سبزی:

پختن مواد غذايي به هر روشي نظير بخارپز، کبابي، سرخ کردن يا قرار دادن در فر، سبب تغيير بسياري از خواص و ترکيبات آنها مي شود.مواد غذايي مانند انواع ميوه و سبزي و جوانه ، معمولا به صورت خام سالم تر و حاوي موادمغذي بيشتري است.به گزارش ايرنا از ساينس،به چند ماده غذايي اشاره مي شود که بهتر است خام مصرف شود.

کلم بروکلي:

اين سبزي تيره سرشار از ويتامينC، کلسيم، پتاسيم، پروتئين و ترکيب سولفورافن است، سولفورافن در مبارزه با سلول هاي سرطاني، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب موثر است. بخارپز کردن بروکلي سبب حفظ سولفورافن مي شود ولي جوشاندن آن، ميزان سولفورافن را تا 70 درصد کاهش مي دهد.

نارگيل:

نارگيل حاوي مقادير بالاي سديم، پتاسيم و منيزيم است وپختن يا خشک کردن نارگيل، سبب از بين رفتن بسياري از ترکيبات سودمند آن مي شود.

انواع ميوه:

تمام ميوه ها بايد به صورت تازه مصرف شود و توصيه مي شود از پختن و کمپوت کردن ميوه خودداري شود. خشک کردن ميوه ها، سبب افزايش قند، کالري و کربوهيدرات آنها مي شود و براي جلوگيري از چاقي، بايد با دقت مصرف شود.

سير:

سير معمولا به صورت پخته و به منظور اضافه کردن عطر و طعم به غذا استفاده مي شود. سير حاوي ماده اي به نام آليسين است که خاصيت ضدباکتريايي دارد. نتايج تحقيقات نشان مي دهد که ميزان اين ترکيب در صورت پختن سير، کاهش مي يابد.

پياز:

پياز نيز مانند سير حاوي آليسين است و خاصيت ضد سرطاني و ضد باکتري دارد.

فلفل دلمه اي:

فلفل دلمه اي يک منبع شگفت آور ويتامين C است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد که در روند پخت، ارزش غذايي آن کاهش مي يابد.