درمان یبوست با مصرف غذاهای فیبردار

مواد غذایی فیبردار,منابع غذایی فیبردار, درمان یبوست, فیبر, فیبر در حبوبات, میوه های فیبردار, سبزیجات فیبردار, سويا, شير سويا, فسفر, فيبرها, منيزيم, يبوست

فيبرها

اگر شما عادت به مصرف زياد مواد فيبر دار نداريد، آنها را كم كم در برنامه غذايي تان وارد كنيد و آب زياد بنوشيد تا دچار يبوست نشويد. بعضي از حبوبات غني ميزان فيبر را در بدن افزايش مي دهند..

«سبزيجات و گياهان نيام دار و گياهان روغني»

اگر سهم مهمي از غذايتان به اين دو ماده غذايي اختصاص يابند، باعث افزايش ماده غذايي آنتي اكسيدان در بدن مي شوند كه نقش مهمي در كاهش ميزان اسيد هاي چرب اشباع شده و افزايش فيبرها دارند.

انواع عدس و نخود

گروه گياهان نيام دار شامل انواع عدس، لوبيا (لوبيا سفيد، قرمز، زرد و لوبياي سويا)، باقلا، انواع نخود و سويا مي باشند. اين گياهان فقير از ليپيدها و غني از پروتئين ها و فيبرها هستند. اين مواد غذايي بهترين جايگزين گوشت هستند. گلوسيدهاي مركب يا نشاسته موجود درگياهان نيام دار به راحتي هضم مي شوند، اين نوع تجزيه به حفظ ميزان گلوكز ثابت در خون كمك مي كند كه براي كاهش خستگي و علائم پيش از قاعدگي بسيار مفيد هستند.

بيشتر گياهان نيام دار شامل آهن، پتاسيم، فسفر، منيزيم و ويتامين هاي گروه B (به استثناي ويتامين ) هستند.

 

سويا و مشتقات آن (tonyo يا شير سويا، tofu، tempeh، آرد سويا، سس سويا) از نظر فيتواستروژن (استروژن گياهي) غني هستند. يك نوع فيتواستروژن به نام ايزوفلاون (isoflavone) به ويژه اثرات آنتي اكسيدان دارد. نخودها، سويا و عدس حاوي مواد فيتوشيمي (فرآورده هاي سنتزي) به نام «saponine» هستند كه در كاهش ميزان كلسترول بد (كلسترول LDL) موثر است.