل پیدا كنید. پس سعی كنید در هر وعده غذایی‌تان 20 تا 25 گرم پروتئین بگنجانید تا شكم‌تان هر روز بزرگ‌تر نشود.

 
سودا می‌خورید؟

شاید سودا یا آب گازدار نوشیدنی پرطرفداری باشد و از آنجا كه شكر ندارد، خیلی‌ها را به این خیال بیندازد كه مصرفش مثل نوشابه پرضرر نیست اما محققان می‌گویند نوشیدن مایعات گازدار نه‌تنها به دندان‌های شما آسیب می‌زند بلكه شكمی بزرگ را هم به شما هدیه می‌كند. محققان می‌گویند كسانی كه در هر روز تنها یك لیوان سودا می‌خورند، پنج برابر بیشتر از كسانی كه یك بار در هفته سراغ این نوشیدنی می‌روند استعداد چاق شدن را پیدا می‌كنند. از نظر آنها فرقی نمی‌كند سراغ سوداهای رژیمی بروید یا آنهایی كه شیرین و طعم‌دار شده‌اند چراكه مصرف این نوشیدنی در هر حال شما را صاحب بدنی چاق و شكمی بزرگ می‌كند.

 
دیر غذا می‌خورید؟

وقتی كه می‌خوابید، بسیاری از فعالیت‌های بدن‌تان به حالت تعلیق درمی‌آید که هضم غذا یكی از آن فعالیت‌هاست. اگر شما عادت دارید شام‌تان را تنها یكی، دو ساعت قبل از خواب میل كنید، احتمالا از چاقی شكمی هم رنج می‌برید چراكه هم به‌خاطر درست هضم نشدن غذای‌تان چاق و شكم‌گنده شده‌اید و هم به‌خاطر نزدیك بودن زمان خواب و خوراك‌تان به هم به مشكلات مربوط به معده دچار شده‌اید و به همین دلیل ظاهر شكم‌تان برجسته به نظر می‌رسد.

 
فیبر نمی‌خورید

مصرف به اندازه فیبر می‌تواند سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمین و از این طریق شكم‌تان را هم كوچك كند. پژوهشگران معتقدند كسانی كه هر روز 10 گرم فیبر می‌خورند (معادل دو سیب كوچك، یك فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی) چربی‌های احشایی بدن‌شان 7.3 درصد كمتر شده و صاحب شكمی تخت می‌شوند. نیازی به گفتن ندارد بسیاری از سبزی‌های برگ سبز مثل كاهو سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزه‌شان می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش شما را تنظیم كند.

 
افسرده‌اید؟

اگر بی‌دلیل شكم‌گنده شده‌اید و حتی رعایت كردن نكات گفته شده هم گره‌ای از مشكل شما باز نكرده، بهتر است مشكل‌تان را به جای متخصص گوارش با یك روانپزشك در میان بگذارید. محققان می‌گویند اگر در دوره پیری به سر ببرید و به افسردگی دچار شوید، صاحب شكمی بزرگ هم می‌شوید. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد احتمال شكم‌گنده شدن در یك دوره زمانی پنج ساله، در مسن‌هایی كه علائم افسردگی را نشان می‌دهند بیشتر است. همان‌طور كه در مورد بی‌خوابی گفتیم در این مورد هم پای هورمون كورتیزول در میان است. كنترل نشدن سطح این هورمون كه بالا رفتنش چربی‌های دور شكم و كمر را انباشته می‌كند، باعث می‌شود فرد بدون چاق شدن شكم‌گنده شود.

 
میانسال شده‌اید؟

از نظر متخصصان پیرتر شدن به‌ویژه برای زنان چاقی شكمی را همراه می‌آورد. گرچه بالاتر رفتن سن به بالاتر رفتن BMI هم می‌انجامد اما محققان می‌گویند نه‌تنها میزان چربی‌ها بلكه شیوه توزیع آنها هم در سنین بالاتر با زمان جوانی تفاوت خواهد داشت. اگر شما در چنین دوره‌ای به سر می‌برید و برای آب كردن شكم‌تان مصمم هستید، گذشته از رعایت رژیم غذایی مناسب، باید پیاده‌روی و یوگا را هم به برنامه زندگی‌تان اضافه كنید.