نقش بسیار مهمی که در فیلمهای سینمایی و سریالهای ایرانی جایی ندارد !

امروزه فیلمها و سریالهای فراوانی در دنیا ساخته می شود و هر کدام با به تصویر کشیدن موضوع خاصی، اهداف خود را دنبال می کنند. بعضی فیلمها تنها برای سرگرمی و بی محتوا هستند و فیلمها و سریالهایی هم هستند که با ظرافت خاصی اهدافی را دنبال می کنند و از آن فیلم سودهای متعددی می برند.

در دنیای امروزی رسانه قدرتمندترين ابزار برای تبليغ است. اگر دقت کرده باشید، تبلیغات تلویزیون، بیشتر قبل و مابین فیلمها و سریالهای تلویزیونی پر مخاطب پخش می شود و تاثیر بسزایی هم  دارد. گاهی هم یک شرکت با پرداخت مبلغی به فیلمساز از او می خواهد که در فیلم  یا سریالی که می سازد، آن برند تبلیغ شود، مانند استفاده کردن بازیگر آن فیلم از خودرو یا لباس یا مواد غذایی و موارد دیگر با برند خاصی.
اما در کنار تبلیغ برای یک محصول، خیلی فیلمها برای گردشگری تبلیغ می کنند و با به تصویر کشیدن صحنه های فیلم در مکانهای گردشگری برای آن مکان تبلیغ می کنند و این سبب می شود که بیننده با آن مکان گردشگری آشنا شده و برای دیدن آن مکان به آنجا سفر کند.
نتيجه يك تحقيق در انگليس نشان داده است كه نمايش بناهای تاريخی و جاذبه‌های گردشگری يك كشور در قالب فيلم و سريال تأثير مستقيمی بر رشد ورود گردشگر خارجی به آن كشور دارد. تركيه به واسطه ساخت سريال هايی كه معمولاً مخاطبان جهانی دارند سالانه شمار زيادی از گردشگران دنيا را تشویق به سفر و گردش در ميان جاذبه‌های تاريخی و طبيعی خود می كند. اين جاذبه‌ها و مناظر طبيعی به وفور در سكانس به سكانس فيلمها و سريال‌های تلويزيونی تركيه‌ای ديده می شوند.

استفاده از سكانس‌های مختلف فيلمها و سريال‌ها برای نمايش جاذبه‌های تاريخی و گردشگری و تبليغ آنها برای جذب گردشگر تنها مختص انگليس و تركيه نيست؛ اسكاتلندی ها هم سالهاست به واسطه نفوذی كه دارند از فيلمها و سريال‌های تلويزيونی به عنوان ابزاری برای تبليغ مناظر طبيعی خود استفاده می كنند. از فيلمهای جيمز باند و هری پاتر گرفته تا ابر اطلس و جنگ جهانی Z، مناظر زيبا و ديدنی اسكاتلند لوكيشن اين فيلمها بوده است. نمايش فيلم انيميشنی «شجاع» محصول شركت پيكساز در سال 2012 ميلادی به تنهايی سودی معادل 120 ميليون پوند را برای اقتصاد گردشگری اسكاتلند به ارمغان آورده است، چراكه داستان اين فيلم انيميشنی در اسكاتلند اتفاق می افتد و نماهايی از مناظر ديدنی اين كشور در «شجاع» بازسازی انيميشنی شده است. 

حال در فیلمها و سریالهای ایرانی، با وجود داشتن مکانهای تاریخی و طبیعی بسیار زیاد در ایران، این مهم رعایت نمی شود و اغلب سکانس ها در مکانهای بسته مانند یک خانه یا یک شرکت و یا خیابانهای شهر، بدون در نظر گرفتن مکانهای دیدنی و گردشگری گرفته می شود.

وقتی فیلمی در یک جشنواره بین المللی به نمایش گذاشته می شود، مخاطب نه تنها به موضوع فیلم بلکه به محیطی که فیلم در آن ساخته شده و نوع امکانات و وضعیت آن کشور و غیره نیز توجه می کند و آن فیلم به نوعی نمایشگر کشور و مردم آن کشور است. اگر فیلم در مکانهای تاریخی و طبیعی و مکانهای لوکس کشور ساخته شده باشد، آن بیننده خارجی را جذب می کند و سبب می شود که برای دیدن آن مکانها به کشورمان سفر کند و برعکس اگر در مکانهای عادی باشد، هرگز تمایلی نخواهد داشت.

کشور ترکیه با وجود آنکه از نظر مکانهای تاریخی و طبیعی با ایران قابل قیاس نیست، توانسته گردشگران زیادی را برای دیدن کشورش جذب کند و ایران با داشتن مکانهای تاریخی و طبیعی بسیار، از نظر گردشگری بسیار ضعیف است.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است. در سال ۲۰۰۶، در حدود ۷۵۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند!

در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به طور مثال تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۱۵ میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدار کردند. این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده‌ است.

رشد صنعت گردشگری، مساوی است با رونق در کشور و وابسته نبودن به منابع نفتی و معدنی و ذخیره این منابع برای نسل آینده است...

نویسنده : سعید رسولی نسرانی

نقش بسیار مهمی که در فیلمهای سینمایی و سریالهای ایرانی جایی ندارد !