محرک کیسه صفرا:

 

لبنیات پرچرب

اگرچه بدن ما نیازمند ویتامین دی، کلسیم و پروتئین های موجود در لبنیات است اما محصولات پرچرب و مصرف آنها در سطح بالا به علت وجود چربی های اشباع، ممکن است باعث تشکیل سنگ های صفراوی شوند.بهترین راه برای به دست آودن مواد مغذی لبنیات، انتخاب نوع کم چرب یا بدون چربی آنها است.

 

گوشت های چرب

 یکی از مقصران اصلی ابتلا به مشکلات صفراوی گوشت های چرب هستند.محصولات غنی از چربی های اشباع و کلسترول شامل محصولات حیوانی پرچرب و غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، هات داگ،کره و … باعث ایجاد یا تشدید درد کیسه صفرا می شوند.

 

سلامت کیسه صفرا

 این محصولات سبب افزیش عملکرد کیسه صفرا و افزایش تولید صفرا می شود که این فرآیند با التهاب صفرا و در نهایت درد شدید همراه استدر عوض مصرف یک رژیم غذایی حاوی گوشت های بدون چربی مانند ماهی های آب های سرد، لوبیا، مرغ، وصدمه ای به سلامت کیسه صفرا نخواهد زد.

 

 غذاهای سرخ شده

رژیم های غذایی سرشار از محصولات سرخ شده و با کلسترول بالا نیز منجر به التهاب و تحریک کیسه صفرا می شوند.تشکیل سنگ های صفراوی یکی دیگر از نتایج مصرف زیاد این غذاها است.در انتخاب روغن ها برای سرخ کردن غذاها دقت کنید.روغن زیتون روغن سالم تری تلقی می شود زیرا نسبت به سایر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد.همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.

 

نوشیدنی های گازدار

 یک عامل خطر مهم برای ایجاد سنگ های صفراوی هستند؛ بخصوص در افرادی که اضافه وزن دارند.نوشیدنی های گازدار حاوی شکر و کالری اضافه هستند و مطالعات نشان داده خطر ابتلا به سرطان در کیسه صفرا،مجاری صفراوی و اطراف کبد را افزایش می دهند.

 

غذاهای تصفیه شده

 هر محصول تولید شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده، مانند نان سفید، انواع شیرینی و پاستا، سبب تحریک کیسه صفرا می شود.مصرف بیشتر غلات سبوس دار می تواند به کاهش مشکلات صفراوی کمک کند.در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می شود اما با این حال مصرف گندم سبوس دارنیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

 

غذاهای بسیار اسیدی 

از قبیل مرکبات، قهوه و سس گوجه فرنگی باعث التهاب و تحریک کیسه صفرا می شود.این روند باعث کند شدن فرایند هضم شده و تجمع اسید را در بدن افزایش می دهد