بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی

درپی سفارش 114 هواپیمای ایرباس از سوی ایران، ناظران صنایع هوایی خبر از بازگشت قریب‌الوقوع ایران به صحنه بین‌المللی صنایع هوایی می‌دهند.

«دین ویکس» مدیر دفترپروازها در سایت Wego می‌گوید درپی سفارش ایران برای خرید 114 ایرکرافت از شرکت ایرباس پیش بینی می‌شود که ایران به زودی به صحنه بین‌المللی صنایع هوایی بازگردد. 

سایت Wego سایت برتر جستجوگر در صنایع هوایی خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه است، درتحلیلی جامع درزمینه تحولات گسترده دربازار بین‌المللی صنایع هوایی و ارایه رکوردهای تازه در زمینه خدمات مسیرهای طولانی بدون وقفه ،سفارش 114 ایرکرافت از سوی ایران را نشانه مهمی دانست که حاکی از بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی سفرهای هوایی است.

آذرماه امسال- 1394 پس از لغو تحریم‌ها ایران ایر در صدد خرید 114 هواپیما از شرکت ایرباس برآمد.مدل‌های خواسته شده اعم از A350-A380-A320-A330هستند.

سایت Wego همچنین درتحلیل جامعی که درزمینه تحولات جدید درصنایع هوایی خاورمیانه و ثبت رکوردهای تازه جهانی ارایه کرده یادآور شده است که شرکت هواپیمایی امارات با ارایه طولانی ترین مسیر هوایی بدون توقف رکورد تازه ای را در برترین های جهان ثبت کرد.

طبق همین گزارش این شرکت هوایی از اول فوریه مسیر هوایی مستقیم از دبی تا پاناما را به مدت 17 ساعت و 35 دقیقه با بویینگ 777 برقرار کرده است.

«دین ویکس» دراین باره گفت:«صنایع هوایی از 1943 به این سو دچار تحول بسیار شده است. هنگامی که شرکت قنات بلندترین مسیر پروازی تجاری خود را درمسیر ئرت و کلمبو برقرار کرد. مدت زمان آن پرواز 28-32 ساعت بود و تنها سه مسافر داشت.»

به گفته وی خطوط هوایی سنگاپور بعدها با برقراری طولانی‌ترین مسیرهای پروازی برای 100 مسافر و تماما تجاری از سنگاپور به نیوارک این رکورد را شکست ولی تا سال 2013 که دوباره رکورد طولانی ترین مسیرهوایی توسط شرکت قنات با پرواز سیدنی به دالاس برای مدت 16 ساعت و 55 دقیقه شکسته شد.

شرکت هوایی امارات هم اکنون موفق شده است که رکورد تازه‌ای را برای بلندترین مسیر هوایی در اول فوریه 2016 به نام خود ثبت کند. 

به گفته ویکس این اقدام به منزله تغییر بازی در نقشه پروازهای هوایی وصنایع مسافرتی است که چشم انداز تازه‌ای به تغییرات آینده نیز می‌دهد که احتمالا خطوط هوایی خاورمیانه نقش پررنگ‌تری دراین تحولات خواهند داشت.

ویکس خاطر نشان کرد که ازمیان 11 پرواز برتر جهان از نظر بلندی مسیر بی وقفه ، هشت شرکت متعلق به خطوط هوایی خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد، قطر و سعودی است. سرعت گام‌ها در شکل گیری و رشد شرکت‌های خطوط هوایی در برخی کشورهای خاورمیانه و ایجاد مسیرهای تازه و ادامه روند رشد و نیز راه اندازی مسیرهای بلندتر و پروازهای وسیع تر با هواپیماهای بزرگتر با گنجایش تعداد بیشتری مسافر منطقه خاورمیانه را به قطب برتر صنایع هوایی جهان مبدل کرده است. فرودگاه بین‌المللی دبی نیز از نظر حجم و تعداد مسافران بین‌المللی که جابجا می‌کند بر فرودگاه هیترو لندن پیشی گرفته و مبدل به برجمعیت‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان شده است.

این تحولات درغیبت درازمدت ایران از صحنه رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای رخ داده است. چرا که تحریم‌های پی در پی صنایع هوایی ایران و شرکت‌های هواپیمایی این کشور از سوی آمریکا، صنایع هوایی ایران را از جایگاه درخشان خود در صحنه جهانی محروم کرد. دامنه این فشارها به جایی رسید که یاتا انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تمامی تسویه حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی را با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را که مهم ترین شرکت هوایی ایران است، به حالت تعلیق درآورد.

تأثیر این تحریم ناتوانی فروش بلیت هواپیماهای ایران ایر از سوی آژانس‌های خدمات هوایی بود. خودداری از فروش سوخت به هواپیماهای فرسوده ایرانی، این شرکت خوش نام ایرانی را که زمانی به خط هوایی خاویار معروف شده بود، به یکی از بزرگترین شرکت‌های زیانده ایرانی بدل کرد.

در همین راستا هواپیماهای این شرکت مجبورشدند در پروازهای خود به کشورهای اروپای غربی، در میانه راه، در یکی از فرودگاه‌های کشورهای اروپای شرقی سوختگیری نمایند؛ به این ترتیب که هواپیما هنگام برخاستن از باند فرودگاه در ایران تمام مخزن سوخت خود را پر می‌کند و به مقصد می‌رسد. در هنگام بازگشت به دلیل اینکه سوخت مخزن برای پرواز تا تهران کافی نیست، در میانه راه در یکی از فرودگاه‌های استانبول، بوداپست و یا مجارستان سوختگیری کند؛ که سوخت خریداری شده گرانتر از قیمت واقعی سوخت هواپیماست و بعلاوه شرایط سفر را برای مسافران از مقصد ایرانی بشدت دشوار و پرهزینه تر کرده است.

شرایط دشوار وتنگناهای گوناگون برسر راه صنایع وشرکت‌های هوایی ایران در سال‌های اخیر از این هم شدیدتر شد و درنهایت بازار سفرهای هوایی ایران را عرصه ترکتازی شرکت‌های عربی و ترک کرد که با تحمیل شرایط خود سودسرشاری را به زیان شرکت های خطوط هوایی ایران و مسافران ایرانی عاید خود کرده‌اند.

بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی